مشکلات بیماران سرطانی به‌دلیل بدهی بیمه ها/هزینه درمان زیاد است

گرگان- در حالی که به گفته علوم پزشکی گلستان سالی دو هزار و ۲۰۰ بیمار به مبتلایان سرطان در گلستان اضافه می شود، به دلیل بدعهدی و بدهی مالی بیمه ها تامین بعضی داروها دشوار است.

کد خبر : 59166
تاریخ انتشار : شنبه 7 بهمن 1396 - 6:24

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری مهر، کَنسر یا سرطان، بیماری ترسناکی که بسیاری از مبتلایان به آن بیشتر از خود بیماری، ترس ناشی از ابتلا آن ها را از پا در آورده، مدتی است در گلستان حرف اول را در مرگ میر ساکنان این استان بین سایر بیماری ها می زند. آمارها نشان می دهد، سرطان جایگاه اول تا سوم را در عامل مرگ گلستانی ها به خود اخصاص داده و بررسی های بیشتر هم می گوید بیش از هفت هزار نفر در استان مبتلا به این بیماری هستند.

اما این همه ماجرا نیست زیرا آمار بالای مبتلایان به سرطان آن هم در استانی که از نظر اقتصادی در رده های آخر جدول درآمد قرار داد و سرانه درآمد مردمانش از میانگین کشوری کمتر است، مشکلاتی مانند زیرساخت های درمانی و از همه مهمتر نیاز دارویی را تشدید کرده است.

بیماران سرطانی برای درمان خود مسیر شیمی درمانی و رادیوتراپی را طی می کنند و گاهی بعضی بیماران هم علی رغم انجام این مراحل درمانی نمی توانند بر بیماری غلبه کنند. در چنین شرایطی، تکرار هزینه‌های شیمی درمانی که به گفته بیماران برای آن ها بسیار سنگین هم هست، تحمل بیماری را برای آن ها دشوارتر می کند.

در بعضی موارد هم بیمه نبودن برخی داروهای شیمی درمانی و غیردولتی بودن بعضی مراحل درمانی، راه را برای سودجویان در این زمینه هموار کرده و بیماران را با مشکلات درمانی زیادی مواجه می‌کند.

سال گذشته محمدرضا قوام نصیری رئیس انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران، در سایت‌های خبری از اختصاص سهم ۱۵ درصدی داروهای شیمی درمانی نسبت به مصرف کل داروهای کشور خبر داد و اظهار کرده بود که هزینه داروهای شیمی درمانی طبق آمار مراجع رسمی، مبلغی بالغ بر یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در سال است که به نسبت جمعیت کشور چنین مصرفی خارج از قاعده و سرسام آور است.

این در حالی است که اوایل سال جاری عبدالرضا فاضل رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان اعلام کرد درسال، دو هزار و ۲۰۰ مورد جدید بیماری سرطان در استان تشخیص داده می‌شود که با وجود هزینه‌های گزاف دارویی و درمانی این مساله نگرانی‌های زیادی را به بار آورده است.

اگر چه با اجرای طرح تحول سلامت بخشی از هزینه‌های دارو و درمان توسط دولت پوشش داده شد و بیماران فقط ۱۰ درصد هزینه را پرداخت می‌کنند، اما تحت پوشش نبودن برخی داروهای موثر در درمان و سهمیه داروهای حیاتی برای بیماران سرطانی، به دلیل عدم توانایی مالی داروخانه‌ها در بازپرداخت بدهی‌های خود به شرکت‌های توزیع کننده دارو، از مشکلاتی است که بیماران با آن دست به گریبانند.

پایگاه خبر ججین

 هزینه دارویی آزار دهنده از سرطان است

مادر یک کودک مبتلا به سرطان خون با بیان اینکه برای دریافت داروهای کودکش با مشکل روبه رو است گفت: تا کنون دوبار تاریخ شیمی درمانی کودکم به دلیل کمبود دارو و در نوبت قرار گرفتن، به تعویق افتاد که این مساله باعث بدحالی او و نگرانی خانواده شد.

آمنه مقیسی افزود: برخی داروهای تجویزی پزشکان که درصد بهبود کودک را افزایش می‌دهد، بسیار گران بوده و از حمایت‌های بیمه‌ای برخودار نیست.

وی ادامه داد: از سوی دیگر با آنکه می‌دانم مراحل درمان کودکم در مطب پزشک خصوصی در وضعیت بهتری انجام می‌شود، اما به دلیل هزینه بالای دستمزد شیمی درمانی پزشک متخصص، امکان استفاده از این خدمات را ندارم.

وی افزود: درد سنگین هزینه‌های دارویی و درمانی آزار دهنده‌تر از سرطان است.

افزایش ۲.۵ برابری نرخ داروهای داخلی

یک بیمار سرطانی دیگر هم با ابراز گلایه‌مندی از متفاوت بودن خدمات درمانی و دارویی گفت: داروهای وارداتی تاثیرگذار بر روند درمان سرطان که عوارض بدحالی شدید، ریزش‌های یک باره موی سر و بی‌حالی را در بیمار ندارد، دارای تعهد بیمه‌ای نیستند.

