کشف آرامگاه عشاق مصری

داستان عاشقانه یک زوج مصری در دیوارنگاره‌های آرامگاه آنها به تصویر کشیده شده است.

کد خبر : 43562
تاریخ انتشار : جمعه 6 بهمن 1396 - 18:46

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین“، باستان‌شناسان موفق به کشف نقاشی از داستان عاشقانه یک زوج مصری در آرامگاهی در «ساقره» مصر شدند. این تصویر که یک زوج از مصر باستان را نشان می‌دهد، در نوع خود منحصر به‌فرد است چراکه تاکنون نقاشی‌ای با چنین مضمونی از مصر باستان یافت نشده است. بنابراین محققان به این نقاشی و داستان رمانتیک این زوج علاقه‌مند شده‌اند.

این نقاشی دیوارهای آرامگاه ۴۴۰۰ ساله را تزئین می‌کند که متعلق به یک زوج مصری، فرزندان و نوادگان آنهاست. «مریتیتس»، یک کاهن، و شوهرش «کاهای»، خواننده سرودهای مذهبی، هر دو در قصر فرعون کار می‌کردند. مریتیتس و کاهای صاحبان اصلی آرامگاه کشف‌شده و زوج به تصویر کشیده‌شده در دیوارنگاره‌ها هستند.

به گفته میرال لاسین، محقق، زیبایی این مقبره نشان‌دهنده موقعیت اجتماعی این زوج در آن دوران بوده است. در دیوارنگاره‌ها افرادی در حال نواختن آلات موسیقی، مانند هارپ و فلوت، دیده می‌شوند. اما نقاشی‌ای که بیشتر از همه جلب‌توجه می‌کند، تصویر مریتیتس و کاهای است که به یکدیگر چشم دوخته‌اند و مریتیتس دست راست خود را بر شانه راست کاهای قرار داده است.

پایگاه خبر ججین

چنین تصویری در دنیای امروزی ما غیرمعمول نیست اما چنین عملی در مصر باستان، حتی بین زن و شوهر، رایج نبوده است. در واقع تنها چند نمونه نقاشی وجود دارد که یک زوج روبه‌روی هم قرار گرفته باشند که همگی آنها متعلق به دوران پادشاهی قدیم، سال ۲۶۴۹ تا ۲۱۵۰ قبل از میلاد مسیح، است. به گفته محققان، مریتیتس و کاهای نیز در این دوره زندگی می‌کرده‌اند.

باوجود این که این آرامگاه سال ۱۹۶۶ پیدا شد اما تا سال ۲۰۱۳ هیچ عکسی از آن در رسانه‌ها منتشر نشد. تنها یک تصویر سیاه و سفید بی‌کیفیتی از مقبره این زوج در سال ۱۹۷۱ در یک کتاب منتشر شد.

لاشین می‌‌گوید: «تهیه تصاویر رنگی از دیوارنگاره‌های این آرامگاه بسیار حیاتی بود چراکه این مقبره یکی از رنگارنگ‌ترین آثار هنری دوران پادشاهی قدیم است».

علاوه‌ بر نقاشی‌های چشم‌نواز، این مقبره دارای پنج در جعلی است که تصاویر مردگان روی آن نقش بسته است. به عقیده مصریان باستان این درها راهی میان دنیای زندگان و مردگان است. خویشاوندان زنده به عنوان پیشکشی برای عزیز از دست رفته در مقابل این درها غذا قرار می‌دادند.

مترجم: هانا حیدری

 


 

 

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.