چینی‌ها پل خلیج فارس در قشم را می‌سازند

دبیر شورای عالی مناطق آزاد در مورد منابع لازم برای اجرای پل خلیج فارس گفت: رییس جمهوری دستور تامین منابع از بودجه عمومی و از محل تهاتر نفت را داده است و تلاش داریم ظرف ٣ سال آینده این پروژه را به بهره‌برداری برسانیم. مذاکراتی هم با پیمانکاران چینی داشتیم و قرار بر این است که این پروژه جزو پروژه‌های فاینانس و خط اعتباری ایران و چین باشد.

کد خبر : 1252846
تاریخ انتشار : دوشنبه 23 بهمن 1402 - 10:00

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از ایلنا، حجت عبدالملکی در جمع خبرنگاران درباره اهمیت اجرای پروژه پل خلیج فارس اظهار داشت: همه مطالعات برای ساخت پل خلیج فارس که منطقه آزاد قشم را به سرزمین اصلی متصل می‌کند، انجام شده‌است.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه گفته می‌شود منابع برای اجرای پل خلیج فارس وجود ندارد و از این رو ساخت این پروژه صرفه اقتصادی ندارد و آیا طرح جدید برای تامین منابع ساخت این پروژه در نظر گرفته شده‌است، گفت: باید منابع برای این پروژه تامین شود و بخشی از منابع را منطقه آزاد قشم تامین می‌کند و رییس جمهوری دستور تامین منابع از بودجه عمومی و از محل تهاتر نفت را داده است و تلاش داریم ظرف ٣ سال آینده این پروژه را به بهره‌برداری برسانیم. مذاکراتی هم با پیمانکاران چینی داشتیم و قرار بر این است که این پروژه جزو پروژه‌های فاینانس و خط اعتباری ایران و چین باشد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با بیان اینکه این پروژه حتما باید به اجرا برسد، ادامه داد: هر کسی که در اصل پروژه تصمیم ایجاد می‌کند یا منافع ملی را نمی‌شناسد یا اینکه نیات دیگری دارد ، باید توجه داشته باشیم که تمام پروژه ‌های حمل و نقل در جنوب کشور به ویژه در خلیج فارس به دلیل اینکه برخی از بنادر جنوبی دریای جنوب خلیج فارس را از رونق خارج می‌کند ، احتمال کارشکنی در این پروژه‌ها وجود دارد از این رو باید مراقب باشیم.

عبدالملکی در پاسخ به این سوال که با حضور چینی‌ها قرارگاه خاتم‌الانبیاﯨ از پیمانکاری این پروژه حذف می‌شود، تاکید کرد: قرارگاه همچنان حضور دارد اما ممکن است که پیمانکاران دیگری از جمله پیمانکاران خارجی به این پروژه ورود کنند.

وی درباره میزان منابع مورد نیاز برای ساخت پل خلیج فارس گفت: تقریبا ٧٠٠ میلیون دلار برای تمام پروژه با تکمیل ریل و بزرگراه‌ها مورد نیاز است اما منافع آن برای کشور بسیار بالا است.

مشاور رییس جمهوری با بیان اینکه ساخت پل خلیج فارس در حال اجرا است، افزود: در حال حاضر این پروژه حدود ١٨ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ساخت پروژه متوقف نشده‌است اما باید منابع دولتی به کمک این پروژه بیاید و معاون اول رییس جمهوری دستور داد که در بودجه ١۴٠٣ هم ردیف بودجه این پروژه تقویت شود.

عبدالملکی در پاسخ به سوال دیگری درباره میزان جذب سرمایه‌ خارجی در مناطق آزاد اظهار داشت: از ابتدای دولت سیزدهم تا به امروز ٣٠٠ میلیون دلار سرمایه خارجی بر روی زمین مناطق آزاد نشسته‌ و محقق شده و به ساختمان و کارخانه تبدیل شده‌است. البته از ابتدای امسال تا کنون ٣.١ میلیارد یورو تقاضای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد را داشتیم که ۶٠٠ میلیون یورو آن به قرارداد تبدیل شده که به تدریج بر زمین خواهد نشست.

وی درباره تأسیس مناطق آزاد مشترک با کشورهای همسایه گفت: در حال حاضر ١٨ منطقه آزاد مصوب در داخل کشور وجود دارد و ایجاد هیچ منطقه آزاد جدیدی در دستور کار قرار ندارد. اما با ۶ کشور خارجی ترکیه، عراق، سوریه، ازبکستان، عمان و قرقیزستان منطقه آزاد مشترک تاسیس خواهد شد که از این کشورها با سوریه نقطه مشترک هم مشخص و توافق شده در داخل خاک سوریه باشد.

 


برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.