کنعانی: گروه‌های منطقه از ایران دستور نمی‌گیرند/ آتش‌بس فوری در غزه می‌تواند زمینه‌ساز بازگشت آرامش شود

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: گروه‌های منطقه از ایران دستور نمی‌گیرند و ایران در تصمیمات گروه‌های مقاومت برای دفاع از فلسطین و کشورشان دخالتی ندارد.

کد خبر : 1214832
تاریخ انتشار : دوشنبه 9 بهمن 1402 - 12:07

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری تسنیم، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری با اصحاب رسانه، پاسخگوی سؤالات خبرنگاران شد.

کنعانی درباره ارتباطات برخی کشورهای اسلامی با رژیم صهیونیستی گفت: در شرایط سختی که مردم غزه و کرانه غربی تحت محاصره شدید و حملات قرار دارند طبیعتاً انتظار ملت فلسطین از دولت‌های اسلامی استفاده از ابزارها برای ایجاد بازدارندگی در مقابل رژیم و استفاده از اختیارات برای اعمال فشار بر رژیم است. همان‌طور که مقام معظم رهبری اشاره کردند کشورهای اسلامی دارای ابزارهایی هستند که می‌توانند برای قطع شریان حیاتی رژیم استفاده کنند و در انتظار اقداماتی از سوی نهادهای بین‌المللی نباشند که تحت نفوذ کشورهایی قرار دارند که حامی رژیم صهیونیستی‌اند.

ایران از مدت‌ها پیش این بحث را در مذاکرات با کشورهای اسلامی دنبال کرده است. در گفتگوها با طرف‌های منطقه‌ای استفاده از ابزار فشار و تحریم را به‌عنوان اقدام انسانی در حمایت از فلسطین مورد تأکید قرار داریم، این خواسته فلسطین است که رژیم صهیونیستی در عین ارتکاب جنایت جنگی از تمامی حمایت‌های اقتصادی و سیاسی کشورهای حامی این رژیم از جمله آمریکا برخوردار است، کشورهای اسلامی هم در به‌کارگیری از ابزارهای خود از جمله تحریم کالاهای رژیم و استفاده از اهرم انرژی به کمک ملت مظلوم فلسطین برآیند. ما در مذاکرات خود با کشورها این موضوع را مطرح کردیم و انتظار ملت فلسطین است که کشورهای اسلامی به این خواسته جامه عمل بپوشانند، در حوزه حقوقی و بین‌المللی هم اقدامات خوبی صورت گرفته است.

گروه‌های منطقه از ایران دستور نمی‌گیرند

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص تهدید ایران توسط بایدن و اتهامات به کشورمان در خصوص کشته شدن نظامی‌های آمریکایی در منطقه گفت: ما در این ارتباط موضع خود را اعلام کردیم؛ ایران از ابتدای بحران جاری نسبت به خطر گسترش دامنه درگیری به‌دلیل ادامه حملات رژیم و پشتیبانی همه‌جانبه آمریکا از نسل‌کشی هشدار داده است و نقض مکرر حاکمیت عراق و سوریه توسط آمریکا و انجام حملات علیه گروه‌ها را تشدیدکننده این چرخه می‌داند.

ایران با تأکید بر اهمیت حفظ و ثبات معتقد است که جنگ راه‌حل نیست و آتش‌بس فوری می‌تواند زمینه‌ساز بازگشت آرامش شود. گروه‌های منطقه از ایران دستور نمی‌گیرند و ایران در تصمیمات گروه‌های مقاومت برای دفاع از فلسطین و کشورشان دخالتی ندارد. تکرار اتهامات به ایران فرافکنی و توطئه از سوی کسانی است که منافع خود را در کشانیدن پای آمریکا به منطقه و تشدید بحران می‌بینند تا از این طریق مشکلات خود را پوشش دهند. ایران با آمادگی تحولات در منطقه را زیر نظر دارد و مسئولیت اقدامات تحریک‌آمیز به‌عهده عاملان طرح چنین اتهامات بی‌اساسی است.

