گفتگوی تلفنی وزرای خارجه ایران و جمهوری آذربایجان

منابع خبری جمهوری آذربایجان از گفتگوی تلفنی جیحون بایراموف با حسین امیرعبداللهیان خبر دادند.

کد خبر : 894499
تاریخ انتشار : یکشنبه 26 شهریور 1402 - 11:14

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری «ترند» از گفتگوی تلفنی «جیحون بایراموف» وزیر خارجه جمهوری آذربایجان با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

حسین کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران دوشنبه ۲۰ شهریور در خصوص تنش‌های اخیر بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفت: با توجه به اهمیت تحولات قفقاز و تاثیرات هرگونه بی‌ثباتی، ناآرامی و تنش جدید در منطقه بر کل آن، موضوع را با حساسیت و جدیت دنبال می‌کنیم و در تماس و گفتگو با مقامات دو کشور هستیم.

وی افزود: مقامات ارمنستان نسبت به احتمال درگیری نظامی جدید از سوی جمهوری آذربایجان اظهار نگرانی کردند. اما مقامات جمهوری آذربایجان به ما پیام دادند که هیچ قصدی برای حمله نظامی ندارند و بر اساس اظهارات مقامات آذربایجانی، نقل و انتقالات اخیر یک اقدام متعارف نظامی در آستانه فصل زمستان است که در این فصل، تردد در مناطق کوهستانی سخت و دشوار می‌شود.

ارمنستان در هفته‌های اخیر جمهوری آذربایجان را به تجمع نیرو اطراف قره‌باغ متهم کرده است. «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان در اظهارات اخیر خود وضعیت انسانی داخل قره‌باغ را ناامیدکننده خواند و افزود جمهوری آذربایجان به تجمع نیرو در امتداد خطوط مقدم با قره‌باغ و ارمنستان ادامه می‌دهد؛ اتهاماتی که باکو رد کرده است.

در پی این تحولات، امیرعبداللهیان چهارشنبه ۲۲ شهریور با «آرارات میرزوویان» وزیر امور خارجه ارمنستان تلفنی گفتگو و درباره تحولات جاری در منطقه قفقاز جنوبی بحث و تبادل نظر کرد. وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در این گفتگو با اشاره به ضرورت حل‌وفصل ریشه‌ای اختلافات برای دستیابی به صلح پایدار در منطقه، موثرترین راه برای رسیدن به صلح جامع را گفتگوها و سازوکارهای منطقه‌ای از جمله سازوکار ۳+۳ دانست.

 


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.