ملا علی ملکی افزود: بسیاری از بیماران سرطانی به دلیل ناآگاهی از نوع داروهای درمانی و شرایط مالی نامناسب، به اجبار برای درمان به سمت داروهای دارای تعهد بیمه‌ای که بیشتر آن‌ها داخلی است، می‌روند که این داروها هم در برخی مواقع با کمبود رو برو است.

وی افزود: صف‌های طولانی مدت بیماران برای ارائه نسخه‌ها و دریافت دارو، بیماران و خانواده‌هایشان را از پای درآورده و مسئولان فقط به تعهد بیمه‌ای اکتفا کرده‌اند، اما توجهی به دیگر مشکلات دارویی و درمانی ندارند.

وی افزود: برخی داروهای داخلی موجود هم تاثیرگذاری چندانی بر درمان موثر بیمار ندارد و بیماران را در طول درمان دچار برخی مشکلات جسمانی می‌کند.

بهبود سرطان در گرو درمانی پرهزینه است

یک بیمار سرطانی بهبود یافته هم با بیان اینکه بیماران سرطانی زیادی بر اثر رعایت نشدن روند دقیق درمان و استفاده نکردن از داروهای مناسب جان خود را از دست می‌دهند گفت: بسیاری از سرطان‌های موجود قابل درمان هستند به شرط آنکه بیمار در فضایی مناسب و با داروهای موثرتری اقدام به درمان کند.

حسین احمد زاده افزود: چنانچه این بیماران در طول درمان در محیطی نامناسب درمان شوند و نسبت به هزینه‌های درمانی خود مدام دچار استرس ناشی از این وضعیت باشند، توان زیادی در برابر درمان نخواهد داشت و همین مساله موجب ضعف آنها و پایین آمدن درصد بهبودی آنان می‌شود.

وی افزود: اگر چه دولت با ایجاد طرح تحول سلامت بخشی از این هزینه‌ها را تقبل کرده است، اما در حال حاضر بسیاری از پزشکان و داروخانه‌ها به دلیل بد عهدی بیمه‌ها قراردادهای خود را فسخ کرده و بیمار به ناچار برای درمان اقدام به پرداخت آزاد مبلغ دارو و یا ویزیت درمان می‌کند.

بدعهدی بیمه‌ها به داروخانه‌ها زنگ خطری برای مسئولان است

در حالی که بسیاری از بیماران سرطانی از نحوه توزیع و کیفیت دارو و هزینه‌های ناشی از آن ابراز نارضایتی می‌کنند، معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان عنوان می‌کند که تا کنون مشکلی در زمینه کمبود داروهای سرطانی در استان نداریم.

محمد صلبی با بیان اینکه با همه توان جلوی کمبود داروهای درمان بیماران سرطانی را خواهیم گرفت گفت: با رایزنی‌های متعدد و پیگیری وضعیت موجود، تا کنون مشکلی در رابطه با کمبود دارو در استان نداشته‌ایم.

وی افزود: در حال حاضر حدود ۹ داروخانه در سراسر استان برای اعطای دارو به بیماران سرطانی با این دانشگاه و بیمه‌ها طرف قرار داد هستند که نیازهای دارویی این بیماران توسط آن‌ها رفع می‌شود.

صلبی در رابطه با وضعیت بیمه‌ای داروهای داخلی و خارجی گفت: داروهایی که شرکت‌های وارد کننده و یا سازنده آن در ایران با دانشگاه و داروخانه‌ها طرف قرارداد باشند، قطع یقین به دست بیماران سرطانی خواهد رسید، اما برخی داروهای وارداتی به دلیل طرف قرار داد نبودن با بیمه‌ها از مبالغ بالایی برخودارند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گلستان در ادامه یکی از دلایل کمبود دارو را بدعهدی بیمه‌ها عنوان کرد و گفت: تعدادی از شرکت‌های داروسازی به دلیل بدهی داروخانه‌ها، که مسبب آن پرداخت نشدن بیمه‌های دارویی است، از ارسال دارو به داروخانه مورد نظر خودداری می‌کنند که در این مواقع دانشگاه ورود پیدا کرده، با مذاکره و حتی ملزم کردن شرکت مورد نظر برای ارسال دارو به داروخانه، اجازه نمی‌دهد که بیماران با کمبود دارو مواجه شوند.

صلبی با بیان اینکه در حال حاضر بخش دارو و درمان با برخی کمبودهای بودجه‌ای مواجه است، گفت: این مساله مختص به گلستان نیست، اما می‌تواند زنگ خطری برای مسئولان حوزه سلامت باشد که در صورت دیر پرداخت شدن معوقه‌های بیمه‌ای، داروخانه‌ها، شرکت‌ها و برخی بخش‌های درمانی، از ادامه قرارداد منصرف شده و تغییر مسیر بدهند.

وی ادامه داد: امید داریم این اتفاق هیچگاه رخ ندهد و با همه توان جلوی آن را خواهیم گرفت، اما باید از هم اکنون تلاش‌ها برای رفع این موانع با جدیت بیشتری انجام شود، چرا که سلامت شهروندان و بیماران در اولویت کاری مسئولان دانشگاه است.

