کدام فیلم‌ها در چهل‌ویکمین جشنواره فجر حضور خواهند داشت؟

هر سال با نزدیک شدن به برگزاری جشنواره فیلم فجر گمانه‌زنی‌های بسیاری درباره فیلم‌های حاضر در این رویداد فرهنگی هنری در رسانه‌ها مطرح می‌شود. امسال نیز با مروری بر اخبار فیلم‌های در حال تولید و یا تولید شده یک سال گذشته که هنوز بر پرده سینماها نمایش داده نشده‌اند، می‌توان به فهرستی از نام‌های آشنا و ناآشنایی رسید که می‌توانند رقابت در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر را پربار و کنجکاوی‌برانگیز کنند.

کد خبر : 295285
تاریخ انتشار : چهارشنبه 7 دی 1401 - 7:20

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از ایلنا، اگر برگزاری جشنواره فیلم فجر را زمان تحویل سال سینمای ایران بدانیم، باید گفت در سالی که رو به پایان است سینمای ایران با حواشی بسیاری همراه بوده که به اعتقاد بسیاری اتفاقات اخیر در سینمای ایران بر آینده هنر هفتم در کشورمان تأثیری چشم‌گیر خواهد داشت.

به هر شکل در بهمن ماه سال جاری چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر برگزاری خواهد شد و به همین بهانه با صرف نظر از تمایل یا عدم تمایل و یا حتی امکان حضور فیلم‌ها در این رویداد آثار متعددی می‌توانند در این رویداد حضور داشته باشند.

در بین مطرح‌ترین فیلم‌هایی که چندمین تجربه کارگردان به حساب می‌آیند و می‌توانند در بخش سودای سیمرغ حضور داشته باشند، می‌توان به «غریب»، «ویلای ساحلی»، «پرونده باز است»، «رکسانا»، «قیف»، «سووشون»، «پالایشگاه»، «مومن»، «لوتریا»، «روی زمینه قرمز»، «پیرپسر»، «شهر خاموش»، «زمانی در ابدیت» و «کابل پلاک ۱۰» اشاره کرد.

فیلم سینمایی «غریب» جدیدترین اثر سینمایی محمدحسین لطیفی است که به تهیه‌کنندگی حامد عنقا ساخته شده و بخشی از زندگی شهید بروجردی را روایت می‌کند. بابک حمیدیان نقش اصلی این فیلم سینمایی را ایفا می‌کند و فیلمنامه آن بر اساس منابع مستند و پژوهشی مختلف همچون کتاب «محمد؛ مسیح کردستان» اثر نصرت‌الله محمودزاده نوشته شده است. محمدحسین لطیفی پیش‌تر تجربه ساخت فیلم «روز سوم» را در ژانر سینمای دفاع مقدس داشته است.

«ویلای ساحلی» نام جدیدترین اثر سینمایی کیانوش عیاری است که پیش‌تر ساخت این اثر سینمایی با عنوان «رکر» رسانه‌ای شده بود. کیانوش عیاری که آخرین اثر سینمایی‌اش با عنوان «کاناپه» توقیف شده است پس از ۶ سال دوباره فیلمی سینمایی ساخته و پژمان جمشیدی، رضا عطاران و ریما رامین‌فر در آن ایفای نقش می‌کنند. «ویلای ساحلی» فیلمی کمدی است و روایتگر قصه باغبانی است که برای نگهداری یک ویلا در نبود صاحب آن دچار بحران می‌شود.

کیومرث پوراحمد که تجربه ساخت فیلم‌های سینمایی «اتوبوس شب»،‌ «خواهران غریب»،‌ «کفشهایم کو؟» و «شب یلدا» را در کارنامه خود دارد به تازگی به سراغ ساخت فیلمی جنایی با عنوان «پرونده باز است» رفته است. او که در تابستان فیلمبرداری این فیلم را آغاز کرده بود به تازگی اعلام کرده که هنوز این فیلم آماده نمایش نشده است اما بعید نیست که جدیدترین اثر پوراحمد اولین نمایش خود را در جشنواره فیلم فجر تجربه کند. پژمان بازغی، محمدرضا غفاری، نسیم ادبی، حسین پاکدل، شادی مختاری، علی باقری، به همراه سام قریبیان و مه‌لقا باقری بازیگران این فیلم هستند و این فیلم درباره یک پرونده جنایی است که در خلاصه داستان آن آمده است: فرهاد نوجوان ۱۵ ساله ناخواسته مرتکب قتل می‌شود.

