کتاب «جامعه‌شناسی برای همه»

کتاب «جامعه‌شناسی برای همه» جامعه شناسی را که ممکن است گاهی پیچیدگی‌هایی داشته باشد، به زبان ساده و روان برای همه دوستداران این علم توضیح می‌دهد.

کد خبر : 148264
تاریخ انتشار : یکشنبه 15 آبان 1401 - 11:07

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از ایرنا، در ایران حدود یک قرن است که مسایل اجتماعی و ارتباط آن‌ها با یکدیگر مورد توجه قرار گرفته‌است و رشته تحصیلی با نام‌های علم‌الاجتماع، علوم اجتماعی و جامعه‌شناسی (سوسیولوژی) به تدریج به حوزه دروس دانشگاهی راه یافته و افزایش مداوم تعداد علاقه‌مندان به تحصیل در این رشته نشان دهنده توجه نسل حاضر به جامعه و مسائل اجتماعی روز است.

کتاب حاضر حاوی کلیاتی از آگاهی‌های این رشته از دانش بشری است. زبان ساده و روان کتاب در بیان مطالب، کتاب را از حالت اختصاصی برای دانشجویان و پژوهشگران خارج کرده است تا جایی که عموم مردم می‌توانند با خواندن این کتاب درکی درباره مسائل جامعه‌شناسی کسب کنند.

این کتاب از ۱۱ بخش، یک مقدمه و یک مصاحبه تشکیل شده‌است. بخش‌های کتاب علوم اجتماعی و جامعه‌شناسی، توضیح بعضی عنوان‌های جامعه‌شناسی، جامعه‌شناسی در دوره‌های تاریخی، دوره جدید جامعه‌شناسی، فرهنگ، نظارت و کنترل اجتماعی، تغییرات اجتماعی، بررسی چند شاخه جامعه‌شناسی، چند نظریه مهم جامعه‌شناسی و سوسیالیسم نام دارد.

قسمتی از متن کتاب

از آنجا که در یک جامعه آزاد، تنوع قومی، دینی، نژادی، زبانی و غیره وجود دارد، افراد این فرقه‌ها و گروه‌ها خواه ناخواه دارای فرهنگ خاص خود می‌باشند که درون این فرهنگ کلی جامعه به حیات خود ادامه می‌دهد، به این گونه فرهنگ‌ها، پاره فرهنگ گفته می‌شود. افراد این پاره فرهنگ‌ها ابتدا مجبور به آموختن فرهنگ خاص خود و سپس نیازمند آموختن فرهنگ کلی جامعه‌اند که شامل رعایت قوانین کلی جامعه هم می‌شود. زیرا در غیر این صورت نمی‌توانند در آن جامعه براحتی کار و ارتباط و بده بستان و رفت و آمد داشته باشند. پاره فرهنگ فرهنگی است که در خانواده آموخته می‌شود و فرهنگ جامعه، فرهنگ وسیعتری است که انواع پاره فرهنگ‌ها را در خود جای می‌دهد.

معمولا مسائلی همچون شغل یا فقر و ثروت ویا سطح سواد، گرچه ایجاد فرهنگی خاص می‌کند ولی باعث پاره فرهنگ نمی‌شود چون اینگونه مسائل، هم در سطح پاره فرهنگ‌ها و هم در کل جامعه وجود دارد و جدا کننده پاره فرهنگ از فرهنگ کلی جامعه نیست. در حالی که داشتن دینی دیگر یا قومیتی دیگر یا زبانی دیگر، مشخص کننده گروهی از افراد و قسمتی از کل جامعه است. پاره فرهنگ، فرهنگ اقلیت است، (اقلیت قومی، دینی، نژادی، زبانی و غیره) در حالی که فرهنگ کلی جامعه، فرهنگ اکثریت جامعه میباشد.

کتاب جامعه‌شناسی برای همه با زیر عنوان جامعه موجودی زنده است، آن را بهتر بشناسیم، نوشته علی اندیشه در ۱۷۰ صفحه و با تیراژ هزار نسخه در سال ۱۴۰۱ توسط نشر آبارون با قیمت پشت جلد ۷۵ هزار تومان منتشر شد.

 


 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.