کمک گاوها به محققان در درمان ایدز

اسفند سال گذشته پزشکان موفق شدند با ابداع واکسن ایدز، پنج بیمار مبتلا را بدون نیاز به تزریق داروهای روزانه و در طول هفت ماه درمان کنند.

کد خبر : 47669
تاریخ انتشار : دوشنبه 13 آذر 1396 - 7:22

 

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین”  ، اگر بخواهیم سه آرزوی بزرگ بهداشتی را برای دنیای معاصر بشماریم، قطعا درمان یا تولید واکسنی برای ایدز یکی از آنهاست. پس از دو دهه تلاش گسترده دانشمندان برای رام کردن این بیماری مرگبار، آرام آرام نتایج پژوهش‌های گوناگون در این زمینه به صفحه‌های نشریات علمی راه پیدا می‌کنند. سال ۹۳ خبرها از پروژه تحقیقاتی دکتر برتون و همکارانش برای ساختن واکسن ایدز حکایت داشتند. پس از آن، نوبت به مرکز ملی تحقیقات بیماری عفونی و آلرژیک آمریکا رسید؛ مرکزی دولتی که بودجه تحقیقاتی آن در زمینه ایدز یک تنه با مجموع بودجه تمام سازمان‌های تحقیقاتی جهان برابری می‌کند. دکتر آنتونی مافوچی، مدیر این مرکز ایمان دارد که تا رسیدن به واکسن ایدز راه چندانی باقی نمانده است. هر چند ویروس HIV مرموزتر از این حرف‌هاست و برای رسیدن به یک جواب قطعی باید همچنان منتظر ماند. تا بیش از دهه هشتاد میلادی، ایدز نامی ناآشنا برای مردم جهان بود. تاکنون هیچ‌درمان قطعی در جهان برای عفونت اچ آی وی شناخته نشده است. داروی آیمد کیفیت زندگی و طول عمر مبتلایان به ایدز را افزایش می‌دهد و از این نظر داروی ارزشمندی است. داروهایی که در حال حاضر برای درمان ایدز تجویز می‌شوند همه خاصیت ضد ویروسی دارند. از سال‌ها پیش، محققان به این فکر می‌کردند که اگر دستگاه ایمنی بیماران تقویت شود، چون هدف اصلی ویروس ایدز سلول‌های دستگاه ایمنی یعنی لنفوسیت‌های کمک‌کننده CD4 هستند، کیفیت زندگی بیماران بهتر می‌شود و حتی می‌توان از پیشرفت عفونت و شروع مرحله علامت دار بیماری ایدز جلوگیری کرد. آیمد تحریک‌کننده و تنظیم‌کننده بسیار قوی دستگاه ایمنی است. داروهای ضد ویروس معمولا پس از ورود ویروس به داخل سلول آنزیم لازم را برای تکثیر ویروس در داخل مهار می‌کنند، اما اصلا نباید اجازه دهیم که ویروس وارد سلول شود، اما در آیمد شاهدیم که این دارو، ورود ویروس به داخل را کاهش می‌دهد. البته فعلا فقط خاصیت تنظیم کنندگی دستگاه ایمنی این دارو از نظر علمی تایید شده است. ۶۵% از بیمارانی که داروی آیمد روی آنها آزمایش شد، در عرض ۲۱ ماه پس از قطع دارو، CD4 بالایی داشتند. این امتیاز است که بیمار به مصرف مستمر دارو نیاز ندارد. این دارو قبل از آنکه بیماری وارد مرحله فعال شود و زمانی که CD4ها بین۲۰۰ تا۴۰۰ هستند، تجویز می‌شود. عملکرد آن هم به این ترتیب است که CD4‌ها را افزایش می‌دهد و تا مدت‌ها در همان اندازه نگه می‌دارد. به گزارش خبرآنلاین، آیمد تنها داروی گیاهی برای مبتلایان به ایدز است که اثر تحریک‌ کنندگی روی دستگاه ایمنی دارد و در هر سه مرحله مطالعاتی بدون عوارض بوده است.

واکسن ایدز، ۵ بیمار را درمان کرد

اسفند سال گذشته پزشکان موفق شدند با ابداع واکسن ایدز، پنج بیمار مبتلا را بدون نیاز به تزریق داروهای روزانه و در طول هفت ماه درمان کنند. به گزارش دیلی میل، دانشمندان با استفاده از این واکسن موفق شدند تا پنج بیمار را بدون تزریق داروهای منظم ضد ویروس ایدز که امروزه استفاده می‌شود و فعلا به عنوان روش سرکوب این ویروس است، درمان کنند. گفتنی است که این اولین قدم به سمت موفقیت در ۳۰ سال اخیر در تولید واکسن کارآمدی برای مبارزه با این بیماری خطرناک بوده است. اسفند سال گذشته استیون دیکز، محقق دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو بیان کرد: از بیش از ۵۰ آزمایشی که تاکنون در زمینه درمان با واکسن انجام شده است، این اولین واکسنی است که سیستم ایمنی بدن بیمار را به روشی «معنی‌دار» تقویت کرده است. هم زمان بئاتریس موته از موسسه تحقیقاتی در اسپانیا نیز گفت: نتایج حاصل از این مطالعه ثابت می‌کند که از طریق این واکسناسیون درمانی می‌توانیم دوباره به سلول‌های دفاعی موسوم به تی (T) در بدن بیمار آموزش دهیم که ویروس‌های اچ.آی.وی را کنترل کند.