پرویز شهبازی کارگردان فیلم‌های سینمایی «دربند»، «مالاریا» و «نفس عمیق» در تازه‌ترین تجربه سینمایی خود به سراغ ساخت فیلم «رکسانا» رفته است که فیلمبرداری آن به تازگی به اتمام رسیده و در مرحله تدوین است. هر چند که اطلاعات چندانی درباره جزئیات این فیلم سینمایی وجود ندارد اما می‌توان انتظار داشت که جدیدترین اثر شهبازی به تهیه‌کنندگی مسعود ردایی در چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر حضور داشته باشد.

محسن امیریوسفی پس از گذشت ۱۰ سال از ساخت آخرین فیلم سینمایی‌اش «آشغال‌های دوست‌داشتنی» به تازگی فیلم سینمایی کمدی ترسناک «قیف» را کارگردانی کرده است که بازیگرانی چون جواد عزتی، غلام‌رضا نیک‌خواه، کتایون ریاحی، عباس جمشیدی‌فر و صابر ابر در آن ایفای نقش کرده‌اند و در مرحله پس‌تولید است. سعید ملکان تهیه‌کنندگی این اثر سینمایی را برعهده دارد.

«سووشون» که به عنوان یک سریال برای پخش از شبکه نمایش خانگی ساخته می‌شود، مجوز نسخه سینمایی نیز دریافت کرده و جدیدترین اثر سینمایی نرگس آبیار به حساب می‌آید. این فیلم که اتفاقاً در زمان ساخت با حواشی بسیاری از جمله فیلمبرداری در مکان‌های تاریخی و مباحثی که درباره سرمایه‌گذاری این اثر مواجه شد، اقتباسی سینمایی از اثر ادبی سیمین دانشور به حساب می‌آید که بهنوش طباطبایی در آن ایفای نقش می‌کند. تهیه‌کنندگی این اثر را محمدحسین قاسمی بر هده دارد. «ابلق»، «شیار ۱۴۳»، «نفس» و «شبی که ماه کامل شد» از دیگر آثار سینمایی نرگس آبیار به حساب می‌آیند.

فیلم سینمایی «پالایشگاه» به کارگردانی مهرداد خوشبخت و تهیه‌کنندگی سعید سعدی با سرمایه‌گذاری بنیاد سینمایی فارابی در مرحله تولید است و بانیپال شومون، امیر دلاوری، الهام ناجی، یاسیم نصیری و عبدالرضا نصاری در آن ایفای نقش می‌کنند. قصه این فیلم درباره جابجایی تمام تجهیزات و امکانات پالایشگاه آبادان در زمان حصر آبادان به رهبری یک مهندس است. «آبادان یازده ۶۰» و «عقاب صحرا» از دیگر آثار سینمایی خوشبخت هستند.

هادی مقدم‌دوست که ساخت فیلم‌های سینمایی «سر به مهر»، «هیهات» و سریال «سرباز» را در کارنامه خود دارد در جدیدترین تجربه سینمایی‌اش به سراغ ساخت «مومن» به تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی رفته است که به نظر می‌رسد فیلمبرداری این فیلم به پایان رسیده و به زودی آماده نمایش می‌شود. بنیاد سینمایی فارابی از سرمایه‌گذاران «مومن» است و مصطفی زمانی، هدا زین العابدین و حسام محمودی در این فیلم که روایتگر سردار شهید همدانی است، ایفای نقش کرده‌اند.

