احترام در محیط کار

روش‌هایی برای محترم شدن

کد خبر : 51973
تاریخ انتشار : چهارشنبه 12 اردیبهشت 1397 - 6:00

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” ، احتمالا تاکنون به مساله کسب احترام اندیشیده‌اید. در واقع در هر محیط کاری حداقل یک کارمند خوب وجود دارد که همیشه با دیگران با احترام و محبت برخورد می‌کند. اما اغلب این شخص زیاد مورد احترام همکارانش قرار نمی‌گیرد یا اینکه از شغلش رضایت ندارد. بعضا کارمندان به اصطلاح خوب، افرادی هستند که اغلب مورد بی‌‌‌مهری همکاران و مدیران خود قرار می‌گیرند. اگر خودتان کارمند خوبی هستید، زمانش رسیده طرز‌فکر خود را عوض کرده و به آنچه استحقاقش را دارید برسید.

آیا واقعا ارزشش را دارد؟

معمولا افراد خود باعث از دست رفتن احترام‌شان می‌شوند. شخصی که همیشه با دیگران به خوبی و محبت رفتار می‌کند، پس از مدتی از رفتار نه چندان احترام‌آمیز اطرافیانش آزرده‌خاطر خواهد شد. در چنین شرایطی مافوق وی چون می‌بیند او نمی‌تواند در برابر دیگران اعتراضی بکند و از حقوقش دفاع کند، یک‌سری امتیازات را از او می‌گیرد و در نتیجه او دچار ضرر خواهد شد و نمی‌تواند خیلی در کارش پیشرفت کند.

احترام یعنی…

طبیعت انسان این است که بخواهد عضوی از یک جامعه باشد اما از آن مهم‌تر این است که مورد احترام همتایان خود قرار بگیرد. هنگامی که انسان مورد احترام دیگران قرار می‌گیرد، نوعی حس ارزشمند بودن به او دست می‌دهد. همچنین در محیط کار، مورد احترام قرار گرفتن به منزله دیده شدن، شنیده شدن و با ارزش بودن می‌باشد. در حالی‌که بعضی‌ها بر این باورند که احترام اکتسابی است، در واقع همه کارمندان باید توسط همکاران، روسا و مشتریان خود مورد احترام واقع شوند. هیچ‌کس نمی‌تواند با وجود بی‌احترامی دائمی دیگران از محیط کارش رضایت داشته باشد.

آیا خیلی خوب هستید؟

شاید نمی‌دانید در محیط کار خوب هستید یا خیر. شاید همین الان که این مطلب را می‌خوانید خودتان یا یکی از دوستانتان مورد بی‌احترامی همکاران‌تان قرار می‌گیرد. زمان آن رسیده از خودتان بپرسید: آیا خوب بودنتان در محل کار واقعا اهداف‌تان را محقق ساخته است؟ شاید دلیل خوب بودن بیش از حدتان این باشد که وظایف دیگران را انجام می‌دهید و می‌ترسید به آن‌ها «نه» بگویید. شاید احساس کنید کسی قدر شما را نمی‌داند و هرگز کارهایتان به چشم مدیرتان نمی‌آید. عدم داشتن احترام در محیط کار بدین‌معناست که هیچ‌کس برای نظرات شما ارزشی قائل نیست.

روش‌هایی برای محترم شدن

برای به دست آوردن احترام در محیط کار، لازم نیست زیاده‌روی کنید. تنها لازم است نگرش و عزت‌نفس خود را تغییر دهید. در این راستا به نکات زیر توجه کنید:

مقام و ارزش خود را بدانید: مقام شما در رتبه شغلی و محیط کار شما خلاصه نمی‌شود. مقام شما آن چیزی است که مردم در داخل و خارج محیط کار درباره ارزش شما تصور می‌کنند، از آن چشم پوشی نکنید و برای خود ارزش قائل باشید. ارزش قائل شدن شما برای خود، مقدمه ارزش قائل شدن افراد در محیط کار برای شماست.

به خودتان احترام بگذارید: اگر می‌خواهید دیگران به شما احترام بگذارند، لازم است اول احترام گذاشتن به خودتان را یاد بگیرید. برای برقراری تناسب میان کار و زندگی و همچنین مراقبت از خودتان وقت بگذارید. از تنش‌های موجود بین چیزهایی که می‌خواهید و کارهایی که مجبورید برای دیگران انجام دهید، بپرهیزید.

