کنفرانس مطبوعاتی بزرگ پوتین؛ از پاسخ به تحریم‌های آمریکا گرفته تا مبارزه با تروریسم

رئیس جمهوری روسیه در پانزدهمین کنفرانس مطبوعاتی بزرگ سالانه خود درباره روابط با آمریکا و اروپا، حل بحران داخلی اوکراین و مشکل گاز، نگرانی از استقرار موشک‌های آمریکایی در ژاپن، عدم وجود اتحاد نظامی بین روسیه و چین و بسیاری مسائل داخلی صحبت کرد.

کد خبر : 109777
تاریخ انتشار : جمعه 29 آذر 1398 - 7:15

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری تسنیم، پانزدهمین کنفرانس مطبوعاتی بزرگ سالانه “ولادیمیر پوتین” رئیس جمهوری روسیه ظهر روز پنج شنبه در مسکو برگزار شد که در جریان آن وی ظرف ۴ ساعت و ۱۸ دقیقه ، به ۵۷ سؤال خبرنگاران پاسخ داد. مهمترین بخش‌های اظهارات رئیس جمهوری روسیه شامل این موارد می‌شود:

روسیه به تحریم‌های جدید ضدروسی از سوی آمریکا پاسخ متقابل خواهد داد

پوتین تأکید کرد که روسیه در صورت اعمال تحریم‌های جدید از سوی آمریکا،  دست به مقابله به مثل خواهد زد. وی اقدامات محدود کننده علیه روسیه را “اقداماتی کاملاً غیردوستانه” در برخورد با کشورش خوانده و گفت: «رویکرد کلی در ایالات متحده بدین شکل است ؛ در عرصه‌هایی که برای آنها جالب و سودمند باشد، با ما همکاری می‌کنند و در عین حال قصد دارند روسیه را با کمک اقداماتی از قبیل اعمال تحریم‌ها مهار کنند.»

رئیس جمهوری روسیه افزود، مسکو قصد دارد به دنبال بهبود روابط با واشنگتن باشد، بدون توجه به اینکه چه کسی در آنجا در رأس قدرت قرار داشته باشد. به گفته وی، روسیه در هر زمان آماده است تا پیمان مربوط به ادامه کاهش و محدودسازی تسلیحات تهاجمی راهبردی ( که نام غیر رسمی آن استارت-۳ است) را تمدید کند.

رهبر روسیه در رابطه با روند استیضاح “دونالد ترامپ” رئیس جمهوری آمریکا نیز یادآور شد که  این مسئله به مبارزات سیاسی داخلی در ایالات متحده مربوط می شود که از سوی حزب دموکرات آمریکا آغاز شده است.

پوتین تاکید کرد که مسکو به معنای واقعی کلمه خواستار عادی سازی کامل روابط با اتحادیه اروپا است.

وی همچنین با اشاره به اینکه بطور کلی لندن به توسعه روابط اقتصادی با مسکو علاقه‌مند است، افزود: «در حالی که ما را به دخالت در امور داخلی انگلستان متهم می‌کنند، اظهارات شنیده شده از سوی مقامات لندن در رابطه با اوضاع داخلی در روسیه را چه باید نامید؟ آیا این مداخله در امور داخلی ما نیست؟»

روسیه برنامه‌ای برای ایجاد اتحاد نظامی با چین ندارد

رئیس جمهوری روسیه معتقد است که بین مسکو و پکن اعتماد بی سابقه‌ای وجود دارد که شرایط را برای پیشرفت در عرصه اقتصاد ایجاد می کند. وی با بیان اینکه میزان مبادلات بازرگانی روسیه و چین از ۱۰۰ میلیارد دلار فراتر رفته است، به عنوان نمونه همکاری بین دو کشور در عرصه‌ فناوری‌های مدرن، در فضا ، در صنایع هوایی و در حمل و نقل را نام برد.

به گفته وی ، مسکو و پکن اتحاد نظامی نداشته و  قصد ایجاد آن را نیز ندارند. روسیه به چین در ایجاد سیستم هشدار دهنده حملات موشکی کمک می کند که جنبه تدافعی داشته و تسایحات تهاجمی بشمار نمی‌رود.

نگرانی روسیه از امکان استقرار موشک‌های میان برد آمریکایی در ژاپن

ولادیمیر پوتین در پاسخ به سئوال یک روزنامه نگار ژاپنی یادآور شد که مسکو در رابطه با توکیو نمی تواند احتمال استقرار موشک‌های دارای برد متوسط آمریکایی در خاک ژاپن را در نظر نگیرد. وی گفت: «با توجه به همکاری نظامی نزدیک بین ژاپن و ایالات متحده ، شما به طور عملی خود به این سؤال پاسخ داده‌اید. این مسئله‌ای نیست که تنها ما بگوییم، منابع آمریکایی هم این امکان را بعید نمی‌دانند. بنابر این چگونه می توان امکان ظهور چنین موشک‌هایی را نادیده گرفت؟  هیچ تضمینی وجود ندارد که فردا سامانه‌های جدید تسلیحاتی آمریکایی در جزایر ژاپن مستقر نشوند.»

روسیه به دنبال راه حلی قابل قبول درباره مشکل گاز اوکراین است

ولادیمیر پوتین با اشاره به اینکه روسیه هنوز آمادگی فروش گاز به اوکراین با قیمت تخفیفی را دارد، اعلام کرد که مسکو آمادگی دارد تا راه حلی برای مشکل گاز اوکراین پیدا شود که برای همه طرفین قابل قبول باشد ، اگرچه دادگاه استکهلم در رابطه با اختلاف بین شرکت گازپروم روسیه و شرکت نفت و گاز اوکراین برخوردی سیاسی داردو. وی در عین حال یادآوری کرد که کی‌یف هنوز بدهی ۳ میلیارد دلاری خود را به مسکو پرداخت نکرده است.

