چند خبر از کرمان / منوجان نخستین جایگاه طلاق استان را دارد

شهروندان شیر فله را از مرکز تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند
راه‌یابی دانش‌آموزان زرندی به ششمین جشنواره خوارزمی
ادامه ساخت بیمارستان عنبرآباد نیازمند تخصیص اعتبار است

کد خبر : 36181
تاریخ انتشار : سه شنبه 11 مهر 1396 - 12:41

 پایگاه خبری “ججین” 

 

شهروندان شیر فله را از مرکز تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند

 

حسین رشیدی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با مناسبت ۱۴ مهرماه روز ملی دامپزشکی با اشاره به نقش کلیدی دامپزشکی در تأمین سلامت غذایی اظهار داشت: با افزایش جمعیت و ارتباطات، بیماری‌ها به راحتی بین انسان و حیوان منتقل می‌شوند و بحث سلامت را نمی‌توان صرفا منحصر به انسان دانست.

وی بیان داشت: برای حفظ سلامت انسان‌ها، باید سلامت همه موجودات را تامین کنیم، دامپزشکی فقط منحصر به مقوله درمان دام و حیوانات نیست و دامپزشکان در خط مقدم مبارزه با بیماری‌ها تلاش می‌کنند.

رشیدی عنوان کرد: ۵۰ درصد عوامل بیماری‌زا در انسان از دام سرچشمه می‌گیرند، لذا دامپزشکی با کمترین اعتبارات می‌تواند بیشترین نقش را در تأمین سلامت جامعه داشته باشد و اکنون در کشور ما مجموعه ادارات دامپزشکی به اندازه یک دانشگاه علوم پزشکی اعتبار ندارنند، اما کار‌های بزرگی انجام می‌دهند

وی ابراز داشت: دامپزشکی استان کرمان در راستای رسالت خود، بنای کار را بر پیشگیری گذاشته و با تشکیل کمیته‌های فنی، برنامه مبارزه با بیماری‌ها را مطابق با آخرین دستاوردهای علمی و فنی تطبیق داده و در کار موفق بوده که یکی از نتایج، کاهش موارد انسانی مبتلا به تب مالت است.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان به اجرای برنامه واکسیناسیون تب برفکی برای دامداری‌ها طی چند نوبت در سال اشاره داشت و تصریح کرد: امنیت غذایی یکی از نکات قابل توجه در دنیاست و با توجه به افزایش جمعیت دنیا، تنها اقدام در این زمینه افزایش بهره‌وری است که از طریق دامپزشکی میسر می‌شود، زیرا بیماری‌ها موجب کاهش تولید می‌شود.

رشیدی گفت: ماهانه یک برنامه جدید مبارزه با بیماری را در دامپزشکی اجرا می‌کنیم و در حال حاضر طرح جامع مبارزه با تب برفکی در استان در حال اجراست و به صورت رایگان در اختیار دامداران قرار می‌گیرد.

وی اظهار داشت: اقدامات دامپزشکی به نوعی تولید و اشتغال ایجاد شده را تضمین می‌کند که هم بهداشت عمومی و مبارزه با بیماری‌ها و هم نظارت بهداشتی بر چرخه تولید را شامل می‌شود.

رشیدی عنوان کرد: بسیاری از محصولات دامی کشور کد رهگیری دارند و نظارت‌های دامپزشکی با سامانه‌های هوشمند به صورت کامل در حال انجام است.

وی پایش آنتی بیوتیک و شناسنامه‌دار کردن مرغ را از جمله اقدامات دامپزشکی استان کرمان عنوان کرد و ادامه داد: سند امنیت غذایی استان نیز تدوین شد و دامپزشکی متولی بحث گوشت قرمز، سفید و شیر در این سند است.

رشیدی خاطرنشان کرد: با کنترل‌های صورت گرفته توانستیم جلوی جابه‌جایی دام قاچاق را در استان بگیریم و مصونیت خوبی در مقابل بیماری‌ها داشته باشیم.

وی بازسازی و بهسازی کشتارگاه‌های دام در استان کرمان را مورد اشاره قرار داد و گفت: یکی از نگرانی‌های ما مراکز عرضه شیر فله در سطح شهر بود که این مراکز را تایید کلی نمی‌کنیم، اما با توجه به اینکه از واقعیت‌های جامعه ما هستند، آنها را زیر پوشش نظارت بهداشتی قرار دادیم.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان اظهار داشت: با توجه به نگهداری حیوانات خانگی توسط عده‌ای از افراد جامعه، باید مراقبت‌های لازم در زمینه بیماری‌های این حیوانات نیز داشته باشیم که بخش زیادی از فعالیت‌های آنها را به بخش خصوصی واگذار کرده‌ایم.

رشیدی ابراز داشت: حجم گسترده فعالیت‌های دامپزشکی می‌طلبد که امکانات متناسب با آن وجود داشته باشد و از مسؤولان می‌خواهیم دامپزشکی را دریابند که در غیر این صورت تاثیر منفی در فعالیت‌ها و نتایج کار ما گذاشته و موجب شیوع و توسعه برخی بیماری‌های خطرناک می‌شود.