وظایف خود را بدانید: روان شناسان معتقدند این مهم نیست که کار جدید به عهده گرفته یا در همان موقعیت قبلی مشغول به کار هستید، شرح وظایف و مسئولیت‌های کار خود را بنویسید. لازم است که درباره وظایف خود کاملا آگاه بوده و به همه آن‌ها عمل کنید، این می‌‌تواند مقدمه ارتقای شغلی برای شما باشد.

کار خوب انجام دهید: یکی از بارزترین راه‌ها برای کسب احترام انجام دادن کار با کیفیت به‌صورت منظم است. افراد به آنهایی که می‌توانند ضرب‌الاجل‌ها را بفهمند و مشکلات را حل کنند، احترام می‌گذارند. علاوه براین، اغلب کسب احترام در رابطه با انجام دادن کار بالاتر و فراتر از وظیفه است که اساسا به این معنی است که افراد بیش از آنچه که از آنها خواسته شده باشد، کار انجام می‌دهند. مسلما ممکن است که عبور از پارامترهای تعیین شده در صورتی که سرپرستی نخواهد که یک فرد بیش از آنچه که از او خواسته شده کاری انجام دهد، کمی ریسک به همراه داشته باشد، اما اغلب اوقات افراد از تلاشهای بیشتر قدردانی می‌کنند. نکته این است که بیش از حد به دستورالعمل‌ها بی‌تفاوت نشده و سرپرست و شرکت خود را در معرض ریسک قرار ندهید.

از انتظارات آینده خود آگاه باشید: برای پیشرفت، باید انتظار خود از پیشرفت کاریتان را معلوم و مشخص کنید که هدف شما از پیشرفت در کارتان چیست. با ترسیم اهداف آینده خود، بهتر می‌توانید تصمیم بگیرید که درحال انجام مسئولیت برای چه هدفی هستید و چه چیزی را می‌خواهید. دانستن هدف می‌تواند انگیزه زیادی برای فعالیت درست در محیط کار به شما بدهد.

مراقب ظاهر خود باشید: باید در محیط کار مراقب منظم بودن پوشش و وضعیت خود باشید. آشفته بودن ظاهر، به صورت ناخودآگاه آشفتگی زندگی فرد را به مردم نشان می‌دهد.

اعتمادها را از بین نبرید: موضوعات محرمانه را فاش نکنید، اگرچه این موضوع متعلق به شرکت یا همکارتان باشد. شما می‌توانید با رازداری، اعتماد و احترام اطرافیان در محیط کار را به سوی خود جلب کنید.

به دیگران احترام و قاطعیت نشان بدهید: مردم از طریق مثال چیزی یاد می‌گیرند. این بدین معناست که مدام باید به آن‌ها نشان دهید چگونه باید به شما احترام بگذارند. بدون آن‌که بخواهید خیلی خوب باشید، احترام و قاطعیت‌تان را به مدیر، همکاران و مشتریان‌تان نشان دهید. حرفه‌ای و بی‌رو دربایستی باشید.

توهین به همکاران ممنوع: از هرگونه توهین، اسم های مستعارو تحقیر همکاران خودداری کنید.

گاهی اوقات «نه» گفتن را یاد بگیرید: در محیط کار، خوب بودن با ساده‌لوح بودن اشتباه گرفته می‌شود. این روش را امتحان کنید؛ دفعه بعد که یکی از همکاران‌تان از شما خواست کار او را انجام دهید، بگذارید بفهمد خودتان حسابی کار دارید و چنان‌چه وقت اضافی داشته باشید، به او کمک خواهید کرد. در غیر این‌صورت، به او بگویید از فرد دیگری کمک بگیرد. هنگامی که با همکاران بدقلقی سر و کار دارید که به شما دستور می‌دهند و شما را نادیده می‌گیرند، بصورت کاملا حرفه‌ای به آنها بفهمانید که دیگر نمی‌توانید این رفتار را تحمل کرده و نمی‌گذارید آنها از رفتار خوب و حسن نیت شما سوءاستفاده بکنند

 

 


 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.