علی عطشانی زمستان سال گذشته، فیلم سینمایی «لوتریا» را در مکزیک جلوی دوربین برد که آماده نمایش شده است. «لوتریا» با بازی برزو ارجمند و چند بازیگر مکزیکی و آمریکایی که فیلمنامه آن بر اساس یک داستان واقعی نوشته شده، روایتگر قصه یک جوان کرد کولبر است که به مکزیک مهاجرت کرده است.

«روی زمینه قرمز» به کارگردانی آرش انیسی که یک کمدی اجتماعی است، می‌تواند یکی از آثاری باشد که در چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر حضور خواهد داشت. آرش انیسی که پیش‌تر ساخت فیلم «مامان» را در کارنامه خود دارد و توانسته نامزد پنج سیمرغ شود، در تجربه جدیدش به سراغ ساخت فیلمی در مجتمع فرهنگی سینمایی دزفول، رودخانه دز، بازار قدیم و خانه‌های تاریخی دزفول رفته است. بهروز نشان تهیه‌کننده این فیلم سینمایی است.

اکتای براهنی پس از گذشت ۶ سال از ساخت «پل خواب» در جدیدترین تجربه کارگردانی خود به سراغ ساخت فیلم سینمایی «پیرپسر» رفته است که آماده نمایش شده و می‌تواند در چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر حضور داشته باشد. حامد بهداد، لیلا حاتمی، حسن پورشیرازی، محمد ولی‌زادگان، بابک حمیدیان، محمدرضا داوودنژاد، رضا رویگری و فهیمه رحیم‌نیا بازیگران این فیلم سینمایی هستند که بابک حمیدیان علاوه بر بازیگری، تهیه‌کننده این فیلم سینمایی است. در خلاصه داستان این اثر آمده‌است «به قول اون خدابیامرز؛ مردی که قانون نداشته باشه همیشه پسره، اگه پیر هم بشه، پیر پسره…»

فیلم سینمایی «شهر خاموش» جدیدترین اثر سینمایی احمد بهرامی است که پیش‌تر توانست با فیلم «دشت خاموش» جوایز جهانی متعددی از جمله جایزه بهترین فیلم بخش افق‌های جشنواره ونیز را از آن خود کند. «شهر خاموش» به تهیه‌کنندگی رضا محقق مدتی است آماده نمایش شده و توانسته در چند جشنواره نیز جوایزی کسب کند. این فیلم دومین اثر سینمایی بهرامی است و باران کوثری، علی باقری، بابک کریمی، بهزاد دورانی، محسن مهری دروی، کریم و حبیب شراهی در آن ایفای نقش می‌کنند.

«زمانی در ابدیت» فیلمی اجتماعی به کارگردانی مهدی نوروزیان و تهیه‌کنندگی نیکی کریمی از دیگر آثاری است که آماده نمایش شده است و بازیگرانی چون لیلا حاتمی، بابک حمیدیان، عباس غزالی، نوید پورفرج، ترنم کرمانیان، مرجان اتفاقیان و بیتا فرهی در آن ایفای نقش کرده‌اند.

فیلم سینمایی «کابل پلاک ۱۰» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی نوید محمودی که سال گذشته به دلیل طی کردن مراحل فنی نتوانست در جشنواره چهلم حضور داشته باشد، آماده نمایش شده و می‌تواند یکی از گزینه‌های حضور در جشنواره امسال باشد. الناز شاکردوست، پدرام شریفی، شیدا خلیق، آرمین رحیمیان، سوگل خلیق، نیلوفر کوخانی و رضا بهبودی بازیگران این فیلم سینمایی هستند. در خلاصه داستان این فیلم آمده‌ است: ثریا: لیلی جان چی رو نگاه می‌کنی؟ آدما که مردن خودشو تماشا نمی‌کنن.»

از فیلم‌اولی‌هایی که می‌توان آن‌ها را گزینه‌هایی جدی برای حضور در جشنواره فیلم فجر دانست نیز می‌توان به آثاری چون «سرهنگ ثریا»، «اتاقک گلی»، «استاد»، «نائله»، «در آغوش درخت»، «رگ‌های آبی» و «مسخ نرگس» اشاره کرد.

