«کریم عبدالجبار» راوی مستند «وطن‌پرستان سیاه» شد

شبکه «History»(تاریخ) اعلام کرد مستندی یک ساعتی با حضور و تهیه‌کنندگی «کریم عبدالجبار» ستاره سال‌های گذشته بسکتبال «ان‌بی‌اِی» ساخته است

کد خبر : 111246
تاریخ انتشار : دوشنبه 30 دی 1398 - 8:20

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری فارس، شبکه «History»(تاریخ) اعلام کرد مستندی یک ساعتی با مرور مبارزات سیاهان  با حضور «کریم عبدالجبار» ستاره سال‌های گذشته بسکتبال «ان‌بی‌اِی» ساخته و ۱۹ فوریه(۳۰ بهمن‌ماه) آن را پخش خواهد کرد.

پایگاه خبر ججین

این مستند با عنوان وطن‌پرستان سیاه، تصویری جامع از تجربه آفریقایی آمریکایی ها در طول انقلاب نژادی را نشان می‌دهد. علاوه بر این، جنگ درون انقلاب را از نگاه برخی از مهمترین  چهره‌های آمریکایی آفریقایی‌تبار همچون کریسپوس آتوکس، پیتر سالم، فیلیس ویتلی و جیمز آرمستید لافایِت بررسی می‌کند.

«کریم عبدالجبار» در بیانیه‌ای اظهار داشت: از زمان بازنشستگی از NBA، کتاب‌ها و مقاله‌هایی نوشتم تا از آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار نادیده گرفته شده در تاریخ  برای اطلاع عموم بپردازم. مستند «میهن‌پرستان سیاه» نقشی اعجاب‌انگیز، حیاتی و غالباً نادیده گرفته شده از سیاه پوستان در خلق کشور ما ایفا می‌کند. این چیزی است که ما هرگز در مدرسه یاد نگرفتیم. از سرباز گرفته تا جاسوس تا شاعر، سیاهپوستان به همان اندازه بنیانگذاران آمریکا که «اعلامیه استقلال» را امضا کردند در این کشور تاثیرگذار بوده و نقش داشته‌اند.

فیلم مستند «میهن‌پرستان سیاه» که توسط «کریم عبدالجبار» و «دبورا مورالس» تهیه شده و نوزدهم فوریه(سی‌ام بهمن‌ماه) در کانال  تاریخ «History»(تاریخ) پخش خواهد شد.

پایگاه خبر ججین

فردیناند لوییس آلسیندور جی.آر یا «کریم عبدالجبار» در ۱۶ آوریل سال ۱۹۴۷ در منهتن نیویورک چشم به جهان گشود. وی پس از پذیرفتن دین اسلام در سال ۱۹۷۱ همانند مشت زن معروف «محمدعلی کلی» نام خود را به کریم عبدالجبار تغییر داد.

پایگاه خبر ججین
«کریم عبدالجبار» در کنار «محمدعلی کلی» مشت‌زن اسطوره‌ای جهان

لسیندور در سال‌های ۱۹۶۵ تا ۱۹۶۹ در تیم بسکتبال دانشگاه یوسی‌ال‌ای که فارغ‌التحصیل دانشکدهٔ آن نیز بود با شماره ۵ در پست میانی بازی می‌کرد.

پایگاه خبر ججین

آلسیندور یا همان عبدالجبار بالاخره به اولین جایزه معتبر خویش دست یافت و در فصل ۷۱-۱۹۷۰ به عنوان بهترین بازیکن فصل جایزهٔ MVP را به خود اختصاص داد، درست یک روز پس از قهرمانی شان در یکم ماه مه ۱۹۷۱ او نامش را در پیراهن ورزشی‌اش به «کریم عبدالجبار» تغییر داد.به وی به علت سبک پرتاب‌هایش SKY HOOKER می‌گفتند.

پایگاه خبر ججین
«کریم عبدالجبار» در کنار «شَکیل اونیل» دیگر اسطوره بسکتبال ان‌بی‌اِی

در دوران بازیگری حرفه‌ای او ۳۸٫۳۸۷ امتیاز به نامش ثبت گردیده که تا به حال کسی در NBA به رکورد بی نظیر او دست نیافته‌است. ۶ بار به عنوان بهترین بسکتبالیست NBA شناخته شده‌است و بعد از سپری کردن ۲۰ فصل در سال ۱۹۸۹ از دنیای حرفه‌ای بسکتبال خداحافظی کرد، سپس به عنوان تمرین دهنده و نویسنده در دنیای بسکتبال و بازیگری در خارج از دنیای بسکتبال مشغول شد.

یکی دیگر از افتخارت وی بازی در فیلم سینمایی «بازی مرگ» و همبازی شدن با استاد «بروس لی» اسطوره فیلم‌های رزمی جهان است. او سال‌ها شاگرد بروس لی در هنر رزمی «جیت کان دو» بود.

او در طول ۲۰ سال بازی حرفه‌ای اش در ۱۵۶۰ بازی (در تاریخ NBAدومین تعداد بازی است) ۱۷٬۴۴۰ ریباند و ۳٬۱۸۹ بلاک و ۳۸٬۳۸۷ پوان را در کارنامهٔ ورزشی اش ثبت کرده‌است، شمارهٔ پیراهن اش ۳۳ بود و ۱۱۶۰ بار توپ دزدی کرده‌ است.

پایگاه خبر ججین

او همچنین چندین کتاب نوشته است. کتاب‌هایی همچون «on the Shoulders of Giants»(بر شانه‌های غول‌ها) در سال ۲۰۰۷ و «A Season on the Reservation»(یک فصل به عنوان ذخیره) در  در سال ۲۰۰۰.

پایگاه خبر ججین


 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.