«نوید» متفاوتی را در «سرخ‌پوست» ببینید

دومین فیلم نیما جاویدی این روزها بر پرده سینماست. اثری که در اولین تجربه اکرانش در جشنواره فیلم فجر سی و هفت، مورد تحسین منتقدان قرار گرفت. شاهین امین منتقد و روزنامه‌نگار، از این فیلم و بازی نوید محمدزاده گفته است.

کد خبر : 100326
تاریخ انتشار : یکشنبه 19 خرداد 1398 - 11:43

پایگاه خبر ججین

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین، شاهین امین، منتقد سینما درباره این فیلم گفت: «سرخ‌پوست» فیلم خوبی است. این اثر یکی از بهترین فیلم‌هایی بود که سال گذشته در جشنواره فیلم فجر حضور داشت. البته از عید فطر امسال هم اکران شده که امیدوارم اکران موفقی داشته باشد. فکر می‌کنم رقیب‌های جدی هم برای اکران و فروش داشته باشد. اما فارغ از کیفیتش، تصور من این است که فصل پاییز زمان مناسب‌تری برای نمایش این فیلم بود، چون آن فصل اکران خلوت‌تری دارد.

موفقیت کارگردان در فضاسازی

امین با اشاره به فیلمنامه «سرخ‌پوست» ادامه داد: کارگردان و نویسنده این فیلم، برای داستانی که می‌خواهند روایت کنند فضایی قابل باور به‌وجود آورده‌اند و داستان خود را با شیوه‌ای که دوست دارند، روایت می‌کنند. یک زندان متروک خارج از شهر که قرار است تخلیه شود و کشمکش و ماجراهایی که اتفاق می‌افتد. فیلم به لحاظ داستان و عناصر تصویری و نوع روایت، بسیار خوب، سرراست و مرتب است و همه اتفاق‌ها به‌اندازه است. نکته‌ای که وجود دارد، فضاسازی مناسبی است که در فیلم دیده می‌شود. یعنی کارگردان موفق شده این فضاسازی را به‌خوبی انجام دهد. وقتی فیلمی فضاسازی مرتبی داشته باشد، قطعاً تماشاگر را با خود همراه می‌کند و مخاطب به موضوع علاقه‌مند می‌شود. این اثر چنین عناصری را دارد و به‌عنوان دومین فیلم نیما جاویدی نسبت به فیلم اولش «ملبورن» گام بلندی است. امیدوارم که پیشرفتش را با فیلم‌های بعدی ادامه دهد.

گره‌افکنی و گره‌گشایی

شاهین امین درباره ویژگی‌های یک فیلمنامه موفق در سینمای ایران با اشاره به فیلمنامه «سرخ‌پوست» گفت: در یک فیلم سینمایی ما یک داستان و یک مسأله خیلی ساده را روایت می‌کنیم مثل اینکه رمان می‌خوانیم. این داستان، به لحاظ فضای داستانی می‌تواند خیلی خوب باشد یا اینکه داستان بدی باشد. اینکه پایانش می‌خواهد چه بگوید چندان مهم نیست. یک داستان را اگر کسی خوب تعریف کند به یک داستان خوب بدل می‌شود و می‌توان آن را دید. حالا اینجا و در «سرخ‌پوست» این موضوع در مدیوم سینما دیده می‌شود که البته می‌تواند در کتاب هم باشد. هر داستان معمولی هم اگر خیلی خوب نوشته شود، می‌توان آن را به‌خوبی خواند؛ کما اینکه فیلم هم اگر روایت درست، جهان داستانی و دراماتیک صحیحی داشته باشد می‌تواند اثر خوبی بگذارد؛ لزوماً نباید چیز عجیب و غریبی در آن وجود داشته باشد. «سرخ‌پوست» هم گره و گره‌افکنی دارد و هم گره‌گشایی می‌کند و سعی می‌کند که کاراکتر شخصیت را درست شکل بدهد. البته می‌شود به آن مثل هر اثر سینمایی دیگر ایراداتی گرفت ولی به نظرم فیلم، دنیایش را درست بنا کرده است. به عبارت دیگر، چارچوب روایی و دنیای دراماتیکش را به‌خوبی بنا کرده و تقریباً داخل آن چارچوب هم حرکت می‌کند. در برابر فیلم‌های ضعیفی که این روزها می‌بینیم که هیچ‌کدام نمی‌توانند جهان و داستان خود را به‌درستی روایت کنند، سرخ‌پوست یک فیلم استاندارد و قابل‌تأمل است.

بازی متفاوت نوید محمدزاده

این منتقد سینما در پایان درباره بازی نوید محمدزاده در «سرخ‌پوست» گفت: ما همیشه از نوید محمدزاده بازی‌های بیرونی و اکت‌های شدیدی را شاهد بوده‌ایم، اما خوشبختانه بعد از مدت‌ها از او بازی آرام‌تر و کنترل شده‌ای را شاهد هستیم و این بازیگر تلاش کرده بازی متفاوتی را ارائه کند.

گزارش از هنگامه ملکی

 


 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.