سفر احمدیان به عراق در چارچوب تداوم مشورت‌های دو کشور در حوزه‌ همکاری‌های امنیتی است

وی درباره سفر علی‌اکبر احمدیان دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران به عراق در خصوص تأمین امنیت مرزها و گفتگوهای ایران با عراق گفت: روابط میان ایران و عراق گسترده و برادرانه است. بر مبنای روابط سازنده‌ای که دو کشور در حوزه‌های مختلف دارند، و در چارچوب سیاست همسایگی ما همواره گفتگوهای منظم و مستمری را در سطوح مختلف داریم.

سفر احمدیان در چارچوب تداوم مشورت‌های دو کشور در حوزه‌های مختلف از جمله همکاری‌های امنیتی و خطر تروریسم و تقویت همکاری‌ها در منطقه و تحکیم مرزهای دو کشور اتجام می‌شود. برخی اتفاقات طبیعتاً نمی‌تواند بر عمق روابط دو کشور تأثیر منفی بگذارد.

کشورهای منطقه بیش از هر طرف دیگری می‌توانند به تحکیم ثبات در افغانستان کمک کنند

کنعانی در خصوص نشست امروز منطقه‌ای افغانستان در کابل گفت: برای کسب اطلاع از جزئیات این نشست و مباحث در حال طرح می‌بایست منتظر پایان نشست و گزارش‌های ارایه‌شده بمانیم. ایران معتقد است که کشورهای منطقه بیش از هر طرف دیگری می‌توانند در جهت کمک به تحکیم ثبات در افغانستان و بهبود شرایط شهروندان افغانستان ایفای نقش کنند. ایران در چارچوب سازوکارهای منطقه برای کمک به بهبود وضعیت افغانستان ایده‌هایی را مطرح کرده و با استقبال تعدادی از همسایگان همراه شده است. ما معتقدیم با حمایت سازمان ملل می‌توان به ایجاد شرایط بهتر در این کشور عمل کرد.

تحولات دریای سرخ سرریز ظلم آشکاری است که در غزه شاهدش هستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره خبرهایی مبنی از خواست چین از ایران گفت: توصیه می‌کنم در مباحث از این دست به منابع رسمی رجوع شود، چنین چیزی مطرح نیست، سخنگوی وزارت خارجه چین هم در این زمینه موضع واضحی داشته است، ما دو کشور به‌عنوان طرفدار همگرایی، تعهد و موضع خود را به برقراری عدالت منطقه‌ای، حل منازعات و مقابله با تنش‌آفرینی‌ها مطرح کردیم، همواره رایزنی‌های مشترکی را داشتیم و گفتگو داریم، موضع چین هم کاملاً روشن است، تحولات دریای سرخ سرریز ظلم آشکاری است که در غزه شاهدش هستیم، این موضع چین است.

امیدواریم شاهد ازسرگیری فعالیت سفارت آذربایجان باشیم

وی در خصوص دادگاه حمله‌کننده به سفارت آذربایجان در تهران و بازگشایی سفارت آذربایجان گفت: رأی دادگاه بالاخره روند قضایی است و باید منتظر باشیم، پیش‌بینی این است که این روند طولانی نخواهد بود. روز شنبه گذشته جلسه رسیدگی به عامل حمله به سفارت آذربایجان با حضور متهم و وکلا و نمایندگان جمهوری آذربایجان برگزار شد. بار دیگر به خانواده محترم یکی از اعضای سفارت آذربایجان در تهران که متأسفانه جانش را از دست داد تسلیت می‌گویم و ابراز همدردی می‌کنم.مقامات قضایی ایران اطمینان داده بودند که در چارچوب قوانین به اتهامات رسیدگی خواهند کرد. با همکاری مقامات قضایی دو کشور روند طی شده و فرایند تحقیقات تکمیل شده است. بر اساس اعلام قاضی به‌زودی رأی صادر می‌شود. این حادثه هرچند تلخ بود برای روابط دو کشور، با وجود این، مسئولان تلاش زیادی کردند تأثیرش بر روابط به حداقل برسد. بر اساس نقشه راه دو کشور، در بازه زمانی یک سال گذشته شاهد مبادله هیئت‌ها در حوزه‌های مختلف بودیم، امیدواریم شاهد ازسرگیری فعالیت سفارت آذربایجان باشیم.

