کتاب «ایدئولوژی و ادبیات نوشته محمدهاشم اکبریانی

بررسی تطبیقی اندیشه‌های حافظ، مولوی، خیام، شاملو و فروغ

کد خبر : 66323
تاریخ انتشار : سه شنبه 15 اسفند 1396 - 6:54

 

به گزارش پایگاه خبری  “ججین” ،  کتاب «ایدئولوژی و ادبیات (بررسی تطبیقی اندیشه‌های حافظ، مولوی، خیام، شاملو و فروغ)» نوشته محمدهاشم اکبریانی توسط انتشارات مروارید منتشر شده است.

 

 

چگونه شاعرانی که از رهایی و آزادی می‌سرودند خودشان مستبد بوده‌اند

 

 

 

این کتاب در چارچوب مقاله‌هایی که در چارچوب جامعه‌شناسی ادبیات، بررسی می‌کند که چگونه که بخش بزرگی از اندیشه‌های شاعرانی که رهایی و آزادی و جامعه‌ی آرمانی را می‌سرودند و در برابر استبداد قرار داشتند، خودشان عمیقاً مستبد و مبتنی بر تمرکزگرایی بوده‌اند.

«ایدئولوژی و ادبیات (بررسی تطبیقی اندیشه‌های حافظ، مولوی، خیام، شاملو و فروغ)» ۱۶ فصل دارد و «جزم‌اندیشی حافظ و مولوی» ،«قهرمان شعرهای فروغ»، «شاعری که از عقل می‌ترسد» و «اندیشه شریعتی» از جمله فصل‌های کتاب هستند.

در پشت جلد کتاب می‌خوانیم:

«شعر، به عنوان بستری که بخش بزرگی از اندیشه‌های ایرانی در آن جاری شده و به نمایش درآمده، از ابتدا دو شاخه را شاهد بوده است؛ شاخه‌ای که بنای آن تمرکزگرایی در اندیشه و عمل بوده و شاخه‌ای که بر تکثر تکیه داده است. این دو جریان از گذشته‌های دور شکل گرفته و در شعر معاصر خود را نمایان ساخته است.

کتاب «ایدئولوژی و ادبیات» شامل مقاله‌هایی است که در چارچوب جامعه‌شناختی ادبیات سعی دارد نشان دهد بخش بزرگی از اندیشه‌های شاعرانی که از رهایی و آزادی و انسان متعالی و جامعه آرمانی سخن می‌گفتند و در برابر استبداد قرار داشتند، خود عمیقا و مبتنی بر تمرکز گرایی بوده‌اند.»

در بخشی از کتاب نیز آمده است: شعر معاصر ایران نیز مورد ارزیابی قرار گرفته و این بحث به میان می‌آید که نگاه شاعری چون شاملو، آن چنان که از شعرش برمی‌آید، نگاهی است ایدئولوژیک که وجوه تشابه فراوانی با اندیشه‌های عرفانی حافظ و مولوی دارد و به نوعی ادامه همان نگاه است.

کتاب «ایدئولوژی و ادبیات (بررسی تطبیقی اندیشه‌های حافظ، مولوی، خیام، شاملو و فروغ)» نوشته محمدهاشم اکبریانی در ۲۶۳ صفحه و به قیمت ۲۴۰۰۰ تومان توسط انتشارات مروارید منتشر شده است

 

 

 

 



 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.