وی ابراز داشت: زنجیره‌های تولید و زیرساخت‌ها باید در استان مهیا شود، در برخی شهرستان‌ها شهرداری‌ها متولی کشتارگاه‌ها هستند اما به عنوان اولویت برای آنها مطرح نیست و باید بخش خصوصی وارد شوند.

 

 

راه‌یابی دانش‌آموزان زرندی به ششمین جشنواره خوارزمی

 

 

حسین کاظمی پیش از ظهر امروز در آیین تجلیل از دانش‌آموزان راه یافته به مرحله کشوری ششمین جشنواره «جابر بن حیان» دبستان معلم با قدردانی از تلاش‌های شبانه‌روزی اولیا و مربیان اظهار داشت: سیاست وزارت آموزش و پرورش در دولت تدبیر و امید، عدالت آموزشی است تا همه دانش‌آموزان بتوانند از امکانات مناسب بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به اینکه جشنواره علمی «جابر بن حیان» بر احیای تفکر، اندیشه و توانایی در حوزه علمی آموزش‌ و پرورش تمرکز دارد، افزود: این جشنواره‌ها از جنس تفکر و اعتماد به‌ نفس است که در کنار دیگر مقوله‌های آموزشی گفت‌وگو را نیز به دانش‌آموزان می‌آموزد و اعتماد به ‌نفس‌ لازم را در آن‌ها به وجود می‌آورد.

کاظمی تصریح کرد: رقابت ۳ هزار دانش‌آموز دوره ابتدایی شهرستان زرند در مرحله آموزشگاهی برای حضور در مرحله استانی جشنواره «جابر بن حیان» بیانگر موفقیت این جشنواره در هدف‌گذاری مبتنی بر شور، شوق و ایجاد انگیزه علمی در دانش‌آموزان است.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان زرند ادامه داد: پروژه آزمایش دانش‌آموزان «کیانا سلطانی و هستی جوانمرد» از دبستان معلم شهرستان زرند با موضوع «قهرمان ازتی» پس از کسب عنوان برگزیده استانی به ششمین جشنواره کشوری خوارزمی راه پیدا کرده است.

معاون آموزش ابتدایی اداره آموزش و پرورش شهرستان زرند نیز اظهار داشت: در این جشنواره تعداد ۶۲ آموزشگاه ابتدایی با شرکت ۳ هزار نفر دانش‌آموز در قالب ۸۱۲ طرح در مراحل آموزشگاهی در سال تحصیلی ۹۶ – ۹۵ برگزار شد که از این تعداد ۴۰۰ طرح به مرحله شهرستانی راه پیدا کردند.

حسین محمدی با اشاره به اینکه در مرحله قطبی شهرستان‌های زرند، راور، کوهبنان، ماهان، ناحیه دو کرمان و چترود پس از راه‌یابی به مرحله استانی به عنوان برگزیده کشور انتخاب شدند، عنوان کرد: بر اساس اعلام دبیرخانه کشوری ششمین جشنواره کشوری «جابر بن حیان» اکثر پروژه‌های دانش‌آموزان استان به صورت گروهی بوده به پروژه‌های آزمایشی اختصاص داشته و در حوزه زیست‌محیطی انجام شده است.

به گزارش فارس، در این آیین از کیانا سلطانی و هستی جوانمرد از دبستان معلم شهرستان زرند با اعطای لوح تقدیر و هدایایی تجلیل شد.

 

ادامه ساخت بیمارستان عنبرآباد نیازمند تخصیص اعتبار است

 

 

 عنبرآباد، محمد ساردویی ظهر امروز در حاشیه بازدید فرماندار عنبرآباد از روند ساخت بیمارستان ۹۶ تختخوابی امام سجاد (ع) اظهار داشت: بیمارستان عنبرآباد بیش از ۱۱ هزار و ۵۰۰ مترمربع مساحت دارد و در چهار بلوک ساخته می‌شود.

وی بیان داشت: تاکنون سه بلوک بیمارستان عنبرآباد تکمیل و مناقصه بلوک چهارم که بزرگترین قسمت است به زودی برگزار می‌شود.

ساردویی خاطرنشان کرد: پیشرفت فیزیکی بیمارستان عنبرآباد ۲۰ درصد است و تاکنون بیش از ۳۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

وی با بیان اینکه برای تکمیل این پروژه بیش از ۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است، عنوان کرد: اسکلت سه بولک احداث شده و بلوک چهارم شامل تاسیسات، رادیولوژی، آزمایشگاه و … به زودی مناقصه آن برگزار می‌شود.

مدیرکل راه شهرسازی جنوب استان کرمان گفت: در صورت تخصیص اعتبار به موقع ساختمان این بیمارستان تا دو سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

محمد حجتی‌پور فرماندار عنبرآباد هم در این بازدید خواستار تسریع در روند ساخت شد تا این بیمارستان هرچه سریعتر به بهره‌برداری رسد.

