کردها “شب‌یلدا” را چگونه می‌گذراندند؟

یک نویسنده و پژوهشگر کرمانشاهی گفت: شب چله فرصت زیبایی برای با هم بودن و با هم نشستن است که به نزدیک شدن دل‌ها به هم منجر خواهد شد.

کد خبر : 51543
تاریخ انتشار : پنجشنبه 30 آذر 1396 - 13:06

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین“، رضا موزونی به مناسبت شب یلدا ، به تشریح برخی رسوم کردها در شب یلدا پرداخت.

موزونی با بیان این‌که کردها از گذشته‌های دور شب‌ یلدا را  با دور هم نشستن تا صبح می‌گذراندند، اظهار کرد: شب یلدا در بین کردها به “شب چله” به معنای شب‌های طولانی و سرد معروف است.

این نویسنده و پژوهشگر کرمانشاهی اشاره‌ای به سنت‌های کردها در شب چله داشت و گفت: یکی از زیباترین سنت‌های این شب، جمع شدن در منزل بزرگان بوده که در این شب نشینی‌ها خوراکی‌هایی مثل مغز گردو، برگه زردآلو(قیصی)، نخود و کشمش و دیگر تنقلات خورده می‌شد.

موزونی “هوره‌خوانی” را یکی از سنت‌‎های زیبای شب‌یلدا برشمرد و افزود: هوره ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین و اصیل‌ترین گونه موسیقی بین مردمان کرد زبان غرب کشور است که در بین کردها جایگاه خاصی داشته و در شب‌های یلدا به آن می‌پرداخته‌اند.

موزونی گفت: چیستان گویی یکی دیگر از آیین‌های زیبای شب‌ یلدا بین کردها به شمار می‌رود که به نوعی هوش آزمایی بوده و چیستان گویان با طرح معماهای کردی همه را به نظر دادن در حل چیستان دعوت می‌کردند.

موزونی انجام بازی‌هایی مثل گل یا پوچ که در گذشته به بازی “زره مشتکی” معروف بوده و در کاخ پادشاهان انجام می‌شده و اساس آن پنهان کردن یک تکه زر در مشت بوده که هرکس برنده می شده آن تکه زر را برای خود می‌ برده را از دیگر بازی‌های رایج در شب یلدا عنوان کرد.

موزونی جوراب بازی و قمچان را از دیگر بازی‌های مرسوم شب یلدا در بین کردها از گذشته عنوان کرد.

این نویسنده و پژوهشگر کرمانشاهی “چهل سرو” یا “چهل سرود” را یکی دیگر از آیین‌های زیبای شب چله در بین کردها برشمرد و گفت: در این آیین یک نفر که حافظه شعری بیشتری داشته یک مصرع از یک شعر را می‌خوانده و دیگران پس از او هر یک، یک شعر می‌گفته‌اند که پس از رسیدن شعرها به چهل مورد، فرمان ایست داده می‌شد و پس از آن شعر آخر مجددا خوانده می‌شد و هر کس در ذهن خود آن شعر را برای خودش تعبیر می‌کرد.

موزونی قصه گویی را پایان بخش برنامه‌های شب یلدا دانست و گفت: قصه‌گویی اغلب توسط مادربزرگ‌ها و یا پدربزرگ‌ها انجام و معمولا قصه‌های اسطوره‌ای خوانده می‌شد.

موزونی سپس با بیان این‌که همه مناسبت‌های ایرانی و از جمله شب یلدا در دل خود تقویت کننده رفتارهای خوب اجتماعی هستند، گفت: شب یلدا فرصت زیبایی برای با هم بودن  و با هم نشستن است که به نزدیک شدن دل‌ها به هم منجر خواهد شد.

 

 


 

 

 

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.