دیگر فیلم محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج «سرهنگ ثریا» است که اولین تجربه کارگردانی لیلی عاج به حساب می‌آید و در مرحله فیلمبرداری است. عاج پیش‌تر کارگردانی چند نمایش تئاتر را در کارنامه خود دارد و جلیل شعبانی نیز تهیه‌کننده «سرهنگ ثریا» است.

فیلم سینمایی «اتاقک گلی» به کارگردانی محمدعلی عسگری و تهیه‌کنندگی داوود صبوری دیگر اثر سینمایی در ژانر دفاع مقدس است که می‌توان انتظار داشت در چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر حضور داشته باشد. این فیلم به تهیه‌کنندگی داوود صبوری روایتگر قصه‌ نجات یک دختر کرد توسط رزمندگان لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله (ص) از دست منافقان است.

فیلم سینمایی «استاد» به عنوان اولین تجربه کارگردانی سیدعماد حسینی با تهیه‌کنندگی بهروز افخمی از دیگر آثاری است که می‌توان انتظار داشت در جمع فیلم‌اولی‌های چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر حضور داشته باشد. حسن معجونی، سجاد بابایی و هدیه حسینی‌نژاد بازیگران این فیلم سینمایی هستند و گفته می‌شود «استاد» روایتگر یک قصه ملتهب اجتماعی است.

فیلم سینمایی «نائله» به کارگردانی اصغر عباسی با سرمایه‌گذاری سازمان اوج که سال‌ها پیش خبر تولید آن در رسانه‌های مختلف مطرح شده بود، بالاخره امسال آماده نمایش می‌شود و احتمالاً یکی از آثار متقاضی حضور در جشنواره فیلم فجر خواهد بود. داستان «نائله» برگرفته از یک ماجرای واقعی تاریخی است که مربوط به دوران صدر اسلام است و گذری به عاشورا دارد. به نظر می‌رسد این اثر همچون «موقعیت مهدی» یک نسخه سریال نیز خواهد داشت که قرار است در یکی از شبکه‌های تلویزیونی پخش شود.

فیلم سینمایی «در آغوش درخت» به‌ عنوان اولین تجربه کارگردانی سینمایی بابک خواجه‌پاشا با حضور مارال بنی‌آدم، جواد قامتی و روح‌الله زمانی، به تازگی آماده نمایش شده است. این فیلم یک درام خانوادگی است که دغدغه‌های یک زوج را بیان می‌کند. محمدرضا مصباح تهیه‌کننده این اثر سینمایی است.

«رگ‌های آبی» اولین تجربه سینمایی جهانگیر کوثری در مقام کارگردان به حساب می‌آید که سال گذشته فیلمبرداری آن در تبریز به پایان رسید. در این فیلم باران کوثری و ستاره پسیانی ایفای نقش ‌کرده‌اند و ماجرای فیلم از این قرار است که کارگردانی برای ساخت مستندی درباره فروغ فرخ‌زاد مشغول انتخاب بازیگر نقش فروغ است و از چند نفر تست گریم و بازیگری می‌گیرد. «زیر پوست شهر»، «خون‌بازی»، «اشباح»، «سوت پایان»، «فراری»، «به آهستگی»، «نسل جادویی»، «نرگس»، «یک شب» و «دختران خورشید» از جمله آثاری هستند که به تهیه‌کنندگی کوثری ساخته شده‌اند.

فیلم سینمایی «مسخ نرگس» به کارگردانی حامد علیزاده از دیگر آثار فیلم‌اولی است که به تازگی آماده نمایش شده است. «مسخ نرگس» محصول مشترک سینمای ایران و اسپانیا است که جمشید هاشم‌پور، بهناز جعفری، پدرام شریفی و مجید نوروزی در آن ایفای نقش می‌کنند. این فیلم قصه حضور اتفاقی یک هنر اسپانیایی در شهر بوشهر را روایت می‌کند.

