کشف مجمسمه سگ برنزی ۱۷۰۰ ساله در بریتانیا

دو علاقه‌مند به گنجینه‌های قدیمی با استفاده از فلزیاب‌ موفق به کشف یک مجسمه سگ رومی از جنس برنز در انگلستان شدند.

کد خبر : 35848
تاریخ انتشار : دوشنبه 10 مهر 1396 - 7:40

به گزارش پایگاه خبری “ججین” ، این تندیس برنزی منحصر به‌فرد ۲۲ سانتی‌متر طول و پنج سانتی‌متر عرض دارد و جزئیات دقیقی مانند مژه‌ها و دندان‌ در طراحی آن رعایت شده است. زبان این سگ از دهانش بیرون زده که به گفته متخصصان نشانه‌ای از شفا و بهبودی است. قدمت این تندیس به سال‌های ۳۱۸ تا ۴۵۰ قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد و در گلاسترهایشر پیدا شده است.

روی پنجه‌های جلویی این سنگ برنزی که با طرح‌های بیضی شکل تزئین شده، چندین سوراخ وجود دارد و احتمالا برای قرار گرفتن روی پایه تعبیه شده است. سگ برنزی در میان ۳۰ وسیله دیگر پیدا شده است که اکثر آنها به خاطر انباشته شدن زیر خاک شکسته شده‌اند.

این یافته‌ها اوایل ماه جاری توسط پیت کرسول و اندرو بوتون کشف شدند که با فلزیاب در حال گشت‌وگذار بودند.

کرسول می‌گوید: «سال‌هاست که فلزیابی می‌کنیم اما این اولین بار است که یک تکه برنز رومی پیدا می‌کنیم. به محض این که فهمیدم این اقلام ارزش تاریخی دارند به تیم دیرینه‌شناسی محلی تماس گرفتم. افتخار بزرگی است که به تاریخ بریتانیا کمک کرد».

پایگاه خبر ججین

طرح‌های کار شده روی پاهای جلویی سگ برنزی

کرت آدامز، باستان‌شناس، می‌گوید: «قدمت این گنجیه رومی به قرن چهارم میلادی بازمی‌گردد و شامل ظروف کوچک تا مجسمه‌های برنزی بزرگ می‌شوند که اکثر آنها شکسته شده‌اند. شگفت‌انگیزترین آنها یک مجسمه برنزی از یک سگ ایستاده است که کاملا سالم مانده و با جزئیات عالی ساخته شده است؛ این یک اکتشاف بسیار مهم برای باستان‌شناسی برتانیا به شمار می‌رود».

باستان‌شناسان بر این باورند که این اقلام توسط یک فلزکار زیر خاک انبار شده که قصد داشته است بعدها به سراغ آنها بیاید، ذوب‌شان کند و دوباره آنها را از نو بسازد. این یافته‌ها شامل یک سکه از سال‌های ۳۲۱ تا ۳۲۴، یک چهره از شخصی با موهای مجعد(که احتمالا متعلق به یک کشتی بوده است) و چهره دیگری (که گمان می‌رود متعلق به یک تندیس بوده است) می‌شود.

۲۰ قسمت از یک مجسمه برنزی توخالی نیز پیدا شده است که یک متر ارتفاع داشته است و به نظر محققان کار مجسمه‌ساز مشابهی بوده که سگ برنزی را ساخته است. همچنین یک قاشق و قطعاتی از جواهرات نیز در میان یافته‌ها به چشم می‌خورد.

پایگاه خبر ججین

 

 

 

 


 

telegram.me/jajinnews

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.