چین بازداشت مسلمانان اویغور در اردوگاه ها را رد کرد

چین ادعاهای مطرح شده از سوی یک هیات سازمان ملل مبنی بر نگهداری بیش از یک میلیون نفر از مسلمانان قوم ‘اویغور’ در اردوگاه های بازآموزی غرب این کشور را رد کرد.

کد خبر : 82919
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 مرداد 1397 - 7:07

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین”، ‘هو لیانخه’ یکی از مقامات ارشد حزب کمونیست چین روز سه شنبه در واکنش به این اتهام سازمان ملل به شینهوا گفت: این گزارش ها «کذب محض» است اما کسانی که فریب افراط گرایی مذهبی را خورده باشند، مورد حمایت قرار گرفته و محل سکونت و آموزش دوباره برای آنها فراهم می شود.
این مقام چینی تاکید کرد این ادعاها با هدف ایجاد تفرقه و جدایی در کشور مطرح شده اند.
ماه میلادی گذشته، آمریکا از چین به اتهام نگهداری صدها هزار نفر از مسلمانان اویغور در «اردوگاه های بازآموزی» انتقاد کرد پکن نیز در واکنش به این اتهام، همان زمان واشنگتن را به مداخله در امور داخلی خود متهم کرد.
کمیته حذف تبعیض نژادی سازمان ملل می گوید در صورتی که مواردی از نقض کنوانسیون سازمان ملل را پیدا کند، از دولت چین خواهد خواست تا وضعیت را اصلاح کند.
در همین راستا این کمیته روز گذشته (دوشنبه) در ژنو اوضاع حقوق بشر چین را مورد سوال و تردید قرار داد و از چین خواست تا درباره گزارش هایی مبنی بر نگهداری بیش از یک میلیون نفر از مسلمانان قوم اویغور در منطقه خودمختار ‘شین جیانگ’ در اردوگاه ها توضیح دهد.
‘شیو هونگ’ رییس بخش مقررات قانونی وزارت خارجه چین در این نشست و در واکنش به این اتهام اظهار کرد: ارزیابی میان دوره ای برنامه عملیات حقوق بشر چین ۲۰۱۶-۲۰۲۰ نشان می دهد این برنامه در مناطق اقلیت نشین به خوبی اجرا شده است.
او تاکید کرد: ۱۴.۷ درصد نمایندگان مجلس ملی خلق و ۱۱ درصد اعضای کنفرانس مشورت سیاسی خلق از اقلیت های ملی هستند در حالی که نسبت جمعیت اقلیت ها به جمعیت کل کشور ۸.۴۹ درصد است به علاوه، ریاست ۱۵۵ شهر یا ایالت خودمختار کشور نیز بر عهده مقامات اقلیت های ملی قرار دارد.
‘شیو’ درباره امور آموزشی مناطق اقلیت نشین چین نیز تصریح کرد: آموزش اجباری رایگان ۹ ساله در مناطق اقلیت نشین به خوبی در دست اجرا است و دوره آموزش اجباری در برخی مناطق اقلیت نشین نیز حتی به ۱۵ سال افزایش یافته است.
این مقام چینی یاداور شد: در سال ۲۰۱۷ دولت همچنین ۲۰۰ میلیون یوان بودجه فوق العاده برای تربیت معلمان دو زبانه یعنی زبان چینی معیار کشور و زبان اقلیت ملی و ۲۰ میلیون یوان هم برای انتشار کتاب های درسی دو زبانه اختصاص داده بود.
بر اساس آمار شورای اطلاع رسانی دولت چین به ترتیب بودیسم، تائوییسم، اسلام، مسیحیت کاتولیک و پروتستان بیشترین پیروان را در چین دارند.
طبق این سند، چین حدود ۲۲۲ هزار راهب بودایی و بیش از ۴۰ هزار راهب تائوییست دارد.
بر همین اساس جمعیت ۱۰ اقلیت قومی این کشور نیز که اکثریت آن‌ها را مسلمانان تشکیل می‌دهند، به بیش از ۲۰ میلیون تن می‌رسد که ۵۷ هزار تن از آنان روحانی هستند.
آمار شورای دولتی چین در حالی است که برخی آمارهای غیر رسمی شمار مسلمانان این کشور را تا ۵۰ میلیون نفر براورد کرده اند.
بر اساس آمار شورای اطلاع رسانی دولت چین، در حدود پنج هزار و ۵۰۰ گروه مذهبی در این کشور وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به هفت نهاد ملی شامل انجمن بودایی چین، انجمن تائوییست چین، انجمن اسلامی چین، انجمن وطن‌پرستان کاتولیک چین، کنگره اسقف‌های کلیسای کاتولیک چین، کمیته ملی سه جنبش وطن‌پرست کلیساهای پروتستان در چین و شورای مسیحیان چین اشاره کرد.
در حال حاضر حدود ۱۴۴ هزار نیایشگاه ثبت شده شامل ۳۳ هزار و ۵۰۰ معبد بودایی، ۹ هزار معبد تائوییسم، ۳۵ هزار مسجد، ۶ هزار کلیسای کاتولیک و ۶۰ هزار کلیسای پروتستان برای فعالیت‌های مذهبی در چین به ثبت رسیده است.

 

 

 



 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.