​بررسی آثار صادق چوبک در کتاب «برخاکستر ققنوس»

کتاب «بر خاکستر ققنوس» اثر محمدرضا رهبران که نگاهی به حیوان دوستی در آثار صادق چوبک دارد، توسط موسسه انتشارات مروارید راهی بازار نشر شد.

کد خبر : 25961
تاریخ انتشار : دوشنبه 23 مرداد 1396 - 12:17

به گزارش پایگاه خبری ججین ، توصیف زندگی و رنج حیوانات، یکی از جوانب کار صادق چوبک است. این نویسنده نامدار، با همه دلبستگی و احساس ترحمی که نسبت به حیوانات داشت، آن‌ها را همانند شخصیت‌های انسانی داستان‌هایش به تصویر می‌کشید. وی با خونسردی تمام، بی آن‌که احساساتی بشود، شوربختی حیوانات بیچاره و سیه روزی انسان‌های درمانده را توصیف می‌کند. چوبک هم چنان که در بیان کردن وضعیت مردم نگون‌بخت و ستم دیده جامعه دوران خود واقعاً استاد است، در ترسیم کردن حیواناتی که در گرسنگی، آوارگی و رنج و نکبت به سر می‌برند و در محیطی سراپا خشونت، آزار و اذیت می‌بینند، حقیقاً یگانه است.

 

پایگاه خبر ججین

حضور حیوانات در داستان‌های چوبک به دو گونه است:‌  نخست، یک دسته داستان‌هایی است که محوریت با حیوان است و طرح قصه، پیرامون یک حیوان جریان دارد و دوم داستان‌هایی است که حیوان در کنار یک انسان ترسیم می‌شود. غالباً در این دست داستان‌ها یک وابستگی غریبانه‌ای بین انسان و حیوان احساس می‌شود. آدم‌هایی که اغلب رانده شده از جامعه هستند، دلخوشی خود را در پناه حیوانی به مراتب بدتر و مفلوک تر از خود دنبال می‌کنند. از این رو محمدرضا رهبریان در این اثر به بررسی حیوان دوستی در آثار صادق چوبک پرداخته است.

در ابتدای این کتاب سالشمار زندگی و آثار صادق چوبک و همچنین کتاب‌شناسی و مقاله‌شناسی آثار او به شکل کاملی درج شده است. در این کتاب مخاطب می‌تواند گزیده‌ای از داستان‌های معروف صادق چوبک مانند «عدل»، «قفس» و «پاچه‌خیزک» را نیز مطالعه کند.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «عجیب آن‌که چوبک با این عاطفه‌ی زودرنجانه‌اش، به راستی در نشان دادن زشت‌ترین و تهوع‌آورترین سایه‌های زندگی آدم‌ها و حیواناتی که حقیقت دارند و منکر بودن‌شان نمی‌توان شد، سنگ تمام می‌گذارد. بی‌جهت نیست که او را «معمار یک دنیای زشت» دانسته‌اند. البته او با کار، ترحم و دلسوزی خواننده را برمی‌انگیزاند. اما گویا حیوانات را بیش‌تر قابل ترحم می‌داند.»

کتاب «بر خاکستر ققنوس» اثر محمدرضا رهبران در ۲۴۴ صفحه متن و ۱۶ صفحه تصویر، شمارگان ۵۵۰ نسخه و به‌بهای ۲۳ هزار تومان توسط انتشارات مروارید منتشر شده است.

 


 

https://telegram.me/jajinnews

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.