​رمان جدیدی از رضا فیاضی در راه است

رضا فیاضی، نویسنده و بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون، که این روزها در شهر کیش به انجام فعالیت‌های متنوع فرهنگی و هنری برای کودکان و نوجوانان می‌پردازد، به زودی رمان «الو اینجا پدری به قتل رسیده!» را برای چاپ به ناشر تحویل می‌دهد.

کد خبر : 19828
تاریخ انتشار : پنجشنبه 15 تیر 1396 - 10:02

پایگاه خبر ججین​رمان جدیدی از رضا فیاضی در راه است

به گزارش پایگاه خبری ججین به نقل از (ایبنا)،- پانزدهم تیرماه، مصادف با زادروز رضا فیاضی، نویسنده و بازیگر نام‌آشنا و پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون است. او در سال ۱۳۵۴ بعد از اینکه وارد دانشکده هنرهای زیبا شد با اجرای تئاتر در مدارس راهنمایی و دبیرستان فعالیت خود را آغاز کرد و در سال ۱۳۵۵ در سریال «گلباران» به کارگردانی «رضا بابک» به ایفای نقش پرداخت. فیاضی علاوه بر بازیگری در تئاتر، سینما و تلویزیون، مجموعه شعر، داستان، فیلم‌نامه، رمان‌ و نمایش‌نامه‌هایی برای کودکان، نوجوانان و بزرگسالان در کارنامه‌اش دارد که جمله آنها می‌توان به «قصه‌های آسیه‌آباد»، «ت مثل تئاتر»، «بانوی نیلوفر»،‌ «بازیگر»، «قصه‌های ملی»، «درد دل با ملوس» و «لولوی آوازخوان» اشاره کرد. او در سال ۱۳۸۴ موفق به دریافت رتبه اول نویسندگی، بازی و نمایشنامه‌خوانی «لیرناشاه» از جشنواره تئاتر مولوی شد. در ادامه گفت‌وگوی ما را با این نویسنده و هنرمند پیشکسوت می‌خوانید.

مدتی است که حضورتان در پایتخت کم‌رنگ شده است، آیا مشغول فعالیت جدیدی هستید؟

بله حدود هشت ماهی است که در شهر کیش زندگی و در اینجا درزمینه اجرای برنامه‌های فرهنگی- هنری برای مردم مخصوصا کودکان و نوجوانان فعالیت می‌کنم. از جمله این فعالیت‌ها می‌توانم به تشکیل کتاب‌فروشی در کیش با عنوان «جزیره کتاب» اشاره کنم که عمده تمرکزم بر روی کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان است. البته آثاری هم در حوزه بزرگسال عرضه کرده‌ام. در این کتاب‌فروشی جلسات نمایشنامه‌خوانی و کتابخوانی را با حضور کودکان و نوجوانان برگزار می‌کنم. همچنین با توجه به اینکه در کیش تئاتر کودک و نوجوان اجرا نشده و اغلب گروه‌هایی از تهران به اجرای تئاتر می‌پرداختند، گروهی با عنوان «ت مثل تئاتر» تشکیل دادم و اولیت تئاتر کودک و نوجوان را اجرا کردیم. این تئاتر یک روز در هفته (سه‌شنبه‌ها ساعت ۲۱) در سینما لبخند کیش اجرا می‌شود. از دیگر فعالیت‌هایم در این شهر می‌توانم به برگزاری کلاس بازیگری برای کودکان و بزرگسالان در فرهنگسرای سنایی اشاره کنم که با استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان روبه‌رو شده است و در حال حاضر ۸۰ هنرجو داریم که ۲۶ نفر بزرگسال و بقیه کودک و نوجوان هستند. در کلاس‌های کودک و نوجوان برنامه نمایش خلاق داریم و به شعرخوانی، قصه‌خوانی و نمایشنامه‌خوانی می‌پردازیم که برای بچه‌ها بسیار جذاب است.

شما این‌گونه فعالیت‌ها را هم در پایتخت انجام داده‌اید؟

بله در تهران هم این کلاس‌ها و دوره‌ها را داشتم اما آن طور که باید برایم راضی کننده نبود. اما برگزاری این دوره‌ها در کیش در طول این مدت هم برای من بسیار جالب و رضایت‌بخش بوده و هم بچه‌ها و بزرگترها استقبال خوبی کرده‌اند.