گاوها به کمک درمان ایدز در انسان می‌آیند

مرداد امسال محققان طی انجام یک پژوهش جدید دریافتند که بدن گاوها آنتی بادی‌هایی را تولید می‌کند که می‌توان از آن برای مقابله با ویروس اچ.‌آی‌.وی (HIV) استفاده کرد. به گزارش ساینس آلرت، محققان برای مدت طولانی به دنبال روش‌هایی هستند تا بتوانند آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده وسیع الطیف (Bnabs) را تولید کرده و به افراد مبتلا به اچ.‌آی‌.وی کمک کنند. این آنتی‌بادی‌ها توانایی مبارزه با انواع متعددی از ویروس‌ها را دارند. Bnabs موضوع مهمی در تحقیقات اچ.‌آی‌.وی هستند، زیرا ویروس با هر تقسیم سلولی به آرامی تغییر می‌کنند؛ بدین معنی که یک آنتی بادی اختصاصی خاص نمی‌تواند آن را متوقف کند. یک مطالعه جدید نشان داده است که گاوها می‌توانند در دستیابی به این آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده وسیع الطیف کمک بسزایی به محققان کنند. محققان در انجام این پژوهش جدید موفق به کشف این موضوع شدند که Bnabs، شباهت زیادی به انواع آنتی بادی‌های موجود در بدن گاوها دارند. گاوها به اچ.‌آی‌.وی مبتلا نمی‌شوند، اما پس از آنکه محققان به آنها یک پروتئین تزریق کردند که بسیار مشابه با ویروس HIV است، بدن آنها شروع به تولید آنتی بادی‌هایی کرد تا از این ویروس جلوگیری کند. این پروتئین‌ها سپس استخراج شده و در پتری دیش (ظرف آزمایشگاهی) روی چندین گونه از اچ.‌آی‌.وی که در تلاش برای آلوده کردن سلول‌ها بودند آزمایش شده و محققان به نتایج موفقیت‌آمیزی دست پیدا کردند. در حال حاضر محققان در فکر ایجاد آنتی بادی‌های مشابه در بدن انسان هستند. این کشف همچنین ممکن است امکان استفاده از خون گاو در مقیاس بالینی را به منظور ارائه حفاظت کوتاه‌مدت علیه ویروس اچ.‌آی‌.وی یا درمان کسانی که در حال حاضر آلوده هستند فراهم کند. این کار می‌تواند به کاهش رنج ۱/۱‌میلیون بیماری که در حال حاضر در ایالات متحده به اچ.‌آی‌.وی مبتلا هستند کمک کند. آنتی بادی‌های موجود در بدن گاو می‌توانند در درمان بسیاری از اختلالات دیگر نیز مفید باشند، زیرا به نظر می‌رسد توانایی مبارزه با ویروس‌ها و بیماری‌های متعدد را دارند. محققان در حال کار با شرکت‌های داروسازی هستند تا از این آنتی بادی‌ها برای مبارزه با اختلالات خود ایمنی، سرطان‌های خاص و بیماری‌های عفونی مانند مالاریا استفاده کنند. دانشمندان به‌طور گسترده‌ای در پی این هستند که از گاوها برای تولید روش‌های درمانی جدید در درمان سل استفاده کرده و حتی این حیوانات را برای ایجاد مقاومت در برابر تغییرات اقلیمی پرورش دهند.

درمان ایدز با شیوه‌ای موثرتر

شهریور امسال دانشمندان دانشگاه کارولینای جنوبی موفق به شناسایی یک گونه جدید پروتئین انسانی شدند که می‌تواند برای پیشگیری از آسیب رساندن ویروس دارای نقص ایمنی به افراد مبتلا به HIV، آن را مورد هدف قرار گیرد. اکثر داروهای ‌HIV، ویروس را هدف قرار می‌دهند، اما ویروس همیشه ثابت نیست و همواره در حال تغییر و جهش است. به گفته‌ای چو هوآنگ، سرپرست تیم تحقیق، این مساله مشکل ساز است چراکه ویروس می‌تواند در برابر داروها مقاوم شود. در مطالعه جدید بر روی HIV-۱، شایع‌ترین نسخه در سراسر جهان، متمرکز شده است. ویروس HIV را می‌توان به دو ویروس R۵ و X۴ طبقه بندی کرد. ویروس‌های R۵ به شکل گسترده‌ای با عفونت اولیه مرتبط هستند و ویروس‌های X۴ در مراحل بعدی بیماری HIV در نیمی از حاملان ویروس HIV پدیدار می‌شود. تشخیص X۴ نشان‌دهنده آن است که عفونت HIV در بیمار به حالت بسیار سمی پیشرفت کرده است. محققان گونه جدیدی را در خانواده‌های پروتئین قبلا شناسایی شده، شناسایی کردند. نام آن Delta ۲۰ است، پروتئین سیستم ایمنی که با پیشگیری از آلوده شدن سلول‌ها به ویروس، مانع از عملکرد خطرناک‌ترین رشته HIV، یعنی X۴، می‌شود. به گفته محققان، این روش از روش قدیمی‌تر هدف قرار دادن ویروس‌هایی که ممکن است در نهایت به برخی درمان‌های پزشکی مقاوم شوند، متفاوت است. به گزارش مهر، هوآنگ در ادامه افزود: تحقیقات بیشتری باید در این زمینه انجام شود، اما ما شیوه جدیدی را برای درمان عفونت حاد HIV کشف کرده‌ایم.

 

 

 

 

 


 

 

 

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.