پیشرفت تازه چینی‌ها در فضا / کاشت برنج و شاهی با موفقیت انجام شد

ایستگاه فضایی چین اعلام کرد آزمایش کشت دو بذر گیاه مختلف در فضا در حال انجام است و این گیاهان تاکنون رشد مناسبی داشته اند.

کد خبر : 141356
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 شهریور 1401 - 10:41

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری فارس، ایستگاه فضایی چین پیشرفت جدیدی در پروژه علوم زیستی داشته که چرخه کاملی از رشد دانه های مختلف در فضا را نشان می دهد. نمونه های دو نوع بذر گیاه، شاهی و برنج، از ۲۸ ژوئیه در اتاق آزمایش قرار گرفته است. شاهی به طور گسترده ای به عنوان ارگانیسم نمونه برای تحقیقات پایه در فضا استفاده می شود.

آکادمی علوم چین (CAS) اعلام کرد که آزمایش‌های رشد شاهی و برنج در ماژول آزمایشگاه ونتیان چین به آرامی در حال پیشرفت است و تاکنون شاهی چهار برگ تولید کرده است. نهال برنج ساقه بلند حدود ۳۰ سانتی متر و برنج ساقه کوتاه به حدود ۶ سانتی متر رشد داشته است.

شاهی به‌عنوان  یک نمونه معرف برای گونه سبزیجات برگ سبز مانند کلزا، کلم و کلم بروکسل و برنج نمونه ای از محصولات از جمله گندم و ذرت کاشته شده است.

پایگاه خبر ججین

رشد برنج در محیط ریزگرانشی در ایستگاه فضایی چین

ژنگ هوی کیونگ، محقق مرکز آکادمی علوم چین گفت: این دو آزمایش چرخه زندگی هر گیاه را در فضا تجزیه و تحلیل و چگونگی استفاده از محیط ریزگرانشی برای رشد گیاهان و افزایش کارایی تولید را بررسی خواهند کرد.

ژنگ گفت: علاوه بر این، با مقایسه گل‌دهی گیاهان، می‌توانیم محصولات بیشتری را پیدا کنیم که با فضا و محیط ریزگرانشی سازگار هستند.

گلدهی یک مرحله حیاتی گیاه برای رشد بذرهای نسل جدید است که می تواند برای زندگی طولانی مدت انسان در فضا نیز حیاتی باشد. محیط فضا بسیار خشن است، به این معنی که رشد تقریبا در آن غیرممکن است. بذرهای گیاهی را فقط می توان در محیط های مصنوعی در بسته کشت کرد.

پایگاه خبر ججین

رشد شاهی در محیط ریزگرانشی روی ایستگاه فضایی چین

به گفته آژانس فضایی چین، محصولات مناسب برای کاشت در فضا باید بازدهی بالا و هزینه انرژی پایین داشته باشند.

به گفته آکادمی علوم چین، در حال حاضر، تنها چند محصول مانند گندم و نخود، تحت آزمایش کامل چرخه زندگی در فضا قرار گرفته اند. هنوز چالش‌های زیادی برای رشد بذرها در فضا وجود دارد. این پروژه بخشی از تلاش برای کشف روند رشد گیاه در فضا است.

هنگامی که آزمایش ها کامل شد، فضانوردان پس از بازگشت به زمین، نمونه هایی از گیاهان را برای آزمایش های بیشتر جمع آوری، منجمد و ذخیره می کنند.


 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.