کشف مومیایی ۳۵۰۰ ساله در آرامگاه فراموش‌شده

باستان‌شناسان با بررسی یک مقبره مصری که از زمان کشف آن در دهه ۱۹۹۰ باز نشده بود، موفق به کشف یک مومیایی ۳۵۰۰ ساله در این آرامگاه شدند.

کد خبر : 49555
تاریخ انتشار : چهارشنبه 22 آذر 1396 - 13:56

 

 

به گزارش پایگاه خبری ججین ، این مومیایی در یکی از دو آرامگاه باستانی در قبرستان «دره ابوالنقا» در اقصر در نزدیکی دره شاهان پیدا شده است. قدمت این مقبره به سلسله هجدهم برمی‌گردد و دانشمندان احتمال می‌دهند که مومیایی‌ متعلق به مقامات مهم مصری آن دوره بوده است.

این دو آرامگاه توسط فردریک کمپ سیفرید، باستان‌شناس آلمانی، در دهه ۹۰ میلادی پیدا شده است. وی آنها را کشف و شماره‌گذاری کرد اما وارد مقبره‌ها نشد و آنها را دست نخورده باقی گذاشت.

«کمپ ۱۶۱» هیچ‌وقت مورد بررسی قرار نگرفت و «کمپ ۱۵۰» نیز تنها تا قسمت ورودی مقبره حفاری شد. پس از آن، این دو آرامگاه فراموش شدند تا همین اواخر که سازمان میراث فرهنگی مصر این دو مقبره را باز کرد.

این دو آرامگاه در یک گورستان و در نزدیکی هم پیدا شدند. کشف آرامگاه «یاهات»، قاضی که ۳۰۰۰ سال پیش زندگی می‌کرده است، در ماه آوریل اعلام شد.

پایگاه خبر ججینمومیایی کشف‌شده در مقبره «کمپ ۱۵۰»

صاحبان دو مقبره تازه کشف‌شده هنوز شناسایی نشدند اما از نظر دانشمندان هر دو نفر از اشخاص مهم آن دوره بوده‌اند؛ کالاهای مرغوب مدفون‌شده در این دو مقبره گواهی بر این موضوع هستند.

براساس دیوارنگاره‌ها، حکاکی‌ها و دست‌نوشته‌های پیدا شده در کمپ ۱۶۱، قدمت این مقبره به اواخر سلطنت فرعون آمن‌هوتپ دوم، حدود ۱۴۰۰ قبل از میلاد مسیح، برمی‌گردد.

دیوارنگاره‌ها مردی را نشان می‌دهد که در حال تقدیم کردن گل به همسر مرحومش است و در پس‌زمینه آن چهار ردیف مهمان دیده می‌شود. باستان‌شناسان همچنین ماسک تدفین، پایه‌های صندلی و بخش‌هایی از تابوت را در مقبره کمپ ۱۶۱ پیدا کرده‌اند.

مومیایی در مقبره کمپ ۱۵۰ کشف شد که براساس کالاهای موجود در آن، مشخص شد متعلق به یکی از افراد ثروتمند آن دوره بوده است. قدمت این مقبره به زمان سلطنت فرعون توتمس یکم برمی‌گردد؛ همچنین حروف هیروگلیف مخصوص این فرعون روی سردر یکی از اتاق‌های این مقبره حک شده است.

پایگاه خبر ججین

ماسک تدفینی کشف شده در مقبره «کمپ ۱۶۱»

سلطنت توتمس یکم بر مصر تقریبا ۱۵۰۶ قبل از میلاد مسیح آغاز شد که این امر آرامگاه کمپ ۱۵۰ را حدود یک قرن قدیمی‌تر از کمپ ۱۶۱ می‌کند.

همچنین دانشمندان سرنخ‌هایی از این که مومیایی تازه کشف شده متعلق به چه کسی است نیز در دست دارند. نام «جهوتی مس» روی یکی از دیوارها ورودی حک شده است. اما نام «ماتی» و همسرش «مهی» روی ۵۰ مخروط تدفینی، اشیای مرموزی که در بسیاری از آرامگاه‌های مصری پیدا می‌شود، حک شده است.

مترجم: هانا حیدری

 

 

 

 


 

 

 

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.