 

منوجان نخستین جایگاه طلاق استان را دارد

 

 منوجان، حسین اوژند پیش از ظهر امروز در کمیته اجرایی سلامت جوانان با اشاره به اینکه کمترین قشر طلاق را ورزشکاران دارند، اظهار داشت: در زندان منوجان کمترین یا اصلاً زندانی ورزشکار وجود ندارد و همان‌طور نیز کمترین و یا در واقع هیچ آمار طلاقی برای ورزشکاران در شهرستان به ثبت نرسیده است.

 وی بیان داشت: همان‌طور که رتبه برتر امنیت در استان کرمان به منوجان اختصاص دارد با ابراز تأسف نخستین جایگاه طلاق در استان نیز برای منوجان به ثبت رسیده است، آیتم‌هایی مختلفی برای عدم ازدواج جوانان وجود دارد که مهم‌ترین و بارزترین آن عدم وجود کار و اشتغال است و این حمایت مسؤولان را در زمینه رفع این مشکل بر می‌انگیزد.

عضو هیأت انجمن حمایت از زندانیان نسبت به فرهنگ‌سازی مشاوره قبل از ازدواج تأکید و تصریح کرد: مشاوره قبل از ازدواج مسئله‌ای است که باید در شهرستان فرهنگ‌سازی شود تا جوانان قبل از اقدام به قول و قرارهای ازدواج مشاوره را انجام داده باشند، آموزش مهارت‌های زندگی به جوانان در مدارس، دانشگاه‌ها و اداره‌ها نباید مقطعی باشد، بلکه به صورت دائم و پایدار برگزار شود.

کارشناس مسئول بهداشت خانواده نیز در این جلسه با اشاره به سلامت باروری در زنان و مردان و عدم وجود اطلاعات کافی مردم نسبت به اهمیت باروری اظهار داشت: ۵۰ درصد از مردم در این زمینه هیچ اطلاعی ندارند که ایجاب می‌کند، آموزش و پرورش به این موضوع از مقطع دبیرستان برای آموزش دادن به دختران و پسران بپردازد، هنگامی جامعه‌ای سالم داریم که بتوانیم، اهمیت نقش سلامت باروری را نهادینه کنیم.

لیلا دوراندیش با بیان به اینکه آژیر طلاق در منوجان به صدا در آمده است، عنوان کرد: ۵۰ درصد طلاق‌ها در مدت زمان یک تا پنج سال اول ازدواج رخ می‌دهد که مسؤولان باید به این امر توجه بیشتری داشته باشند و جلوی ازدواج اشتباه را بگیرند، زیرا سد راه ازدواج اشتباه شدن، بنیان خانواده را تحکیم می‌کند.

وی با تشریح مشکلاتی که موجب طلاق می‌شود، ابراز داشت: مشکلات مالی زوجین، اعتیاد، عدم تعهد اخلاقی و تفاهم که قبل از زندگی به آن توجه نمی‌شود از جمله عوامل طلاق هستند بر همین اساس باید مهارت‌های زندگی را در جوانان افزایش دهیم و مسؤولان به عدم تمایل آنان نسبت به ازدواج توجه داشته باشند و در زمینه رفع مشکلات برای ازدواج تلاش کنند.

دوراندیش تک‌فرزندی را یکی دیگر از مشکلات جامعه شهری منوجان ذکر و خاطرنشان کرد: با ابراز تأسف سهم عمده تک‌فرزندی را قشر تحصیلکرده ما دارند که دلیل آن ترس از تربیت فرزند است و مقام معظم رهبری نیز در این راستا فرمودند «یکی از مشکلات ما این است که برجسته‌ترین زوج‌های ما نخبه‌ها هستند که فقط یک فرزند دارند».

وی با اشاره به اینکه تمایل به تک‌فرزندی در خانواده‌ها زیاد شده است، اذعان داشت: اعضای خانواده‌ باید همکاری‌های لازم را با مادر داشته باشند تا تمایل به فرزند دوم را نیز داشته باشد، همچنین فاصله زیاد بین دو فرزند موجب ناباروری مادر می‌شود، زیرا هر اندازه سن بالا برود، فرصت باروری کم می‌شود.

دوراندیش با توجه به اینکه قدرت باروری ویژه زنان نیست، بلکه در مردان نیز وجود دارد، متذکر شد: مردان بر این باور نباشند که فرصت باروری فقط در زنان کم می‌شود، بلکه این برای آن‌ها هم صدق می‌کند و هر اندازه سن آن‌ها بالاتر برود، این فرصت کم می‌شود، البته پوشش لباس‌های تنگ نیز موجب ناباروری می‌شود که با ابراز تأسف کمتر کسی نسبت به این مسئله آگاهی دارد.

 

 


 

telegram.me/jajinnews

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.