ژنی که تاریخ آمریکا را بازنویسی کرد

دانشمندان با آنالیز DNA باستانی کشف کرده‌اند که اولین انسان‌ها ۲۵ هزار سال پیش پا به قاره آمریکا گذاشته‌اند و سپس به سه گروه بومی آمریکا تقسیم شده‌اند.

کد خبر : 55457
تاریخ انتشار : دوشنبه 18 دی 1396 - 9:17

بومیان آمریکا

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین”  ، به گفته محققان، DNA نوزاد شش هفته‌ای آمریکایی که ۱۱۵۰۰ سال پیش درگذشته است منجر به بازنویسی تاریخ آمریکا شد. ژنوم این دختر بچه نشان می‌دهد که اولین انسان‌ها ۲۵۰۰۰ سال پیش پا به خاک آمریکا گذاشته‌اند و بعدها از هم جدا شدند و سه گروه از بومیان آمریکا را تشکیل دادند.

این اولین باری است که پیشینه ژنتیکی اولین بومیان آمریکا شناسایی می‌شود و مورد بررسی قرار می‌گیرد. این دختر بچه متعلق به جمعیتی از مردم باستانی آمریکای شمالی به نام «برینجیای باستان» است. این گروه کوچک در آلاسکا زندگی می‌کردند و حدود ۶۰۰۰ سال پیش از بین رفته‌اند.

اولین ساکنان این منطقه از طریق سرزمین باستانی، که پلی میان روسیه امروزی و آلاسکا بود و در اواخر عصر یخبندان به زیر آب رفت، به آمریکا رفته‌اند.

سوالات زیادی در این میان مطرح است از جمله این که اولین ساکنان آمریکا چه موقع به این قاره رسیدند؟ چند گروه بودند؟ بعد از رسیدن به آمریکا چه اتفاقی برایشان افتاد؟

بعضی از دانشمندان معتقد بودند که ۱۴۰۰۰ سال پیش، چندین موج مهاجرتی به آمریکا روی داده است و مهاجران از طریق سرزمین باستانی پل مانند میان روسیه امروزی و آلاسکا وارد شمال آمریکا شده‌اند.

اما نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مهاجرت به آمریکا تنها یک بار روی داده و گروه‌های مختلف بومیان آمریکا بعدها بر اثر تقسیم این مهاجران تشکیل شده‌اند. مطالعه جدید حاکی از آن است که مردم برینجیای باستان در نتیجه این تقسیم‌بندی به وجود آمده‌اند. درواقع مردم برینجیای باستان از اجداد دو تا سه گروه از بومیان آمریکا هستند.

پروفسور بن پاتر، انسان‌شناس دانشگاه الاسکا، در این باره می‌گوید:‌ «تاکنون نمی‌دانستیم که چنین جمعیتی وجود داشته است. این اطلاعات، اولین مدارک مستقیم از جمعیت اولیه آمریکا شمالی است که نحوه مهاجرت و مناطقی که در آن ساکن شدند را نشان می‌دهد».

این تیم تحقیقاتی متشکل از دانشمندان دانشگاه کمبریج و کپنهاگ است که ژنوم کامل این نوزاد باستانی از بومیان آمریکا را مورد مطالعه قرار داده‌اند. این نوزاد «دختر طلوع آفتاب» نام گرفته است و بقایای این دختر بچه در سال ۲۰۱۳ در سایت باستان‌شناسی «سان رایز» در آلاسکا کشف شد.

باوجود این که این نوزاد حدود ۱۱۵۰۰ سال پیش، سال‌ها بعد از رسیدن اولین مهاجران به آمریکای شمالی، در این منطقه زندگی می‌کرده است اما اطلاعات ژنتیکی او با هیچ یک از دو نژاد اولیه شناخته شده بومیان در این منطقه مطابقت نداشت.

نژادهای اولیه شناخته شده در این منطقه به دو دسته تقسیم می‌شوند: یکی از آنها که با نام «شمالی‌ها» شناخته می‌شوند، در آلاسکا و کانادای امروزی زندگی می‌کردند و نژاد دیگر که «جنوبی‌ها» نام داشتند، در ایالات متحده امروزی ساکن بودند.

دختر طلوع آفتاب متعلق به جمعیت کاملا متفاوتی از بومیان آمریکا است که با نام مردم برینجیای باستان شناخته می‌شوند.

 

 

 

 



 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.