پیشخوان کتابفروشی‌ها

معرفی چندعنوان کتاب

کد خبر : 58506
تاریخ انتشار : سه شنبه 3 بهمن 1396 - 10:40

 

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین”  ، مؤسسه انتشارات نگاه در ادامه سلسله کتاب‌های شعر اعم از کلاسیک و نو که تاکنون شامل مجموعه اشعار شاعرانی از ملک‌الشعرای بهار و احمد شاملو تا شهریار و رؤیایی و سیمین بهبهانی و… می‌شود سی‌امین مجلد از این سلسله آثار را به «مجموعه اشعار حافظ موسوی» اختصاص داده است که در ۶۶۴ صفحه منتشر شد. این مجموعه از دفتر دستی به شیشه‌های مه گرفته آغاز می‌شود و در ادامه سطرهای پنهانی، شعرهای سکوت و مکالمه غیابی دختری از جدیدترین سروده‌های حافظ موسوی است که بخش پایانی کتاب مذکور را تشکیل می‌دهد.

«گفت‌وگو در تالاب» نمایشنامه‌ای به قلم مارگریت یورسنار، نویسنده فرانسوی است که با برگردان مهتاب صبوری از سوی نشر کلاغ منتشر شد. مهتاب صبوری ترجمه آثاری از امانوئل اشمیت، لوکلزیو و… را در کارنامه‌اش دارد.این نمایشنامه از واقعه‌ای در سده‌های میانه الهام می‌گیرد. زنی به اسم پیاتو لومه، اشراف‌زاده‌ای اهل سینه‌نا به قصر مخوف و هراس‌آور مارم تبعید می‌شود تا مرگ به سراغش‌ آید. آنکه او را بدین سرنوشت محکوم ساخته همسر حسود اوست.

«سورمه‌سرا» دومین کتاب از مجموعه سمر نوشته رامبد خانلری از سوی نشر آگه و نشر بان منتشر شد. رامبد خانلری که پیش از این «سرطان جن» و «آقای هاویشام» را نوشته و منتشر کرده در رمان تازه‌اش دست به تجربه تازه‌ای زده است. یعنی این رمان را در ژانر وحشت نوشته است. خانلری درباره این رمان گفته بود، سورمه‌سرا به سرطان جن بی‌شباهت نیست اما جن ندارد.

«مرض مبارک» نام رمانی نوشته دکتر جمال‌الدین علاءالدینی شورمستی است که ازسوی انتشارات معین به بازار آمد. این رمان که از زبان راوی اول شخص روایت می‌شود، داستان روشنفکری است که در جامعه سراسر جهل و تزویر و خرافه زندگی می‌کند و برای گریز از فضای دم کرده ناشی از جهل و تعصب به داروهایش پناه می‌برد. افکار این روشنفکر جوان گاه و بی‌گاه به گذشته‌ها سرک می‌کشد و در مرگ نمادهای عزت و عظمت تاریخ کشورش به سوگ می‌نشیند و آشفته و آشفته‌تر می‌شود. یک بار حسنک وزیر را به خواب می‌بیند که پیکرش بر دار شده است. یک بار قتل امیرکبیر را به خاطر می‌آورد.

«دوست باهوش من» رمانی از النا فرانته نویسنده ایتالیایی است که با برگردان سودابه قیصری از سوی نشر ثالث منتشر شد. النا فرانته که از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین نویسندگان ایتالیا و جهان شناخته می‌شود، به تازگی با ترجمه چند اثرش توسط مترجمان مختلف به جامعه ایرانی معرفی شده است. این نویسنده در رمان «دوست باهوش من» رابطه دو دوست را به تصویر می‌کشد که عمری دوام پیدا می‌کند و در خلال این روایت با چیره‌دستی، قصه تغییر تدریجی محله، شهر و کشورش را نیز روایت می‌کند.

«خاندان جاودان زالس» رمانی از کریستوفر کلوبله نویسنده آلمانی است که مهشید میرمعزی آن را به فارسی برگرداند و نشر افق ناشر آن است. کریستوفر کلوبله که در سال ۱۳۹۳ به ایران سفر کرده بود بخش‌هایی از این رمان را به زبان فارسی خواند. نویسنده در این رمان زندگی چند نسل از خانواده زالس را روایت می‌کند. روزگار صد ساله، از سال‌های قبل از وقوع جنگ‌های جهانی تا دهه‌ها پس از آن. و حتی آینده‌ای که هنوز فرا نرسیده است. لولا دختر جسور خانواده محور ماجراست.

انتشارات نیلوفر در تازه‌ترین فعالیت خود داستان بلند «دنیازاد» از می‌تلمسانی نویسنده مصری را با ترجمه عظیم طهماسبی منتشر کرد. تلمسانی که نویسنده، مترجم و پژوهشگر سینما و ادبیات است در دانشگاه اتاوا کانادا تدریس می‌کند. رمان دنیازاد که به چندین زبان ترجمه شده و تحسین منتقدان را برانگیخته و چند جایزه معتبر نصیب نویسنده‌اش کرد. داستان این رمان زندگی شخصیتی به نام «دنیازاد» است که از زبان راوی / نویسنده روایت می‌شود.

