کاهش رفاه خانوارها باوجود کاهش شکاف درآمدی بر اثر حذف ارز ترجیحی

در مناطق شهری در دوره زمانی انتهای سال گذشته تا ۱۴۰۱ شاهد کاهش نابرابری درآمدی به دلیل توزیع یارانه معیشتی پرداخت شده به ۹ دهک اول درآمدی هستیم.

کد خبر : 140192
تاریخ انتشار : پنجشنبه 23 تیر 1401 - 11:08

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از ایلنا، مرکز آمار ایران با انتشار پژوهشی در رابطه با نتایج حذف ارز ترجیحی، درباره اثر این سیاست روی شکاف درآمدی و همچنین قیمت‌ها اطلاعاتی را منتشر کرده است.

براساس این پژوهش، در مناطق شهری در دوره زمانی انتهای سال گذشته تا ۱۴۰۱ شاهد کاهش نابرابری درآمدی به دلیل توزیع یارانه معیشتی پرداخت شده به ۹ دهک اول درآمدی هستیم.

این تحقیق تاکید می‌کند که از سوی دیگر به دلیل تورم ناشی از حذف ارز ترجیحی بر روی برخی کالاها، کاهش در درآمد (هزینه) خانوار به قیمت‌های ثابت نیز رخ داده که در نهایت محاسبات گویای کاهش رفاه عمومی مبتنی بر شاخص رفاهی قیمتی (موسوم به شاخص رفاهی سِن SEN) در این دوره بر اثر سیاست حذف دلار چهارهزار و دویست تومانی است.

به عبارت دیگر کاهش نابرابری ناشی از پرداخت نقدی، نتوانسته کاهش قدرت خرید ناشی از حذف ارز ترجیحی و افزایش قیمت‌ها را در برخی دهک‌ها (خصوصأ دهک دهم) به طور کامل جبران نماید. در مناطق روستایی نیز در دوره زمانی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ وضعیتی مشابه مناطق شهری مشاهده می‌شود.

از یکسو براساس این پژوهش شاهد کاهش ضریب جینی به دلیل پرداخت یارانه معیشتی به خانوارها هستیم. به عبارت دیگر، کاهش نابرابری ناشی از پرداخت نقدی نتوانسته کاهش قدرت خرید ناشی از حذف ارز ترجیحی و افزایش قیمت‌ها را در برخی دهک‌ها به طور کامل جبران نماید.

 


 

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.