رئیس جمهوری افزود، فدراسیون روسیه تزانزیت گاز به اروپا از طریق خاک اوکراین حفظ خواهد کرد ، اگرچه این مسیر برای این کشور گران‌تر تمام می شود ، ولی مسئله اصلی حجم و زمانی است که قرارداد ترانزیت گاز بر اساس آن منعقد می‌شود. وی تأکید کرد که روسیه به دنبال انعقاد قراردادی برای مدت زمان مشخص نیست تا بعداً ترانزیت گاز از طریق اوکراین را متوقف کند.

نیروی نظامی خارجی در شرق اوکراین حضور ندارد

رهبر روسیه از اظهارات “ولادیمیر زلنسکی” رئیس جمهوری اوکراین درباره احتمال تجدید نظر در توافقات مینسک، ابراز نگرانی کرده و گفت: «اگر در توافقات موجود تجدید نظر شود، وضعیت ممکن است به بن‌بست برسد. تلاش نظامی برای حل مشکل دونباس نتیجه‌ای نخواهد گرفت، البته ادامه کار را در چارچوب “گروه نرماندی” می‌تواند مناسب باشد.

پوتین ابراز اطمینان کرد که هیچ نیروی خارجی در دونباس وجود ندارد و فقط نیروهای دفاعی محلی در منطقه هستند که از ساکنان محلی تشکیل شده‌اند. به گفته وی، البته واقعاً مزدورانی، از جمله فرانسوی‌ها و آلمانی‌ها در دونباس وجود دارند که در هر دو طرف می‌جنگند ولی آنها اساس گروه‌های مسلح در منطقه را تشکیل نمی دهند.

وی معتقد است که ایالات متحده و کشورهای اروپایی به نظر می رسد که از رژیم کنونی اوکراین حمایت می‌کنند، ولی در عین حال به این کشور آسیب جدی وارد کرده‌اند.

نظام تک قطبی دیگر نمی‌تواند در جهان امروز وجود داشته باشد

رئیس جمهوری روسیه تاکید کرد که جهان تک قطبی دیگر وجود نداشته و یک جهان چند قطبی مطابق با توسعه اقتصادی کشورها وجود دارد. وی ابراز اطمینان کرد که جهان را نمی توان بر پایه یک مرکز واحد، جایی که کل جامعه جهانی اداره شود و بصورت تک قطبی ایجاد کرد.

به عقیده وی، تنها ایدئولوژی ممکن برای جامعه امروزی “میهن پرستی” به وسیع‌ترین و بهترین معنای این کلمه است و این مسئله باید برای تقویت پایه‌های داخلی دولت روسیه مورد استفاده قرار بگیرد.

رضایت پوتین از روند مقابله با اقدامات تروریستی در روسیه

ولادیمیر پوتین از کشورهای غربی خواست تا برای مقابله با تروریسم با یکدیگر همکاری کنند که به عقیده وی ، سطح و ماهیت این همکاری در حال حاضر کافی نیست.

وی همچنین افزود ، موضوع استرداد تروریست “زلیخان خانگوشویلی” تبعه گرجی که در اواخر تابستان در آلمان کشته شد، در سطح سرویس‌های امنیتی روسیه و آلمان مورد بحث قرار گرفت ، اما روسیه درخواست رسمی ارسال نکرد. به گفته وی، این تروریست تنها در یکی از اقدامات خود در منطقه قفقاز،  ۹۸ نفر را به قتل رساند.

رئیس جمهوری روسیه همچنین اعلام کرد که طی چند سال گذشته ، تعداد مواردی که از وقوع جنایات در کشور ، از جمله در جهت گیری تروریستی جلوگیری شده، رو به افزایش است. وی گفت: «از ابتدای سال تاکنون ۵۴ مورد از جمله جنایات سازمان یافته، از جمله ۳۳ مورد حمله تروریستی سرکوب شده است و به لطف حرفه‌ای بودن عملکرد نیروهای امنیتی روسیه ، رویدادهای بزرگ بین المللی بدون هیچ حادثه برگزار شده‌اند.

تفاوت روسیه کنونی با روسیه اوایل دهه ۲۰۰۰

پوتین یادآور شد، روسیه امروزی و روسیه در اوایل دهه ۲۰۰۰ دو کشور مختلف هستند. به گفته وی، تا سال ۰۰۶ ، درگیریهای نظامی فعالی در منطقه قفقاز رخ می داد، در حالیکه اکنون وضعیت روسیه کاملاً با ثبات شده ، اقتصاد به طرز چشمگیری تغییر کرده است. با این وجود ، هنوز مشکلات حل نشده زیادی در عرصه اقتصادی کشور وجود دارد که از جمله مهمترین آنها: افزایش بهره‌وری نیروی کار و مطابق با آن، افزایش قیمت‌هاست.

رئیس جمهوری روسیه همچنین ابراز عقیده کرد که ارزیابی از عملکرد وی در پست ریاست جمهوری بر عهده وی نیست و این مردم روسیه هستند که باید در آینده آنچه را که وی برای کشور انجام داده را ارزیابی کنند. پوتین در عین حال گفت که ارزیابی‌هایی که از او در خارج از کشور انجام می‌شود، بر تلاش وی در راه حمایت از منافع اساسی روسیه تأثیری نمی‌گذارد.

 


 

 

 

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.