چون متولی هستیم، رشته های غیر قانونی دانشگاه آزاد را حذف کردیم

هر مرکز آموزشی که از شورای گسترش وزارت علوم مجوزهای لازم را نگرفته باشد، طبیعتاً حق پذیرش دانشجو را ندارد و این موضوع ربطی به دانشگاه آزاد، سراسری یا سایر دانشگاه های کشور ندارد. دانشگاه آزاد در سال های گذشته از وزارت علوم تبعیت نمی کرده است. تحت هیچ شرایطی ما با این مسأله سیاسی برخورد نکردیم.

کد خبر : 18941
تاریخ انتشار : شنبه 10 تیر 1396 - 13:21

 

چند روزی است که اختلاف میان دانشگاه آزاد با وزارت علوم بر سر صدور یا عدم صدور مجوزهای لازم برای پذیرش دانشجو در بیش از ۲۵۰۰ کد رشته محل کارشناسی ارشد در دانشگاه آزاد بالا گرفته است. مسئولان ارشد دانشگاه آزاد، سخن از قانونی بودن همه رشته های موجود در این دانشگاه می گویند و از آن سو، مسئولان وزارت علوم تأکید دارند، مجوزهای قانونی برای جذب دانشجو در ۲۹۰۰ کد رشته محل وجود ندارد.
به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از تابناک؛ پس از ممانعت شورای گسترش وزارت علوم، از صدور مجوز برای پذیرش دانشجو در بسیاری از رشته محل های مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد و بالا گرفتن اختلافات،  شامگاه چهارشنبه سرپرست دانشگاه آزاد از حل شدن موضوع و جلب موافقت وزارت علوم برای پذیرش دانشجو سخن گفت؛ گفته ای که البته روز پنجشبنه سازمان سنجش با صدور بیانیه ای آن را تکذیب و بر ادعای سابق وزارت علوم تأکید کرد.

این موضوع سبب شد تا این بار، رئیس هیأت امنای دانشگاه آزاد، با حضور در برنامه خبری شبکه یک و با خطاب قرار دادن کارشناسان و مسئولان وزارت علوم، آنها را به پرهیز از برخورد سلیقه ای با قانون دعوت و تأکید کند که تمامی رشته ها و کد رشته محل های مقطع ارشد دانشگاه آزاد فرایندهای قانونی را در گذشته طی کرده است و تعیین تکلیف برای این رشته ها در حیطه وظایف مسئولان وزارت علوم نیست.

وی تأکید کرد: به رغم مخالفت های موجود در وزارت علوم با جذب دانشجو در بیش از ۳۰۰ واحد آموزشی دانشگاه آزاد، مسئولان این دانشگاه فرایند جذب و نام نویسی از دانشجویان متقاضی را ادامه خواهند داد و در این راه به مُر قانون عمل خواهند کرد.

دکتر اصغر مولایی دهکردی، رئیس شورای گسترش وزارت علوم تحقیقات و فناوری در مورد افزایش دامنه اختلافات میان مسئولان ارشد دانشگاه آزاد و وزارت علوم و این موضوع که شورای گسترش در این مسأله سلیقه ای عمل کرده است یا خیر به «تابناک» گفت: بنا بر قانون، همه مراکز آموزشی کشور که زیر نظر شورای گسترش وزارت علوم فعالیت می کنند، باید برای گرفتن مجوز از طریق این شورا اقدام کنند.

وی ادامه داد: هر مرکز آموزشی که از شورای گسترش وزارت علوم مجوزهای لازم را نگرفته باشد، طبیعتاً در آن کد رشته محل هایی که مجوز ندارند، حق پذیرش دانشجو را ندارد و این موضوع ربطی به دانشگاه آزاد، سراسری یا سایر دانشگاه های کشور ندارد.

مولایی افزود: دانشگاه آزاد در سال های گذشته از وزارت علوم تبعیت نمی کرده است و مسئولان این دانشگاه مستقل و بدون دخالت شورای گسترش وزارت علوم، جذب دانشجو می کردند که این شرایط در حال حاضر تغییر کرده و با توجه به قانون اخیر مجلس شورای اسلامی، مبنی بر سنجش و پذیرش دانشجو به صورت هماهنگ، باید دانشگاه آزاد در این زمینه با وزارت علوم خود را هماهنگ کند.