از فیلم‌های انیمیشن می‌توان به «ببعی» اشاره کرد که دیگر محصول سازمان اوج به حساب می‌آید و حسین صفارزادگان کارگردانی آن را برعهده داشته است.

از دیگر پروژه‌های سینمایی که اطلاعات چندانی درباره مراحل تولید آن‌ها در دست نیست می‌توان به فیلم‌های «کیک محبوب من»، «قلهک»، «آینه» و «یادگار جنوب» اشاره کرد.

بهتاش صناعی‌ها کارگردان سینما که ساخت فیلم‌های سینمایی «احتمال باران اسیدی» و «قصیده گاو سفید» را در کارنامه خود دارد، چندی پیش برای ساخت فیلم سینمایی «کیک محبوب من» به تهیه‌کنندگی سیدغلامرضا موسوی مجوز ساخت گرفت. با توجه به اینکه صناعی‌ها همواره در سکوت خبری آثارش را جلوی دوربین برده مشخص نیست که این فیلم در چه مرحله‌ای قرار دارد اما چندان بعید نیست که «کیک محبوب من» تا زمان برگزاری جشنواره فجر آماده نمایش شود. این پروژه به عنوان محصول مشترک ایران و فرانسه جایزه گسترش فیلمنامه یوریماژ به همراه ۲۰ هزار یورو را در بخش بازار تولید مشترک برلیناله دریافت کرده است.

مصطفی شایسته که ساخت فیلم‌های سینمایی «من همسرش هستم» و «خبر خاصی نیست» را در کارنامه خود دارد به تازگی در مقام کارگردان به سراغ فیلم کمدی «قلهک» رفته است. این فیلم سومین تجربه کارگردانی شایسته به حساب می‌آید و می‌تواند یکی از آثار کمدی جشنواره چهل‌ویکم باشد.

محمود کلاری که بیشتر به عنوان فیلمبردار شناخته می‌شود در جدیدترین تجربه کارگردانی خود به سراغ ساخت فیلم سینمایی «آینه» رفته است. هر چند که این فیلمبرداری در عرصه کارگردانی با ساخت دو فیلم «ابر و آفتاب» و «رقص با رویا» نتوانسته به اندازه فیلمبرداری موفق باشد اما برای هر سینمادوستی دیدن فیلمی از فیلمبردار «از کرخه تا راین»، «سربازهای جمعه»، «جدایی نادر از سیمین»، «خانه‌ای روی آب» و «بوتیک» می‌تواند جذاب و کنجکاوی‌برانگیز باشد.

«یادگار جنوب» به کارگردانی پدرام پورامیری و حسین امیری‌دوماری و تهیه‌کنندگی مجتبی رشوند چندی پیش در مرحله پیش‌تولید بود و مشخص نیست که فیلمبرداری آن آغاز شده و برای جشنواره امسال آماده می‌شود یا خیر. فیلم سینمایی «جان‌دار» اثر قبلی این دو کارگردان است.

فیلم‌های سینمایی «توتو» به کارگردانی محمدابراهیم عزیزی و تهیه‌کنندگی مصطفی کیایی، «دست ناپیدا» به کارگردانی انسیه شاه‌حسینی و تهیه‌کنندگی سید سعید سیدزاده، «کت چرمی» به کارگردانی حسن میرزامحمدی و تهیه‌کنندگی کامران حجازی، «آن‌ها مرا دوست داشتند» به کارگردانی محمدرضا رحمانی و تهیه‌کنندگی ایرج رحمانی، «زنگ آخر» به کارگردانی شهرام عبدلی و تهیه‌کنندگی اشکان حاج‌حسنی، «پروانه ها فقط یک روز زندگی می‌کنند» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی محمدرضا وطن‌دوست، «خاطرات بندباز» به کارگردانی حامد رجبی و تهیه‌کنندگی سمیرا برادری و «اسفند» به کارگردانی دانش اقباشاوی و تهیه‌کنندگی محمدرضا تخت‌کشیان از دیگر آثاری هستند که احتمال حضورشان در چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر وجود دارد.

 


 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.