ایران و پاکستان بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های حداکثری برای توسعه مناسبات اتفاق نظر دارند

کنعانی در خصوص روابط ایران و پاکستان و خط لوله گاز بین دو کشور اظهار کرد: این موضوع یکی از موضوعات مذاکرات مقامات عالی دو کشور است و در فهرست موضوعات مهم برای انجام و تکمیل این پروژه وجود دارد، از جزئیات مطلع نیستم، دو کشور بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های حداکثری برای توسعه مناسبات اتفاق نظر دارند

تعرض به سفارت در سوئد و اقدامات ایران در این خصوص

وی درباره تعرض به سفارت ایران در سوئد و اقدامات ایران در این خصوص گفت: همه اقدامات لازم در سریع‌ترین زمان از سوی ایران در مرکز و همچنین سفارت انجام شده است، مقامات دولت سوئد هم قول دادند که این موضوع را دنبال کنند و ۵ نفر از متعرضین هم بازداشت شدند.

خواهان تنش با هیچ طرفی حتی آمریکا نیستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تنش‌ها بین ایران و آمریکا با توجه به تحولات غزه و این‌که آیا کشوری برای این قضیه پا پیش گذاشته است، گفت: آنچه در منطقه شاهدیم نتیجه تنش ایران و آمریکا نیست، بیش از ۱۱۴ روز نوار غزه شاهد بی‌رحمانه‌ترین حملات رژیم اشغالگر علیه ملت مظلوم فلسطین است، بحران در منطقه نتیجه استمرار جنایات جنگی توسط رژیم صهیونیستی است، متأسفانه جامعه جهانی و شورای امنیت نتوانست در چارچوب اقدامات غیرسازنده آمریکا به وظیفه خود در پایان دادن بحران عمل کند، ایران حتماً علاقه‌مند به تحکیم ثبات در منطقه است.

در ارتباط با آب‌ها و آبراهه‌ها ایران قطعاً از وجود امنیت کشتیرانی در آب‌های آزاد و تنگه‌های آبی بهره می‌برد. ما در چارچوب روند تجاری با کشورها و صادرات حتماً با وجود امنیت در آب‌های بین‌المللی منتفع هستیم. ایران با نگاه به ریشه اساسی بحران و نگاه به اینکه تداوم جنگ رژیم منجر به بی‌ثباتی خواهد شد بر خاتمه یافتن سریع آن تأکید داشت. ما بیشترین ظرفیت‌های خود را در موضوع فلسطین و خاتمه دادن جنگ رژیم علیه غزه استفاده کردیم، دیدگاه ایران همچنان روشن است ثبات در منطقه به‌نفع همه طرف‌هاست، باید به این جنایت جنگی خاتمه داده شود، محاصره غزه پایان پیدا کند و به سیاست شرورانه کوچاندن مردم غزه پایان داده شود، ما معتقدیم این مواضع ایران کاملاً اصولی و منطقی است، باید به ریشه بحران توجه کرد، ما خواهان تنش با هیچ طرفی حتی آمریکا نیستیم، باید به قضایا در سطح منطقه واقع‌گرایانه نگریست. در ارتباط با عربستان و پیام کشورها، ما پیام‌های مختلفی را دریافت کردیم و پاسخ‌ها را منتقل کردیم.

تهدیدات فزاینده رژیم صهیونیستی علیه لبنان

وی در پاسخ به سؤال تسنیم درباره تهدیدات فزاینده رژیم صهیونیستی علیه لبنان گفت: ما معتقدیم جامعه جهانی باید توجه کند که منطقه به بحران جدیدی نیاز ندارد و توسعه دامنه بحران نیاز هیچ طرفی را تأمین نمی‌کند. لبنان کشور راهبردی در منطقه غرب آسیاست و این کشور یکی از ارکان مهم امنیت در منطقه است. این‌که رژیم صهیونیستی به‌دنبال ماجراجویی است چیز جدیدی نیست، در شرایط کنونی هم با وجود گرفتاری راه نجات را در گسترش جنگ و کشاندن پای دیگران به جنگ جست‌وجو می‌کند و این سیاست خطرناک نسبت به صلح و امنیت بین‌المللی است، بهتر است کشورهای حامی، رژیم را توصیه کنند که دست از شرارت بردارد و به جنایت خودش خاتمه بخشد، ادامه تلاش بی‌حاصل رژیم در غزه چیزی جز کوبیدن میخ‌های جدید بر تابوتش نخواهد بود.

