کشف فسیل تک‌شاخ در قزاقستان

محققان موفق به کشف فسیل جمجمه‌ای شدند که متعلق به آخرین «تک‌شاخ سیبری» است.

کد خبر : 52994
تاریخ انتشار : پنجشنبه 7 دی 1396 - 12:58

تک شاخ

به گزارش پایگاه خبری ججین  ،  تک‌شاخ سیبری نوعی پستاندار است که ظاهری شبیه به کرگدن دارد و مدت‌ها پیش منقرض شده است. برای دهه‌ها، دانشمندان گمان می‌کردند که این گونه ۳۵۰ هزار سال پیش از بین رفته است. اخیرا یک جمجمه دست‌نخورده از تک‌شاخ سیبری در قزاقستان کشف شده است که تمام نظریه‌های قبلی را رد می‌کند. باستان‌شناسان با بررسی این فسیل دریافته‌اند که این موجودات کم‌نظیر ۲۹۰۰۰ سال پیش منقرض شده‌اند.

این امر بدین معناست که هزاران سال پیش، تک‌شاخ‌های واقعی، نه آن‌هایی که در کتاب‌ قصه کودکان توصیف شده است، روی زمین جولان می‌دادند.

تک‌شاخ‌های واقعی بزرگ و پشمالو بودند و ظاهری شبیه به کرگدن‌های امروزی داشتند با این تفاوت که تنها شاخ‌شان میان پیشانی قرار داشت.

براساس گفته‌های دانشمندان، تک‌شاخ سیبری تقریبا دو متر ارتفاع، ۴/۵ متر طول و چهار تن وزن داشته است. اندازه این موجودات شگفت‌انگیز شباهت زیادی به ماموت‌ها داشته است تا اسب‌ها. برخلاف هیکل عظیم‌الجثه تک‌شاخ، منبع اصلی تغذیه این حیوان، بیشتر علف بوده است.

برای درک بهتر، یک کرگدن پشمالو را تصور کنید که تنها یک شاخ بلند و باریک دارد که از سرش بیرون زده است.

جمجمه تازه کشف شده که به طور شگفت‌انگیزی سالم باقی مانده است در منطقه‌ای به نام «پاولودار» در قزاقستان کشف شده است. دانشمندان دانشگاه تامسک با استفاده از روش تاریخ‌گذاری رادیوکربن، قدمت این جمجمه را ۲۹۰۰۰ سال تخمین زدند.

دانشمندان با استناد به اندازه و شرایط فسیل اعلام کردند که این جمجمه متعلق به یک تک‌شاخ سیبری نر بسیار پیر است. دلیل مرگ این تک‌شاخ هنوز مشخص نشده است.

سوال اصلی دانشمندان این است که چگونه این تک‌شاخ هزاران سال بیشتر از باقی تک‌شاخ‎ها دوام آورده است؟ برخی از محققان براین باورند که جنوب سیبری، منطقه‌ای که این تک‌شاخ در آن زندگی می‌کرده است، در مقایسه با باقی مناطق محل امن‌تری بوده است. یکی دیگر از نظریه‌ها این است که تک‌شاخ‌های سیبری به جنوب مهاجرت کردند و مدتی را در مناطق جنوبی ساکن بوده‌اند.

تیم تحقیقاتی امیدوار است که اکتشافات اخیر منجر به درک بهتر از عوامل محیط و نقش مهم آن‌ها در انقراض موجودات شود چرا که به نظر می‌رسد مهاجرت‌ به مناطق دور می‌تواند باعث بقای بیشتر گونه‌ها شود.

مترجم: هانا حیدری

 

 

 

 

 

 



 

 

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.