​اینفوگرافی از ۱۵۰ فیلم تاریخ سینما در یک کتاب

کتاب «سینما گرافی» با پرداختن به اینفوگرافی ۱۵۰ فیلم سینمای جهان مانند «آواتار»، «برباد رفته»، «هری پاتر» و «کازابلانکا» توسط کارگاه فیلم و گرافیک سپاس به کتابفروشی‌ها آمده است.

کد خبر : 46335
تاریخ انتشار : یکشنبه 5 آذر 1396 - 10:43

 

پایگاه خبر ججین

 

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” ، کتاب «سینما گرافی»اثر متئو کیواسچی و جیان مارکومیلسی با ترجمه وحید کیان توسط انتشارات کارگاه فیلم و گرافیک سپاس راهی بازار نشر شده است.

در این کتاب شاهد پیوندی جالب از هنر گرافیک و صنعت سینما در قالبی به نام اینفوگرافی هستیم. شاید برای پی بردن سریع به موضوع یا محتوای یک فیلم با کم‌ترین هزینه و زمان راهی جز اینفوگرافی یک فیلم نباشد؛ بنابراین این کتاب خواننده را با اینفوگرافی بسیاری از فیلم‌های مطرح تاریخ سینما روبه‌رو می‌کند.

«سینما گرافی»، اینفوگرافی ۱۵۰ فیلم تاریخ سینما آمده است. از این بین می‌توان به فیلم‌های «آواتار»، «شکارچیان ارواح»، «بامبی»، «پارک ژوراسیک»، «انجمن شاعران مرده»، «ارباب حلقه‌ها»، «باشگاه مبارزه»، « گلادیاتور»، «شبح»، «حس ششم»، «جن گیر»، «تنها در خانه»، «هری پاتر»، «تایتانیک»، «کینگ کونگ»، «سگدانی»، «غریبه»، «شیرشاه»، «بازگشت به آینده»، «سیاره‌ی میمون‌ها»، «برباد رفته»، «پدرخوانده»، «جنگ ستارگان»، «روانی»، «کازابلانکا»، «پیانو»، «هفت سامورایی»، «مرد بارانی» و «بینوایان»‌ اشاره کرد.

در توضیح اینفوگرافی می‌توان گفت که یکی از مهم‌ترین دستاوردهای مهم بشر امروزی ساخت زبانی جهان شمول و همه فهم برای افراد بشر است که با هر جنسیت، زبان، سن و موقعیت جغرافیایی و فرهنگی با یک بار برخورد و دیدن بتوانند این زبان را فراگرفته و در زندگی روزمره خود از آن استفاده کنند و از طریق آن با دیگران ارتباط برقرار کرده و نیازهای خود را مرتفع کند. این زبان، زبان گرافیک یا ارتباط تصویری نام دارد و شاید کمتر به این موضوع فکر کرده باشید که این زبان در عصر جدید و خصوصا عصر تکنولوژی چه خدمتی به جامعه کرده است.

به عنوان مثال متوجه کردن همه افراد مختلف برای نکشیدن سیگار در یک فرودگاه بین‌المللی در شرق چین و یا یک سازمان جهانی در جنوب غربی آفریقا کار بسیار پیچیده و سختی است. بر فرض اینکه تمامی افراد حاضر از سواد اولیه نیز بهره‌مند باشند، برای این منظور باید از بسیاری واژه‌‌ها و کلمات در زبان‌های مختلف استفاده کرد و با ایجاد فضایی بسیار بزرگ برای اختصاص به این نوشته‌‌ها یا تذکرات، اطلاع‌‌رسانی کرده و این اتفاق صرفه هزینه، فضا و دقت زیادی را در پی دارد؛ اما کافی است برای انتقال این پیام متوسل به زبان تصویر شویم و با آوردن آیکون سیگار ممنوع این پیام را خیلی ساده انتقال دهیم.

با این اوصاف امروزه این نمادها و یا آیکون‌ها کاربردهای زیادی در زندگی ما پیدا کرده‌اند. این‌ها زبان تصویری امروز ما هستند که ساخت و آموزش این زبان به دست هنرمندان سپرده شده است؛ پس هنرمندان برای ساخت چنین زبانی متوسل به تصویر شدند. تصویرگران با پی بردن به اینکه که «ارزش یک تصویر بیش از هزار کلمه است» زبان تصویری را می‌سازند. اساسا این جمله بیانگر ارزش و کارایی ارتباط تصویری است و با درک این حقیقت که بیشترین دریافت ما از محیط پیرامون‌مان وابسته به قوه بینایی است از آن بهره می‌گیرند و به همین منظور شاخه‌ای دیگر در گرافیک بنیان نهاده شده که وظیفه اصلی آن پردازش این زبان است که اینفورگرافی نام دارد. اینفوگرافی از دو کلمه Information  و Graphic تشکیل شده است.

اینفوگرافیک‌ها نمایشگران تصویری اطلاعات و داده‌ها هستند که هدف آن‌ها ارائه سریع و ساده اطلاعات پیچیده است. به بیان دیگر، اینفوگرافیک‌ها به کمک عناصر بصری نظیر عکس، نمودار، نقشه، دیاگرام و … سعی می‌کنند تا مجموعه‌ای از داده‌ها و اطلاعات پیچیده را به گونه‌ای به تصویر درآورند که پیام به شیوه‌ای سریع و قابل فهم به مخاطب منتقل شود.

با توجه به این توضیحات ما در این کتاب شاهد پیوندی جالب از هنر گرافیک و صنعت سینما در قالب اینفوگرافی سینما هستیم شاید برای پی بردن سریع به موضوع یا محتوای یک فیلم با کمترین هزینه و زمان راهی جز اینفوگرافی یک فیلم نباشد پس بدون طی کردن زمانی بین یک تا سه ساعت برای دیدن یک فیلم و یا خواندن مقاله‌ای چند صفحه‌ای در یک نشریه برای پی بردن به موضوع آن و یا دیدن آنوسی چند دقیقه‌ای از تلویزیون برای جلب شدن به یک فیلم ما شما را با صرف هزینه ۵ ثانیه به پی‌بردن موضوع یک فیلم فرا می‌خوانیم تا ضمن درک بهتر از این زبان تصویری و نیز مرور خاطرات برترین فیلم‌های تاریخ سینما شما را با زبانی جدید آشنا می‌کند.

کتاب «سینما گرافی»، اثر متئو کیواسچی و جیان مارکومیلسی با ترجمه وحید کیان در ۱۹۵ صفحه، شمارگان ۱۵۰۰ نسخه و به‌بهای ۱۹ هزار تومان، توسط انتشارات کارگاه فیلم و گرافیک سپاس راهی بازار نشر خواهد شد.

 

 

 


 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.