روابط تهران و بغداد قوی و مبتنی بر پایه‌های محکم است

کنعانی درباره بازگشت سفیر عراق به تهران گفت: روابط تهران و بغداد قوی و مبتنی بر پایه‌های محکم است، خللی در روابط دو کشور نیست و نخواهد بود، روابط قوی میان دو کشور مقوّم امنیت در منطقه خواهد بود، اراده سیاسی جدی برای تداوم روابط بین دو کشور و رهبران وجود دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره توافقنامه ایران و عراق گفت: توافقنامه امنیتی به‌نفع دو کشور و در مسیر تأمین نیازهای دو کشور است. عراق بخش‌های قابل‌توجهی از تعهداتش را انجام داده است و کمیته ارزیابی میان دو کشور فعال است، دیدارهای مقامات امنیتی دو کشور هم کمک می‌کند در چارچوب منافع مشترک بتوانند همکاری‌های امنیتی خودشان را ادامه دهند، همواره تأکید کردیم که حاکمیت و تمامیت ارضی عراق مورد احترام ایران است، پایبندی و التزام ایران نسبت به حمایت از حاکمیت عراق نیازی به راستی‌آزمایی ندارد، ایران در سخت‌ترین شرایط عراق، اولین کشوری بود که کنار برادران عراقی در حفاظت از امنیت این کشور کوشید و جان عزیزان بزرگی از خودش را فدا کرد، روابط دو کشور مستحکم به وجود اراده‌های قوی است، وجود سوءتفاهم‌ها خللی در عزم دو کشور ایجاد نمی‌کند و به‌سرعت از مسائل جدید حادث‌شده هم عبور خواهیم کرد.

حمله به اتباع پاکستان در سیستان

وی درباره حمله به اتباع پاکستان در سیستان گفت: این رخداد در دست بررسی است و اطلاع جدیدی از این رخداد ندارم، دستگاه‌های ذی‌ربط اطلاع‌رسانی لازم را انجام خواهند داد.

جنگ جهانی سوم راه‌حل اختلافات نیست

وی درباره تهدیدات در منطقه و احتمال جنگ جهانی سوم گفت: جهانی که دو جنگ جهانی را تجربه کرده است، طبیعتاً به هیچ جنگ جدید دیگری نیاز ندارد، ملت‌ها و انسان‌ها به صلح، امنیت و تعامل نیاز دارند، ما امیدواریم که جهان هیچ‌گاه جنگ خانمان‌سوزی را تجربه نکند، جنگ راه‌حل نیست، این تجارب نشان می‌دهد جنگ نمی‌تواند منافع اقدام‌کنندگان را تأمین کند، ایران همواره در تقویت ثبات و امنیت در سطح بین‌الملل تلاش می‌کند.

دستگیری یک شهروند سوئدی

وی درباره دستگیری یک شهروند سوئدی گفت: من اطلاعات جدیدی از شهروند دستگیرشده ندارم، موضوع ابعاد سیاسی ندارد و زمینه قضایی دارد و قوه قضاییه در این زمینه اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

سفر رئیس‌جمهور به ترکیه

وی درباره سفر رئیس جمهور به ترکیه گفت: روابط تهران و آنکارا گسترده و همه‌جانبه و رو به رشد و در چارچوب افق‌های تعیین‌شده میان دو کشور در حال پیشرفت است، ریل‌گذاری‌های موجود خوشبختانه قوی و مبتنی بر زیربنای محکمی است، اراده عالی رهبران دو کشور هم مکمل زیربنای ایجادشده است، دو کشور در خصوص شرایط منطقه دیدگاه مشترکی دارند و بر ضرورت توقف جنایات اسرائیل تأکید مشترک دارند. در طول ماه‌های اخیر گفتگوهای خوبی انجام شده است و دستیابی به هدف‌گذاری‌های اقتصادی و رسیدن به عدد ۳۰ میلیارد دلار مورد تأکید رهبران دو کشور است. ما در خصوص سوریه و کمک به ثبات در این کشور و تلاش برای برقراری مجدد روابط سوریه و ترکیه توجه داشتیم.

