کتاب آلمان نازی، گناهکار ابدی

کتاب «آلمان نازی، گناهکار ابدی» شامل تعدادی مقاله و مستندات تاریخی منتشر و راهی بازار نشر شد.

کد خبر : 44645
تاریخ انتشار : پنجشنبه 25 آبان 1396 - 5:52

 

 

کتاب آلمان نازی گناهکار ابدی

 

 

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین”  به نقل از خبرنگار مهر، کتاب «آلمان نازی، گناهکار ابدی» نوشته میشائیل ولفسون و دیگران با ترجمه مشترک علی رحمانی و مرضیه ذاکری به تازگی توسط این دو مترجم به چاپ رسیده و راهی بازار نشر شده است.

این کتاب که بیستمین عنوان مجموعه «شناخت آلمان» است، ترجمه مقالاتی را شامل می‌شود که در سال‌های ۱۹۸۸، ۱۹۸۱، ۲۰۰۴، ۱۹۹۸، ۱۹۷۶، ۲۰۰۶، ۲۰۰۹، ۱۹۹۲ و ۲۰۰۲ چاپ شده اند. مجموعه «شناخت آلمان»، ترجمه و تالیفاتی را از رحمانی و ذاکری در بر می‌گیرد که یکی از عناوین پیشین اش، «جاسوسی اتمی‌در آلمان نازی» بود که چند سال پیش به چاپ رسید.

در نتیجه جنگ افروزی‌های هیتلر، ۶۵ میلیون انسان کشته شدند. به همین دلیل کتاب‌هایی که درباره این شخصیت به ویژه در اروپا چاپ می‌شوند، در گروه پرفروش ترین‌ها قرار می‌گیرند. کتاب «نبرد من» هیتلر که در سال ۲۰۱۴ در آلمان اجازه انتشار پیدا کرد، تنها در ایران ۵ ترجمه فارسی دارد. کتابی که به قلم میشائیل ولفسون، با عنوان «گناه ابدی؟» منتشر شد، به تعبیر مترجمان این اثر، همه حوادث را در بر نمی‌گیرد و این مولف یهودی، بیشتر به روابط ۴۰ ساله آلمان و اسرائیل پرداخته است. بنابراین علی رحمانی و مرضیه ذاکری تنها ۳ فصل از کتاب او را که با عنوانش هماهنگی داشت انتخاب کرده و در تکمیل آن، از منابع دیگری استفاده کرده اند. بنابراین نام این کتاب و نسخه فارسی اش با به «آلمان نازی، گناهکار ابدی» تغییر داده اند.

در رابطه با یهودی ستیزی هیتلر و آلمان نازی ابهاماتی وجود دارد. مثلا این که چرا با آنکه او دستور داده بود یهودیان را نابود کنند، در سال ۱۹۴۳ به دلیل نارضایتی از مارشال هرمان گورینگ، فرماندهی نیروی هوایی آلمان را از او ستاند و به، ارهارد میلش را که یک افسر یهودی بود، سپرد؟ همچنین چرا ورنرهایزنبرگ دانشمند و فیزیکدان یهودی مسئول ساختن بمب اتمی‌برای پیشوای نازی‌ها بود؟ یهودیان سفید دیگری نیز از خدمتگزاران پیشوا به شمار می‌رفتند و در ارتش آلمان نازی، حدود ۲ هزار سرباز و افسر یهودی از جمله ۲۴ ژنرال خدمت می‌کردند.

کتاب پیش رو در پی پاسخ به چنین سوالاتی است: یهودستیزی در آلمان چگونه به وجود آمد؟ علت نفرت هیتلر از یهودیان چه بود؟ حل نهایی مساله یهود چطور صورت گرفت و هولوکاست بر اساس کدام مستندها واقعیت داشت؟ آیا بدون هیتلر، اسرائیل به وجود نمی‌آمد؟، جبران خسارت‌های وارده به یهودیان و پرداخت غرامت به بازماندگان قربانیان به چه ترتیبی انجام شد؟ آیا آلمان در اعاده حیثیت خود در جامعه بین المللی موفق بوده و …

کتاب «آلمان نازی، گناهکار ابدی» به غیر از پیوست‌ها، ۱۰ فصل دارد که به ترتیب عبارت اند از: «درآمد: ریشه‌های تاریخی یهودستیزی در اروپا»، «طراح اولیه هولوکاست»، «سربازان یهودی آلمان در جنگ جهانی اول»، «خدمتگزاران یهودی هیتلر»، «افسران و سربازان یهودی آلمان نازی در جنگ جهانی دوم»، «آیا بدون هیتلر، اسرائیل به وجود نمی‌آمد؟»، «تاریخ روابط سیاسی اسرائیل و آلمان»، «دام تاریخی آلمان برای یهودیت»، «موافقتنامه پرداخت غرامت آلمان به اسرائیل» و «افزوده بر متن‌ها».

در قسمتی از این کتاب می‌خوانیم:

نمونه‌های فراوانی وجود دارند که آگاهی ما را نسبت به موضع سیاسی و دنیای احساسات آلمانیان یهودی ای که قبل از جنگ جهانی و در جریان آن فعالیت داشتند، بالا می‌برند. این دوران نیز تقریبا مثل سایر دوران‌ها تحت تاثیر میهن پرستی عمیق قرار داشت. در این ارتباط می‌توان به فراخوان اتحادیه یهودیان آلمانی در اول اوت ۱۹۱۴ اشاره کرد؛ در این فراخوان آمده است: «مسلما هر یهودی آلمانی حاضر است طبق وظیفه، جان و مال خویش را در راه وطن فدا کند. از شما می‌خواهیم تا فراتر از وظیفه موجود، قوای خود را در راه میهن به کار گیرید! داوطلبانه به سوی میدان‌های رزم بشتابید!» نمونه بارز دیگر «والتر همیان» شاعر یهودی اهل «کوینیگزبرگ» در پروس است که در ۱۹۱۵ در جنگ کشته شد. او در شعری تحت عنوان «مهاجران» سوال «چرا من؟» را که هنوز هم از نظر خیلی‌ها پرسش روز به حساب می‌آید، مطرح کرد تا به این افراد چنین پاسخ دهد: «سوال من این است، در کجا نوشته شده که قبل از هر چیز من باید زنده بمانم و دیگری جای من کشته شود؟ /آنکه از میان شما کشته می‌شود، بدون شک جای من می‌میرد/ آیا من باید زنده بمانم؟ چرا من؟»

این کتاب با ۲۸۰ صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۲۰ هزار تومان چاپ شده است.

 


 

telegram.me/jajinnews

 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.