«سرزمین عجایب» جدیدترین رمان جعفر مدرس صادقی است که از سوی نشر مرکز منتشر شد. جعفر مدرس صادقی که دررمان‌هایی چون کافه‌ای کنار آب، توپ شبانه، روایتگر داستان زندگی زنی است که از ایران رفته، حالا در رمان سرزمین عجایب، زنی که راوی داستان است، به کشور بازگشته و ماجراهای خود را باز می‌گوید. غالب آثار مدرس صادقی در فضای روشنفکری و طبقه متوسط شهری می‌گذرد. کسانی که اهل هنر و ادبیات و کتاب و موسیقی‌اند. به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم دغدغه سیاسی دارند و اجتماع.

«خاطرات یک دختر جوان» نام دفتر خاطراتی از «آن فرانک» دوشیزه شانزده ساله آلمانی است که با برگردان شهلا طهماسبی از سوی بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه منتشر شد. آن فرانک دختری که در ۱۹۲۹متولد شد و سه‌ماه پس از شانزدهمین سالروز تولدش در زندان نازی‌ها جان سپرد. این دختر که از سال ۱۹۴۲ نوشتن خاطرات خود را آغاز کرده بود پس از پایان جنگ، کتابی براساس خاطرات روزانه او منتشر شد. به همین خاطر به بازنویسی و ویرایش خود پرداخت و بخش‌هایی از حافظه به روایت خود اضافه کرد. آخرین برگ این خاطرات تاریخ ۱۹۴۴ را دارد. در چهارم اوت همان سال هشت نفری که در ساختمان مخفی شده بودند در یورش سربازان نازی دستگیر و زندانی می‌شوند. پس از آن دو تن از کارمندان شرکتی بازرگانی که در همان ساختمان مستقر بودند، دستنوشته‌های این دختر جوان را که روی زمین ریخته بود جمع‌آوری و تحویل پدر دختر دادند. این خاطرات نخستین‌بار در سال ۱۹۴۷ در آمستردام هلند چاپ شد. این خاطرات به شصت زبان ترجمه شد و در ردیف خاطرات تاریخی کاترین منسفیلد، آنایس نین ولیف تالستوی قرار گرفت.

«انگار خودم نیستم» رمانی نوشته یاسمن خلیلی‌فرد از سوی انتشارات ققنوس منتشر شد. این نویسنده که پیش از این رمان «یادت نرود که…» را منتشر کرده بود، در رمان تازه خود داستان آن‌هایی را روایت می‌کند که هویت خود را گم کرده‌اند و آن قدر از خود فاصله گرفته‌اند که دیگر خویشتن خویش را نمی‌شناسند. داستان این رمان از زبان چند راوی روایت می‌شود و رویدادهای گذشته و حال را به هم پیوند می‌زند. و از این طریق پازل و تکه‌های مختلف شخصیت‌های رمان را به هم پیوند می‌زند. و از این طریق پازل و تکه‌های مختلف شخصیت‌های رمان تکمیل می‌شود.

«آه، شب شیرین» نمایشنامه‌ای از تادئوش کانتور کارگردان پرآوازه لهستانی است که با برگردان محمدرضا خاکی از سوی انتشارات روزبهان منتشر شد.

تادئوش کانتور که شاعر، مجسمه‌ساز، نظریه‌پرداز و بنیانگذار تئاتر کریکوت است، جزو کارگردان‌های برجسته اروپا بعد از جنگ جهانی دوم شناخته می‌شود و با اجرای نمایش کلاس مرده شهرتی جهانی پیدا کرد.کلاس‌های آوینیون وی با مشارکت بیست کارآموز بازیگری منجربه اجرای نمایش «آه، شب شیرین» شد.
این کتاب به‌طور مشخص ترسیم‌کننده همین روند است فرصتی استثنایی برای چنگ انداختن همزمان به یک حرکت و یک نمایش، نمایشی که کشف بزرگ جشنواره آوینیون در سال ۱۸۸۹بود.

«خورشید هنوز یک ستاره‌است» رمانی از نیکولایون نویسنده جامائیکایی است که با ترجمه فاطمه خسروی از سوی نشر نون منتشر شد. نخستین رمان این نویسنده به اسم «همه چیز همه چیز» نه ماه جزو پرفروش‌های نیویورک تایمز بوده و رمان دوم او «خورشید هنوز یک…» جزو پرفروش‌ها و نامزد نهایی جایزه ملی‌کتاب امریکا در سال ۲۰۱۶ بود. هر روز صبح سه شریک برای نوشیدن یک فنجان قهوه در تراس کافه جمع می‌شوند یکی از آنها همسر سابقش آنجلا بود که جدایی تازه آنها در این قرار معمول که ماندگار به نظر می‌آمد، تغییری نداده بود اما…

 

 

 

 



 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.