رئیس شورای گسترش وزارت علوم در مورد این پرسش خبرنگار «تابناک»، که برخی بر این باورند شما در این زمینه سیاسی عمل کردید و همه این رشته هایی که لغو مجوز شدند سال ها به پذیرش بی قید و شرط دانشجو مشغول بودند، اضافه کرد: تحت هیچ شرایطی ما با این مسأله به صورت سیاسی برخورد نکردیم و اساساً عقیده دارم، مسائل آموزشی و علمی نباید به مسائل سیاسی آلوده شوند. همان طور که گفتم، ریاست قبلی دانشگاه آزاد بدون اخذ نظر وزارت علوم در سال های گذشته شخصاً به مسأله ورود می کرد و دانشجو می گرفت، علت این موضوع هم آن بود که  در سال های قبل اساساً کنکور مشترکی بین دانشگاه آزاد و وزارت علوم برگزار نمی شد.

در تشریح استدلال وزارت علوم برای مخالفت به جذب دانشجو در بیش از ۲۹۰۰ کد رشته محل دانشگاه آزاد، اصغر مولایی ادامه داد: در سال اخیر برای اولین بار و بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی مسئولیت چگونگی سنجش و پذیرش دانشجویان این دانشگاه نیز به سازمان سنجش و وزارت علوم واگذار و این موضوع باعث بروز اختلافات کنونی شده است. چرا که  تا سال های گذشته، مسئولان دانشگاه آزاد خودشان مستقل اقدام به اخذ دانشجو می کردند و در پذیرش های خود مجوزی از وزارت علوم نمی گرفتند.

این استاد دانشگاه صنعتی شریف بار دیگر تأکید کرد: همان طور که گفتم، قانون سنجش و پذیرش مصوب مجلس شورای اسلامی، باعث بروز مشکل است و دانشگاه آزاد در کد رشته محل هایی که حذف شده اند، از شورای گسترش وزارت علوم موفق به اخذ مجوزهای قانونی لازم نشده است.

رئیس شورای گسترش وزارت علوم در بخش پایانی سخنان خود اضافه کرد: قرار بر این است که از ابتدای ساعت کاری روز شنبه در جلسه ای مشترک با معاون آموزشی دانشگاه آزاد، مسأله را بررسی کنیم و تلاش ما بر این است که این مشکل و اختلاف ایجاد شده در جلسه فردا کامل حل و فصل شود.

بر اساس آنچه در روزهای گذشته بین دانشگاه آزاد و وزارت علوم گذشت و آنچه امروز رئیس شورای گسترش وزارت علوم به «تابناک» گفت، چند نکته ضروری قابل ذکر است؛
نخست؛ با توجه به اینکه وزارت علوم و شورای گسترش این وزارتخانه بر اساس قانون اخیر مجلس شورای اسلامی متولی و مسئول سنجش و پذیرش دانشجو در همه مراکز آموزشی کشور اعم از آزاد، علمی کاربردی، پیام نور، سراسری و غیر انتفاعی است، طبیعی است که روند صدور مجوزهای لازم برای دانشگاه آزاد نیز در همه مراکز از مسیر این وزارتخانه عبور کند تا نظم و انضباط آموزشی کشور افزایش یابد.

این موضوع از آن جهت مورد تأکید است که شرایط برای دیگر مراکز آموزشی کشور نیز به همین سبک است و در نهایت نیز به فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد، مدرک معتبر و مورد تأیید وزارت علوم تحویل داده می شود.

با این حال نکته دیگری که هم اینک باعث نگرانی جمع زیادی از اساتید و دانشجویان دانشگاه آزاد شده است، لغو مجوز ناگهانی این کد رشته محل هاست که جمعی از اساتید دانشگاه آزاد را معلق می کند، تعداد زیادی از دانشجویان این رشته محل ها را در دریایی از نگرانی فرو می برد و متقاضیان تحصیل در این رشته ها را نیز بلاتکلیف می کند؛ شرایطی که شایسته این افراد نیست و وزارت علوم نباید آنها را به دلیل کوتاهی مسئولان دانشگاه آزاد در دریافت مجوز دچار مشکل کند. با این تفاسیر حالا باید منتظر بود و دید خروجی جلسه مشترک وزارت علوم و مسئولان ارشد دانشگاه که فردا برگزار می شود، به چه سرانجامی خواهد رسید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.