کلید سعادت دنیا وآخرت

درمان بیماری‌های روح و جان

کد خبر : 41122
تاریخ انتشار : شنبه 13 خرداد 1396 - 3:49

 

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین، به طور کلی شناخت آثار هر یک از ارزش های اخلاقی، تاثیر زیادی در توجه افراد به آن ارزش و تلاش در راه تحصیل آن خواهد داشت. در این میان، تقوا که یکی از مهم ترین ارزش های اخلاقی است، تاثیر فراوانی در اخلاق فردی و اجتماعی انسان و نورانی شدن دل و جان او خواهد داشت.امام علی (ع)در سخنی جامع می فرماید: «تقوا، سرآمد همه ارزش‌های اخلاقی است». روش پارسایان نشان می دهد که آنها لحظه ای در کسب فضیلت های اخلاقی غفلت نمی کردند؛ همان طور که به دانش آموزی می پرداختند، در عرصه عبادت هم کوشا بودند و از کمک رسانی به مردم و فداکاری برای آنها فروگذار نبودند. صداقت، راستگویی، امانت داری، گذشت، بردباری و یاد خدا، همواره در رفتارشان موج می زد؛ چرا که انسان با تقوا، این ارزش های اخلاقی را خواست خدا دانسته، رضایت پروردگار را در تحقق آن می داند و حرکت در راه خلاف آن را نافرمانی خدا می پندارد. از این رو، ذره ای در به دست آوردن آنها سُستی و کوتاهی نمی کند.

 

پناهگاه مطمئن

دنیای پر زرق و برق که با ظواهر بسیار فریبنده خود، دام های بزرگی در مسیر زندگی انسان ها به وجود می‌آورد و هر روز دل بسیاری از افراد را به سوی خود جذب می کند و زنگار گمراهی برجانشان می افشاند، بزرگ ترین عامل انحراف از مسیر هدایت است. تقوا که دستگیره ای محکم و پناهگاه مطمئن آدمی است، او را در دریای پرتلاطم دنیا حفظ می کند و سعادت اخروی را برایش رقم می زند؛ زیرا پرهیزکار واقعی هیچ گاه دچار غفلت و دنیا زدگی نمی شود و همواره به ماورای این جهان می اندیشد. امیرمؤمنان (ع)دراین باره می فرماید: «به تقوا روی آورید که رشته آن استوار، و دستگیره آن محکم، و قلّه بلند آن پناهگاهی مطمئن است. قبل از فرا رسیدن مرگ، خود را برای پیش‌آمدهای آن آماده سازید. پیش از آنکه مرگ شما را دریابد، آنچه لازمه ملاقات است فراهم آورید».

برکت و رحمت الهی

قرآن مجید در موارد متعددی به انسان های با تقوا بشارت رحمت و برکت می دهد و می فرماید: «هرگاه مردم شهرها ایمان می آوردند و تقوا پیشه می ساختند، بر آنان برکت هایی از آسمان و زمین می گشودیم». امام علی(ع)نیز در این باره فرموده است: «کسی که تقوا را انتخاب کند، سختی ها از او دور می شود، تلخی ها، شیرین و فشار مشکلات و ناراحتی ها برطرف خواهد شد. مشکلات پیاپی و خسته کننده، آسان گردیده و مجد و بزرگی از دست رفته، چون قطرات باران بر او فرو می بارد. همچنین، رحمت باز داشته حق باز می گردد، و نعمت های الهی پس از فرو نشستن به جوشش می آید، و برکات تقلیل یافته فزونی می گیرد. پس، از خدایی بترسید که با پند دادن، شما را سود فراوان بخشیده، و با رسالت پیامبرش شما را نیکو اندرز داده، و با نعمت هایش بر شما منّت گذاشته است. خود را برای پرستش خدا فروتن دارید و با انجام وظایف الهی، حق فرمانبرداری را به جا آورید».

درمان بیماری‌های روح و جان

رعایت تقوا، سبب دور شدن افراد از گناه می شود و سیاهی های ناشی از پی آمدهای منفی گناهان گذشته یا گناهان احتمالی را هم به تدریج از صفحه دل و جان آنها شست وشو می دهد. امیرمؤمنان علی (ع)دراین باره می فرماید: «به ندای تقوا گوش جان بسپارید و برای به دست آوردن آن تلاش کنید. تقوا را به جای آنچه از دست رفته به دست آورید و آن را به‌جای هر کار مخالفی که مرتکب شده‌اید انتخاب کنید. با تقوا، خواب خود را به بیداری تبدیل، و روزتان را با آن سپری کنید. دل های خود را با تقوا زنده کنید و گناهان خود را با آن از بین ببرید. بیماری های روان و جان خود را با تقوا درمان کنید و خود را آماده سفر آخرت گردانید. از تباه کنندگان تقوا عبرت گیرید و خود عبرت پرهیزکاران نشوید.آگاه باشید، تقوا را حفظ و خویشتن را با آن محافظت نمایید».

کلید سعادت دنیا و آخرت

گناه، عزت و شرافت انسان را از بین می برد و او را برده شیطان می کند. در مقابل، تقوا که مبارزه با شیطان و هوای نفس است، کلید سعادت دنیوی و اخروی انسان، و مایه عزت و شرافت و سربلندی، به شمار می رود و با تلاش در عرصه عمل و مراقبت به دست می آید. امام علی (ع)در این باره می فرماید: «همانا تقوای الهی، کلید هر در بسته، و ذخیره رستاخیز، و عامل آزادگی از هرگونه بردگی، و نجات از هرگونه هلاکت است. در پرتو پرهیزکاری، تلاشگران پیروز، و پروا کنندگان از گناه رستگار می شوند و به هرآرزویی می رسند. ای مردم، عمل کنید که عمل نیکو به سوی خدا بالا می رود، و توبه سودمند است، و دعا به اجابت می رسد، و آرامش برقرار می شود، و قلم های فرشتگان به جریان می افتد. به سوی اعمال نیکو بشتابید پیش از آنکه عمرتان پایان پذیرد».

بهترین توشه

دنیا، سرای آماده شدن برای آخرت است. از این رو، فرصت محدود آن را باید غنیمت شمرد و لحظه‌ای در گردآوری توشه آخرت کوتاهی نکرد. در این میان، تقوا بهترین توشه است. در قرآن می خوانیم: «هر کس تقوا داشته و فردی مصلح باشد، بر او ترس و وحشتی نیست». امام علی(ع) نیز در نهج البلاغه می فرماید: «کسی که جامه تقوا بر قلبش بپوشاند، کارهای نیکوی او آشکار شود، و در کارش پیروز گردد. پس در به دست آوردن بهره های تقوا فرصت را غنیمت شمارید و برای رسیدن به بهشت جاویدان، رفتارهای متناسب با آن انجام دهید؛ زیرا دنیا برای زندگی همیشگی شما آفریده نشده؛ گذرگاهی است تا در آن زاد و توشه آخرت بردارید. پس با شتاب، آماده کوچ کردن باشید و مرکب های راهوار برای حرکت مهیّا دارید».

 

 

ابوالفضل شریفی

 


 

telegram.me/jajinnews

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.