گزارش سازمان ملل درباره تاثیر تحریم‌های آمریکا بر آلودگی هوا در ایران

کارشناسان سازمان ملل با تاکید بر اینکه تحریم‌های آمریکا علیه ایران به مشکلات محیط زیستی در ایران و به‌ویژه آلودگی هوا در این کشور دامن زده، خواستار برداشته شدن این تحریم‌ها شدند.

کد خبر : 280540
تاریخ انتشار : چهارشنبه 30 آذر 1401 - 7:42

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از ایسنا، کارشناسان مستقل منصوب شده از سوی سازمان ملل در جدیدترین گزارش خود که روز سه‌شنبه منتشر شده است، اعلام کردند که تحریم‌های آمریکا علیه ایران به محیط زیست این کشور آسیب می‌زند و مانع از آن می‌شود که همه آنها – از جمله مهاجران و پناهجویان افغان – از حقوق خود برای سلامتی و زندگی به‌طور کامل برخوردار شوند و این تحریم‌ها به مسائل دیگری مانند افزایش آلودگی هوا کمک می‌کند.

بنابر گزارش وب سایت رسمی سازمان ملل، این کارشناسان در گزارش خود آورده‌اند که ایران نیز همانند بسیاری از کشورها دارای مشکلات زیست محیطی است. تحریم‌ها نه تنها مانع از رسیدگی موثر دولت ایران به آنها می‌شود، بلکه به بدتر شدن چالش‌ها کمک می‌کند.

در ادامه این گزارش آمده است: تعجبی ندارد که تهران یکی از آلوده‌ترین شهرهای جهان است. تحریم‌های ایالات متحده مردم را مجبور می‌کند تا استفاده از وسایل نقلیه قدیمی‌تر را که سوخت بیشتری می‌سوزانند، طولانی‌تر کنند. تحریم‌ها همچنین دستیابی ایران به تجهیزات و فناوری برای کاهش آلایندگی خودرو را غیرممکن می‌سازد.

این کارشناسان افزودند: تلاش‌های آمریکا برای اعمال تحریم‌های خود از طریق تهدید به مجازات شرکت‌های خارجی که در ایران تجارت می‌کنند، سبب شده تا خودروسازان خارجی این کشور را ترک کنند. بنابراین، ایران باید به موتورهای داخلی و سایر تجهیزاتی که نمی‌توانند از آخرین فناوری‌ها استفاده کنند، تکیه کند که این شرایط نیز موجب تشدید آلودگی هوا شده است.

به گفته کارشناسان مستقل سازمان ملل، تحریم‌ها همچنین باعث شده است که شرکت‌های انرژی خارجی از پروژه های ساخت نیروگاه‌های خورشیدی بزرگ در ایران، در مقیاسی که شرکت های داخلی قادر به انجام آن نیستند، صرف نظر کنند. این هم نتیجه تحریم‌ها است، زیرا مانع از سرمایه‌گذاری خارجی می‌شود.

همچنین در این گزارش آمده است: تحریم‌ها مانع از مشارکت دانشمندان ایرانی در پروژه‌های تحقیقاتی مشترک محیط‌زیست در خارج از کشور می‌شود و حتی ایرانیان را از دسترسی به پایگاه‌های اطلاعاتی آنلاین و دوره‌های آموزشی در مورد مسائل زیست‌محیطی و پایداری بازمی‌دارد. بنابراین، آثار تحریم‌ها بر حق آموزش و بهره‌مندی از پیشرفت علمی مانع پیشرفت در بهبود محیط زیست ایران می‌شود.

این کارشناسان تصریح کردند: بدیهی است که ایالات متحده محیط زیست پاک را طبق قوانین سازمان ملل به عنوان حقی می‌شناسد که سایر حقوق بشر را تحت تأثیر قرار می‌دهد اما تحریم‌ها علیه ایران با آنچه که به نظر می‌رسد موضع آشکار آمریکا در این مورد است، تناقض دارد.

آنها در پایان تاکید کردند: اکنون، زمان آن فرا رسیده است تحریم‌هایی که مانع از توانایی ایران در بهبود محیط زیست و کاهش اثرات سوء بر سلامت و زندگی می‌شوند، کاهش یابند یا به طور کامل برداشته شوند تا ایرانیان بتوانند به حق خود برای داشتن محیط زیست پاک، حق سلامت و زندگی و سایر حقوق مرتبط با شرایط محیط زیستی مساعد دسترسی داشته باشند.

 


 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.