۳۰۰۰ راس دام سنگین در شهربابک علیه بروسلوز مایه کوبی شدند

رئیس شبکه دامپزشکی شهربابک از مایه کوبی سه هزار راس دام سنگین علیه بیماری بروسلوز در این شهرستان خبر داد.

کد خبر : 30956
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 شهریور 1396 - 7:36

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری مهر،علی اسدی اظهار کرد: بیماری بروسلوز به علت ایجاد سقط جنین در دام، کاهش تولید شیر، عقیمی و نازایی دام‌های مبتلا و همچنین به علت ابتلای انسان به بیماری تب مالت، همواره از دو بعد اقتصادی و بهداشتی مورد توجه قرار می‌گیرد.

اسدی افزود: طرح ملی و هدفمند مبارزه با بیماری بروسلوزدر دستور کار قرار دارد و نمونه گیری از شیرهای خام توزیعی در سطح شهرستان و همچنین خونگیری از دام های مشکوک، شناسایی و کشتار دام های مبتلا از جمله اهداف اجرای این طرح است. اسدی تصریح کرد: این طرح از چندین سال قبل کلید خورده و همچنان ادامه دارد که پیشگیری از بیماری بروسلوز  با اجرای واکسیناسیون و قراردادهای منعقد شده در بخش خصوصی در این راستا از جمله اهداف شبکه دامپزشکی شهرستان در سال جاری است.

اسدی با بیان اینکه بروسلوز یک بیماری واگیردارعفونی مشترک بین انسان و دام است که عامل بیماری از طریق حیوان آلوده از جمله گاو، گوسفند، بز و حتی شتر به انسان قابل انتقال است، تصریح کرد: این بیماری با توجه به ویژگی ها و تظاهرات بالینی متعدد که از خود نمایان می کند در انسان به بیماری هزار چهره معروف است زیرا عامل این بیماری می تواند در هر جای از بدن انسان رخنه کند و عوارض زیادی دهد.

وی ادامه داد: درد مفاصل، تب و لرز، بی اشتهایی، عرق شبانه، سر درد، درد بدن، کاهش وزن، درد زانو و سستی بدن را از علائم و نشانه های این بیماری در انسان و سقط جنین، زایمان نوزاد ضعیف و ناتوان، کم شدن شیر دام و عقیم شدن دام های نر را از علائم و نشانه های این بیماری در دام عنوان کرد.

اسدی ادامه داد: به دلیل مشترک بودن این بیماری بین انسان و دام، واکسیناسیون این بیماری به صورت رایگان انجام می شود و این امر مهم یک امتیاز مثبت است که دولت در اختیار دامداران قرار داده است که در سال جاری تا کنون حدود ۱۲۰ هزار راس بره و بزغاله و حدود ۳۰۰۰ راس گاو و گوساله علیه این بیماری واکسینه شده است.

وی در پایان سخنان خود در خصوص شیر دام ها گفت: به دلیل اینکه عامل تب مالت از طریق شیر محلی قابل انتقال است بر همین اساس نیاز است شیر بعد از اینکه به دمای جوش رسید به مدت پنج دقیقه در حالت جوش باقی بماند.


 

 

telegram.me/jajinnews

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.