صلبی بابیان اینکه در حال حاضر با کمبود دارو مواجه نیستیم، گفت: مساله اصلی تعهد بیمه‌ای است و بیماران نگران کمبود دارو نباشند، چنانچه تعهدهای بیمه‌ای به داروخانه‌ها و شرکت‌ها پرداخت شود، همچنان دارو در اختیار بیماران خواهد بود.

بدهی ۱۵ میلیارد تومانی بیمه سلامت گلستان

 معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی گلستان در حالی نسبت به بدعهدی بیمه‌ها ابراز نگرانی می‌کند که چندی پیش هم مدیرکل بیمه سلامت استان در جمع خبرنگاران اعلام کرد که این بیمه مبلغ ۱۵ میلیارد تومان به مراکز مختلف درمانی و دارویی بدهی دارد.

سید محمد حسینی با بیان اینکه کمتر از ۱۰ درصد داروخانه‌های استان طرف قرار دارد با بیمه‌ها نیستند گفت: بخشی از بدهی بیمه به داروخانه‌های طرف قرارداد پرداخت شده و همچنان در پی اخذ اعتبار برای پرداخت مابقی بدهی‌های بیمه به مراکز مختلف هستیم.

وی افزود: به رغم مشکلات بودجه‌ای همچنان همه بیماران سرطانی از خدمات بیمه‌ای در استان بهره‌مند هستند و تا کنون حتی یک مورد بیمه‌ای به دلیل کمبود بودجه، از سیستم خارج نشده است.

حسینی ادامه داد: در حال حاضر پرداخت‌های بیمه‌ای در بخش بیمارستان‌های تحت نظارت دانشگاه تا پایان بهمن سال گذشته، بیمارستان‌های خصوصی تا پایان دی سال گذشته، پزشکان طرف قرارداد تا پایان ۹۶ و داروخانه‌ها تا پایان خرداد ۹۶ پرداخت شده است، تا بیماران با مشکل خاصی روبرو نشوند.

وی افزود: سال گذشته به رغم خرید هشت هزار میلیارد اوراق اسلامی، با چهار هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بدهی وارد سال ۹۶ شدیم.

پایگاه خبر ججین

بخش زیادی از بدهی‌های بیمه‌ای سال جاری پرداخت نشده است

مدیرکل بیمه سلامت استان، گفت: تا این لحظه فقط توانسته‌ایم بدهی سال ۹۵ را پرداخت کنیم و بخشی زیادی از این بدهی از منابع ۹۶ پرداخت شده، که هنوز به اتمام نرسیده است.

حسینی افزود: چنانچه شرایط موجود همچنان ادامه یابد و کسری‌ها جبران نشود، ممکن است سال آینده قادر به ارائه بسیاری از خدمات برای بخش دارو و درمان نباشیم و ادامه این مسیراز تعهد ما خارج خواهد شد.

بدهی سازمان‌های بیمه‌گر به داروخانه‌ها از یک سو و عدم توان داروخانه‌های دولتی و خصوصی در بازپرداخت بدهی‌های خود به شرکت‌های توزیع کننده دارو از سوی دیگر باعث شده، حتی تزریق اعتبارات دولتی هم قادر به درمان زخم کهنه مطالبات بخش دارو و درمان از سازمان‌های بیمه‌گر نباشد.

فارغ از چرایی بزرگ شدن این مشکل که بسیاری از کارشناسان دلیل اصلی آن را بالا رفتن ۲.۵ برابری هزینه‌های درمان پس از اجرای طرح تحول سلامت می‌دانند و معتقدند با اجرای این طرح توان مالی و پرداخت بیمه‌ها هم ۲.۵ برابر کمتر شده است، آنچه در عمل مشخص شده بدهی چندین هزار میلیارد تومانی بیمه‌های درمانی به وزارت بهداشت و مراکز درمانی و دارویی، علت اصلی این بحران است.

تابستان امسال ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت در گفتگو با یک پایگاه خبری، بدهی سنگین سازمان‌های بیمه‌گر را مشکل اصلی این روزهای نظام سلامت برای تامین داروهای مورد نیاز بیماران عنوان کرد و گفته بود که درحال حاضر مجموع مطالبات وزارت بهداشت در حوزه درمان، دارو و بهداشت به ۱۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد که همین مطالبات باعث شده بیمارستان‌های دولتی و داروخانه‌های بیمارستانی و دولتی توان کمتری برای پرداخت بدهی شرکت‌های توزیع کننده دارو داشته باشند و از آن سو هم شرکت‌های دارویی حاضر به فروش دارو به مجموعه‌های بدهکار نیستند.

در چنین شرایطی که ترس و درد بیماری سرطان بسیاری از پا در می آورد، دولت باید با اتخاذ سیاست های درست مشکلات مالی را از پیش روی مبتلایان به سرطان بردارد تا بیماران با خیال آسوده تر روند درمانی خود را طی کنند.

 


 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.