کنعانی در خصوص روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی گفت: روابط خارجی کشورها مرتبط با خود کشورهاست، ما در خصوص رژیم صهیونیستی دیدگاه مشترکی داریم، رژیم را مخل امنیت در منطقه قلمداد می‌کنیم، ما دیدگاهمان را به همه کشورها در این زمینه ابلاغ می‌کنیم و صراحت گفتاری در مسئله فلسطین داریم، روابط خارجی کشورها به خودشان برمی‌گردد.

صدور قرار موقت دیوان آغاز راهی برای محکومیت قطعی و رسوایی رژیم اسرائیل است

وی درباره قرار موقت دیوان بین‌المللی دادگستری علیه اسرائیل گفت: این مسئله دارای آثار مهمی است که توجه مجامع بین‌المللی و ملت‌ها را به خودش معطوف کرد. دیوان بین‌المللی دادگستری دو هفته پس از استماع دعوای آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی قرار موقت را صادر کرد، این امر نشان‌دهنده فوریت موضوع بوده است. صدور قرار موقت دیوان آغاز راهی است برای محکومیت قطعی و رسوایی رژیم اسرائیل و گام اول در مسیر مبارزه با بی‌کیفرمانی این رژیم است، جا داشت کشورهای اسلامی در این زمینه اقدام جدی کنند، بار دیگر از اقدام شجاعانه و انسانی آفریقای جنوبی در اقامه دعوا علیه اسرائیل تشکر می‌کنیم.

بار دیگر حمایت خودمان را از این اقدام و تکمیل روند اعلام می‌کنیم، خوشبختانه عزم جهانی برای مبارزه با جنایت‌های رژیم اشغالگر جان تازه‌ای گرفته و لازم است تقویت شود، ما از همه کشورها و ملت‌ها می‌خواهیم با حمایت خود از آفریقای جنوبی اقدامات لازم را برای تکمیل اسناد جنایت بی‌شرمانه به‌عمل آورند. ما اقدام دیوان در رسیدگی به این شکایت و صدور قرار موقت را بارقه امید می‌دانیم، انتظارها بیش از این بود و امیدواریم دیوان در ادامه عادلانه به دعوای آفریقای جنوبی گام تکمیلی را در محکوم کردن رژیم صهیونیستی بردارد و مانع تداوم جنایت جنگی و نسل‌کشی رژیم بشود، یک آزمون تاریخی برای بشریت و برای محافل حقوقی است.

واکنش به ادعاهای آمریکا درخصوص حمله تروریستی کرمان

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ادعاهای آمریکا درخصوص حمله تروریستی کرمان گفت: ما از هیچ منبع رسمی چنین چیزی را نشنیدیم، ادعا در این مورد به‌اعتقاد ما با اهداف خاص برای بهره‌برداری سیاسی منتشر شده است، لازم نمی‌دانم واکنش خاصی را داشته باشیم.

ایران ثبات و امنیت در منطقه را به‌نفع جامعه جهانی می‌داند

وی درباره افزایش سطح تنش در منطقه و رویکرد ایران گفت: ایران ثبات و امنیت در منطقه را به‌نفع جامعه جهانی می‌داند و به‌دنبال تنش با هیچ طرفی نیست و منطقه پذیرای گسترش تنش نیست، چنین تحولی منافع هیچ طرفی از جمله آمریکا را تأمین نمی‌کند، ایران به تلاش‌های دیپلماتیک برای کاهش تنش ادامه خواهد داد، ایران از مجامع بین‌المللی می‌خواهد تلاش کنند و رژیم را متقاعد کنند جنگ راه‌حل نیست.

 


برچسب ها : ، ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.