پس باوجود این کار‌ها در شهر کیش، کمتر در حوزه‌های تلویزیون و سینما و نویسندگی فعالیت می‌کنید؟

حدود چهار سال است که در تلویزیون فعالیت نمی‌کنم و آخرین حضورم در تلویزیون «سریال معمای شاه» بود. البته بعد از آن هم چندین بار سریال‌هایی به من پیشنهاد شد که چون فیلم‌نامه ضعیفی داشتند قبول نکردم. اما علی‌رغم حضور در کیش فعالیتم در سینما قطع نشده و در طول این مدت در دو فیلم سینمایی «کار کثیف» خسرو معصومی و «نرگس مست» جلال‌الدین دری ایفای نقش کردم. در حوزه نویسندگی هم کماکان فعال هستم.

مدتی است از شما کتاب‌هایی در حوزه بزرگسال منتشر می‌شود، با توجه به سابقه فعالیت نویسندگی‌تان در حوزه کودک و نوجوان چطور شد که این‌بار تصمیم گرفتید در حوزه بزرگسال دست به قلم شوید؟

مدتی پیش کار داستانی در حوزه کودک و نوجوان داشتم که برای چاپ به یکی از ناشران سپرده بودم. در آنجا گفتند که الان بیشتر از رمان استقبال می‌شود و بهتر است در داستان تغییراتی ایجاد کنید تا رمان شود. اما من آن داستان را تغییر ندادم ولی تصمیم گرفتم رمانی در حوزه بزرگسال بنویسم و «مردی با لاک قرمز» را نوشتم که از سوی انتشارات مروارید منتشر شد و مورد استقبال قرار گرفت. بعد از آن هم «قصه‌های ملی» و رمان «پرسه در پاریس» را نوشتم. «پرسه در پاریس» ماجرای سه دختر را بیان می‌کند که از دوران کودکی همکلاسی و هم مدرسه‌ای هستند و با هم قرار می‌گذارند ازدواج نکنند. این رمان که دارای فضایی متفاوت با دیگر رمان‌هاست و در دل خود یک فیلمنامه دارد را برای چاپ به انتشارات بوتیمار تحویل داده‌ام.

رمان جدیدی هم در دست تالیف دارید؟

بله، در حال حاضر مشغول نوشتن رمان دیگری هستم برای بزرگسالان که تا الان نام «الو اینجا پدری به قتل رسیده!» را برایش انتخاب کرده‌ام. ماجرای نوشتن این رمان از آنجا شروع شد که من دو سه سال پیش به مدت دو سال، ایام نوروز به کانون اصلاح و تربیت می‌رفتم و با همکاری برخی دوستان برای این بچه‌ها مراسم گلریزان می‌گرفتیم. در طول این مدت گفت‌وگوهایی با این بچه‌ها داشتم. یکی از این گفت‌وگوها با دختر ۱۶ ساله‌ای بود که با همکاری مادرش، پدرش را به قتل رسانده بود. ماجرای زندگی این دختر مرا بسیار متاثر کرد و تصمیم گرفتم رمانی بر این اساس بنویسم که در مراحل پایانی نوشتن آن هستم و امسال برای چاپ به انتشارات نگاه تحویل می‌دهم.

با این اوصاف فعالیت‌تان در حوزه نویسندگی برای کودکان و نوجوانان متوقف شده است؟

نه، کماکان در این حوزه هم فعالیت دارم. البته در حال حاضر بیشتر تمرکزم روی نوشتن فیلم‌نامه و نمایشنامه برای بچه‌هاست. به تازگی نیز دو فیلم‌نامه «میراث» که ماجرای بچه‌ای را مطرح می‌کند که پدرش شهید شده و یک پدر جدید برای خودش انتخاب کرده است و «دو نیمه سیب» که با همکاری رضا رمضانی نوشته‌ام و داستان دو دختر شبیه به هم است را نوشته‌ام و این دو فیلم‌نامه را به همراه فیلم‌نامه «عکسی در مه» که در حوزه بزرگسال است با خودم به سی‌امین جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان که در حال برگزاری است آورده‌ام تا بتوانم با تولید کننده خوبی برای ساختن آنها مذاکره کنم. خوشبختانه امروزه توجه بیشتری به فیلم کودک و نوجوان می‌شود و تولیدکننده‌های زیادی هم به این حوزه روی آورده‌اند و من شاهد ارائه فیلم‌های خوبی مانند «دزد و پری ۲» و «قهرمانان کوچک» از حسین قناعتی و بسیاری کارهای خوب دیگر در سی‌امین جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان هستم که در اصفهان در حال برگزاری است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.