خواص لبو برای سلامتی

مطالعات اخیر از تاثیر چشمگیر لبو و آب‌ لبو در بهبود عملکرد ورزشکاران، کاهش فشار خون و افزایش جریان خون حکایت دارند. امروزه غذاهای مختلف تهیه‌ شده از لبو و محصولات آن در همه‌جا دیده می‌شوند.

کد خبر : 58312
تاریخ انتشار : دوشنبه 2 بهمن 1396 - 10:07

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” ، جالب است بدانید لبو و چغندر قند از یک خانواده‌اند، ولی از لحاظ ژنتیکی و ارزش تغذیه‌ای تفاوت‌هایی دارند. چغندر قند سفیدرنگ است و از آن در تهیه‌ قندوشکر و شیرین ‌کردن محصولات غذایی استفاده می‌شود.لبو معمولا قرمز و طلایی‌رنگ است و نمی‌توان از آن، شکر یا قند استخراج کرد. در ادامه با خواص لبو بیشتر آشنا می‌شوید.مصرف میوه‌ها و سبزیجات موجب کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با سبک زندگی می‌شود. بسیاری از مطالعات حاکی از آن بوده که مصرف بیشتر غذاهای گیاهی مانند لبو خطر چاقی، مرگ‌ومیر و بیماری‌های قلبی را می‌کاهد و به افزایش سلامت پوست و مو، افزایش انرژی و کاهش وزن کمک می‌کند

بر اساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۸ به‌چاپ رسید، تاثیرات مصرف ۵۰۰ میلی‌لیتر آب‌ لبو بر داوطلبان سالم بررسی شد.پژوهشگران در این مطالعه دریافتند که فشار خون افراد پس از مصرف آب‌ لبو به‌طور چشمگیری کاهش می‌یابد.محققان براین باورند که این امر به‌خاطر وجود مقادیر بالای نیترات موجود در آب‌ لبو است. بنابراین مصرف آب‌ لبو و سبزیجات سرشار از نیترات یکی از راه‌های ارزان و موثر برای پیشگیری و درمان بیماری‌های قلبی‌و‌عروقی و فشارخون بالاست.در مطالعه‌ دیگری که در سال ۲۰۱۰ در ارتباط با خواص لبو صورت گرفت نیز نتایج مشابهی مشاهده شد.این مطالعه نشان داد که مصرف آب‌ لبو بسته به مقدار آن می‌تواند تاثیرات چشمگیری در پایین آوردن فشارخون داشته باشد.

لبو محتوی نوعی آنتی‌اکسیدان به‌نام «آلفالیپوئیک‌اسید» است که می‌تواند به کاهش سطح گلوکز و افزایش حساسیت‌ به‌ انسولین کمک می‌کند و از تغییرات اکسیداتیو مرتبط با استرس در بیماران مبتلا به دیابت جلوگیری کند.مطالعات نشان داده‌اند آلفالیپوئیک‌اسید می‌تواند نشانه‌های نوروپاتی محیطی و نوروپاتی اتونومیک را در مبتلایان به دیابت کاهش دهد.با این‌ حال یک فراتحلیل (تحلیل یکجای داده‌های به‌دست‌آمده از پژوهش‌های مختلف) درباره‌ خواص آلفالیپوئیک‌اسید نشان می‌دهد احتمالا تاثیر آن تنها محدود به‌ تزریق داخل‌ وریدی است. نویسندگان این تحلیل می‌گویند مشخص نیست بهبود احتمالی فرد پس از ۳ تا ۵ هفته مصرف روزانه‌ ۶۰۰ میلی‌گرم از آلفالیپوئیک‌اسید اهمیت بالینی دارد یا خیر.

مکمل‌های غذایی محتوی آب‌ لبو می‌توانند اکسیژناسیون عضلات را در طول تمرینات ورزشی بهبود دهند.افزایش مصرف نیترات می‌تواند به‌طور بالقوه مقاومت فرد را در طول تمرینات ورزشی طولانی افزایش دهد. کیفیت زندگی افرادی که به‌خاطر مشکلات قلبی‌وعروقی، تنفسی و سندروم سوخت‌وسازی و به‌دلیل کمبود اکسیژناسیون نمی‌توانند تحرک روزانه‌ کافی داشته باشند، با مصرف سبزیجات حاوی نیترات بهبود می‌یابد.آب‌ لبو می‌تواند عملکرد دوچرخه‌سواران را در مسابقات تایم تریل ۴ کیلومتر ۱۱ ثانیه یا ۲۸‌درصد بهبود دهد.

محققان دانشگاه ویک فارست دریافتند که نوشیدن آب‌ لبو می‌تواند اکسیژناسیون را در مغز بهبود بدهد و پیشرفت علائم زوال عقل را در افراد مسن به‌تاخیر بیندازد.بر اساس گفته‌ دنیل کیم شاپیرو (مدیر مرکز پژوهش‌های کاربردی‌ دانشگاه ویک فارست) با افزایش سن جریان خون به برخی نواحی مغز کاهش می‌یابد و موجب کاهش قدرت شناختی و افزایش خطر زوال عقل می‌شود.مصرف آب‌ لبو به‌عنوان یک سبزی سرشار از نیترات می‌تواند جریان خون و اکسیژناسیون در مغز را بهبود دهد.

«کولین» یک جزو بسیار مهم و پرخاصیت لبو است که به خواب، حرکات عضلات، یادگیری و تقویت حافظه کمک می‌کند.همچنین کولین به حفظ ساختار غشاهای سلولی، به انتقال امواج عصبی، جذب چربی و کاهش التهابات مزمن کمک می‌کند.

یکی دیگر از خواص لبو کمک به دفع غذا و بهبود گوارش است. لبو یکی از خوراکی‌های سرشار از فیبر است به همین دلیل می‌تواند در جلوگیری از یبوست موثر باشد و موجب بهبود سلامت دستگاه گوارش و دفع راحت‌تر مدفوع می‌شود.

 

 

 



 

 

برچسب ها : ، ، ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.