چگونه گیاه قاتل، حشره شکار می‌کند؟

علف انبانی، گیاه گوشتخوار زیبا، دارای سریع‌ترین مکانیسم در به دام انداختن طعمه است و هیچ شانس فراری به قربانی خود نمی‌دهد.

کد خبر : 34582
تاریخ انتشار : جمعه 29 دی 1396 - 13:40

به گزارش پایگاه خبری “ججین“،  دانشمندان در یک مطالعه جدید به آنالیز رفتار گیاه علف انبانی جنوبی پرداخته‌اند و دریافتند که این گیاه می‌تواند حشرات را با سرعتی بالغ بر چهار متر بر ثانیه به دام بیاندازد و به سرعتی ۲۸۰۰ برابر از شتاب گرانشی دست یابد.
علف انبانی آبزی از هر چیزی، از کک‌های آبی گرفته تا بچه قورباغه و ماهی‌های جوان، تغذیه می‌کند. این گیاه دارای تله‌های مکشی شناور است که هر کدام از آنها توسط یک دریچه مودار بسته نگه داشته می‌شود.
برای درک بهتر این فرآیند که با تحریک گیاه اتفاق می‌افتد، گروهی از دانشمندان دانشگاه فریبورگ از دوربین‌های سرعت بالا استفاده کردند تا تعاملات میان علف انبانی جنوبی و یکی از طعمه‌های طبیعی آن، کک آبی، را ثبت کنند.
محققان در طی یک آزمایش، کک‌های آبی را در کنار این گیاه گوشتخوار قرار دادند و توانستند ۱۴ مورد طعمه‌گیری را ضبط کنند.

پایگاه خبر ججین

وقتی که یک حشره درون سیستم به دام می‌افتد، دریچه نگهدارنده به حالت قفل‌شده درمی‌آید که منجر به حرکت آب و طعمه به سمت داخل می‌شود.

در یکی از ویدئوها دیده می‌شود که وقتی حشره با موی گیاه برخورد می‌کند، تله گیاه در یک حرکت مارپیچی سریع و ناگهانی طعمه را به سرعت می‌بلعد. این واکنش بسیار سریع گیاه فرار را برای طعمه ناممکن می‌کند. به گفته دانشمندان، وقتی که طعمه درون تله گیر می‌افتد، بی‌حرکت می‌ماند. این گیاه با انجام یک ضربه تهاجمی در طی فرآیند مکش، باعث می‌شود که تله‌های پر از هوا همچنان قادر به انجام عملیات مکش باشد.

پایگاه خبر ججین

مکانیسم مکش طعمه درون علف انبانی

این فرآیند چنان با سرعت روی می‎دهد که فرار برای طعمه‌ها امکان‌پذیر نیست. دانشمندان متوجه شدند این گیاه برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی در طی این فرآیند سریع مجهز به ویژگی ایمنی است.

در ادامه می‌توانید مکانیسم مکش طعمه درون علف انبانی را تماشا کنید:

 

مترجم: هانا حیدری

 


 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.