کنترل دولت ترکیه بر رسانه ها بیشتر می شود

روزنامه ‘ترکیه’ در خبری اعلام کرد که لایحه جدید کنترل بر رسانه های اینترنتی کشور به تصویب نمایندگان مجلس ملی ترکیه رسید که در پی آن بر قدرت اجرایی ‘شورای عالی رادیو و تلویزیون ترکیه’ نیز افزوده می‌شود.

کد خبر : 68993
تاریخ انتشار : جمعه 3 فروردین 1397 - 9:52

 

 

به گزارش پایگاه خبری “ججینبه نقل از این رسانه، با تصویب لایحه کنترل بر رسانه های اینترنتی کشور، شورای عالی رادیو و تلویزیون ترکیه از این پس قادر است جلوی فعالیت هر رسانه‌ اینترنتی کشور را که به تشخیص این نهاد خلاف قوانین ترکیه عمل کند، بگیرد.
به نوشته این رسانه، پس از تصویب این لایحه، کلیه شبکه‌های آنلاین ترکی و بین‌المللی که خواستار فعالیت در ترکیه هستند، باید تقاضای فعالیت خود را به شورای عالی رادیو و تلویزیون این کشور تحویل دهند و مجوز فعالیت بگیرند.
روزنامه ترکیه اضافه کرد: در قانون جدید کنترل بر رسانه ها، شورای عالی رادیو و تلویزیون ترکیه، درخواست لغو مجوز و یا محدود کردن فعالیت رسانه ها را به دادگاه حل و فصل ارجاع می دهد و این دادگاه رای نهایی را بدون برگزاری جلسه رسیدگی به اتهامات و بر اساس درخواست شورای عالی ظرف مدت ۲۴ ساعت صادر می کند.
این رسانه نوشت: قوانین حاکم بر رسانه ها، شرایط دریافت مجوز فعالیت، خطوط قرمز و سایر چهارچوب های فعالیت رسانه ای در ۶ ماه آینده با همکاری مشترک شورای عالی رادیو و تلویزیون و سازمان فناوری و اطلاعات ترکیه تنظیم و ابلاغ خواهد شد.
منتقدان در ترکیه معتقدند که دولت تمام تلاش خود را به کار گرفته است تا پیش از انتخابات سال ۲۰۱۹ کنترل رسانه های کشور را در اختیار داشته باشد.
پس از کودتای نافرجام ۱۵ جولای ۲۰۱۶، دولت ترکیه با وضع حالت فوق العاده و تمدید چندین باره آن، دست به محدود سازی و تعطیلی بسیاری از شرکت های تجاری و رسانه ای زد به طوری که بسیاری از رسانه های رادیویی و تلویزیونی تعطیل شده، فعالیت اینترنتی خود را آغاز کردند اما با تصویب قانون جدید، احتمال توقف کامل فعالیت آنها وجود دارد.
به نوشته تی.وی ۲۴، گارو پایلان نماینده شهر استانبول در مجلس و عضو حزب دموکراتیک خلق ها(ح.د.پ) در مخالفت با این لایحه در مجلس اظهار کرد: حزب حاکم با تصویب این قانون می تواند مانع دسترسی شهروندان به فیس بوک و یوتیوب شود و به واقع ترکیه در ارتباط با آزادی مطبوعات به جمع کشورهایی چون کره شمالی خواهد پیوست.
تصویب قانون جدید تشدید کنترل فعالیت‌های اینترنتی در ترکیه در حالی انجام گرفته که چندی پیش هلدینگ دوغان به عنوان بزرگترین گروه رسانه ای ترکیه به اردوغان دمیراورن فروخته شد و بنا بر ادعای رسانه های ترکیه، هولدینگ خانوادگی ‘دمیراورن’ به حزب حاکم عدالت و توسعه نزدیک بوده و تحت نفوذ این حزب است.
به نوشته روزنامه جمهوریت، قدری گورسل، تحلیلگر معروف رسانه‌های ترکیه، با انتقاد از فروش هلدینگ دوغان به ‘دمیراورن’ در مقاله ای نوشت: با این اقدام، صنعت رسانه‌ای ترکیه زیر کنترل سیاسی مستقیم حزب حاکم در می آید.
گروه رسانه ای ‘دوغان’ متعلق به آیدین دوغان که بزرگترین گروه رسانه ای ترکیه به شمار می رود، به قیمت ۱.۲ میلیارد دلار به ‘اردوغان دمیراورن’ فروخته شد.
موسسات رسانه ای حریت، پستا، کانال دی، سی ان.ان. تورک، تی.وی ۲، دریم تی.وی، فاناتیک، حریت دیلی نیوز، تی.ام.ای، دوغان بوردا، دوغان اگمونت، کتاب دوغان، مجله بازاریابی و برنامه ریزی که از زیرمجموعه های گروه رسانه ای دوغان محسوب می شود، به گروه اردوغان دمیراورن فروخته شده است.

 

 

 



 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.