۴ فیلم‌ کوتاه ایرانی که حتما باید ببینید

جشنواره‌های بزرگ دنیا نظیر اسکار، کن، برلین در کنار نمایش فیلم‌های بلند، نمایش فیلم کوتاه دارند و این فیلم‌ها جوایز خاص خودشان را هم می‌گیرند.

کد خبر : 119620
تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 مرداد 1399 - 12:07

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری ایرنا، فیلم‌های کوتاه ایرانی قصه غم انگیزی دارند. طرفداران خاص خود را دارند اما هیچ گاه در مورد آنها تبلیغاتی صورت نمی‌گیرد با اینکه حتی در عرصه بین‌المللی از فیلم‌های بلند معمولا موفق‌تر بوده‌اند.

فیلم کوتاه به گروهی از فیلم‌ها و آثار هنری گفته می‌شود که نسبت فیلم بلند، زمان بسیار کمتری دارد و با بودجه بسیار پایین و تجهیزات کم ساخته می‌شود.

جشنواره‌های بزرگ دنیا نظیر اسکار، کن، برلین در کنار نمایش فیلم‌های بلند، نمایش فیلم کوتاه دارند و این فیلم‌ها جوایز خاص خودشان را هم می‌گیرند.

دو راه حل برای یک مسئله

پایگاه خبر ججین

این فیلم کوتاه به کارگردانی و نویسندگی عباس کیارستمی است که در سال ۱۹۷۵ ساخته شد. فیلم درباره دارا است که کتاب نادر، هم کلاسی‌اش را قرض گرفته است. وقتی آن را پس می‌دهد نادر می‌بیند کتاب پاره شده است. نادر هم کتاب دارا را پاره می‌کند و بین شان دعوا می‌شود و گلاویز می‌شوند. داستان یک بار دیگر تکرار می‌شود این بار نادر کتاب را به دارا نشان می‌دهد و می‌گوید کتابش پاره شده است، دارا پارگی کتاب او را با چسب می‌چسباند.

کودکان ابری

پایگاه خبر ججین

این فیلم کوتاه به نویسندگی و کارگردانی رضا فهیمی است که در سال ۱۳۹۳ تولید و جوایز زیادی را در داخل و خارج از کشور کسب کرد و در جشنواره اسکار شرکت کرد.

فیلم، روایت دو پسر بچه دانش آموز روستایی است که بر سر مالکیت چیزهایی که هیچ وقت دستشان به آنها نمی‌رسد مثل آسمان و طبیعت دعوا می‌کنند .کودکان ابری اقتباسی از کتاب باغ اناری محمد شریفی نعمت‌آباد است.

آسانسور

پایگاه خبر ججین

«آسانسور» دومین فیلم کوتاه علی کریم است. علی کریم در سال ۱۳۹۱ فیلم دوم خود را با نام «من از سپیده صبح بیزارم» برای حضور در جشنواره فیلم فجر آماده کرد که به دستور و اصرار شورای نظارت و ارزشیابی وزارت ارشاد به نام من عاشق سپیده صبحم تغییر نام داد.

درخلاصه داستان فیلم آسانسور آمده، آسانسوری که مسافران خود را در نقاط مختلف سوار می‌کند. این فیلم جوایز سال ۲۰۰۸ فستیوال فیلم پوسان کره جنوبی، سال ۲۰۰۸ فستیوال فیلم آسیا تیکا فیلم مدیال ایتالیا، سال ۲۰۱۱ فستیوال فیلم‌های ایرانی لندن را از آن خود کرد.

دختری در میان اتاق

«دختری در میان اتاق» یک فیلم کوتاه ساخته کریم لک‌زاده محصول ۱۳۹۵ است. این فیلم در سال ۱۳۹۶ برنده بهترین فیلم کوتاه جشنواره بیروت شد.

این فیلم کوتاه توانست جوایز بهترین فیلم کوتاه در هفدهمین دوره جشنواره فیلم بیروت، جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران در سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، نامزد بهترین فیلمنامه و بهترین کارگردانی در هشتمین جشن مستقل فیلم کوتاه را از آن خود کند.


 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.