گران شدن محصولات سایپا با جابجایی حروف خودرو

سایپا با حذف و یا اضافه کردن یکی دو حرف انگلیسی پس از نام خودروهای قبلی قیمت‌گذاری شده، به بهانه اینکه این نوع خودرو توسط شورای رقابت قیمت‌گذاری نشده است، درخواست قیمت‌گذاری می‌دهد و با افزودن یک آپشن ساده کم‌هزینه، چند ده میلیون تومان مجوز افزایش قیمت از شورای رقابت می‌گیرد.

کد خبر : 887721
تاریخ انتشار : جمعه 24 شهریور 1402 - 10:59

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری فارس، ‌‌بنابراین گزارش اخیرا قیمت ۵ محصول سایپا که طبق ادعای شورای رقابت در نرخ‌گذاری‌های قبلی تعیین نشده بود، تعیین شد، این خودروها همان خودروهایی است که شورای رقابت در نرخ‌گذاری قبلی قیمت مشخص برای آنها تعیین کرده است، اما سایپا با حذف و یا اضافه کردن یک حرف انگلیسی پس از نام خودروهای قبلی قیمت‌گذاری شده، به بهانه اینکه این «نوع خودرو» از سوی شورای رقابت قیمت‌گذاری نشده است، درخواست قیمت‌گذاری می‌دهد و با افزودن مثلا یک «دی‌لایت» (لامپ روشن در روز) که شاید ۵۰۰ هزار تومان هم هزینه ندارد، تا ۳۰ میلیون تومان به قیمت خودرو قبلی اضافه می‌کند.

اخیرا قیمت پنج محصول خودرویی سایپا بعد از چندین ماه انتظار متقاضیان خودرو در سامانه یکپارچه، از سوی شورای رقابت اعلام شد که درصد زیادی افزایش قیمت داشت.

شورای رقابت در جلسه روز ۲۱ شهریور امسال‌ و پس از چند ماه تعلل،‌ قیمت ۵ محصول شرکت سایپا که در سامانه یکپارچه عرضه خودرو به فروش رفته بود، را اعلام کرد.

پایگاه خبر ججین

متقاضیان خودروهای سایپا در سامانه یکپارچه بعد از حدود پنج ماه بلاتکلیفی و سردرگمی، ‌با قیمت‌هایی جدیدی‌ مواجه شدند که بدون ملاحظه حقوق مصرف‌کننده، یک‌جانبه به سود خودروساز تعیین شده است.

طبق جدول بالا، قیمت فروش محاسباتی درب کارخانه شاهین اتومات بیش از ۵۴۵ میلیون و ۹۹۲ هزار تومان، ساینا DA-S بیش از ۲۷۳ میلیون تومان، ساینا GX‌ بیش از ۲۸۳ میلیون میلیون تومان، اطلس G‌ بیش از ۳۴۴ میلیون تومان و ‌کوییک GXR‌ بیش از ۳۲۱ میلیون و ۵۳۷ هزار تومان ‌اعلام شد.

‌قیمت فروش محصولات سواری تولید داخلی گروه سایپا در بهار امسال در ‌خودروهایی مانند ساینا S، ساینا S دوگانه سوز و ساینا S اتوماتیک از ۲۰۸ تا ۲۷۹ میلیون تومان بود، در خودروهایی مانند کوییک گیربکس معمولی، کوییک S، کوییک R‌، کوییک اتوماتیک پلاس نیز بین ۱۶۶ تا ۲۷۵ میلیون تومان و قیمت خودروی شاهین نیز ۳۶۰ میلیون تومان تعیین شده بود.

‌قیمت‌های خودروهای سایپا در بهار امسال‌ به‌طور متوسط نسبت به سال گذشته ۲۹ درصد افزایش داشت.

درواقع شرکت سایپا در خودروهایی نظیر ساینا و کوییک، ‌بدون تغییر اساسی در موتور، بدنه یا سیستم‌های این دو خودروی پرفروش‌، صرفا به بهانه اضافه کردن یکی دو آپشن محدود،‌ اقدام به تغییر نام این محصولات کرده و سپس از شورای رقابت مجوز افزایش چند ده میلیون تومانی آنها را گرفته است، در حالی که همان‌طور که گفته شد آپش‌نهای نصب شده هزینه به مراتب کمتری نسبت به رقم اضافه شده به قیمت این خودروها را دارد.

در واقع سایپا با این ترفند، نسبت به قیمت‌های ابتدای امسال مجوز گرانی چند ده میلیون تومانی را از شورای رقابت گرفته است در حالی که شورای رقابت باید حتما به موضوع قدرت خرید مردم و میزان هزینه تولیدکننده توجه کند.

 


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.