پوتین: فاجعه تمام‌عیار در کمین زاپوریژیا است

کاخ کرملین اعلام کرد که رئیس‌جمهوری روسیه درباره امنیت نیروگاه هسته‌ای “زاپوریژیا” در اوکراین با صدراعظم آلمان تلفنی گفت‌وگو کرده و گفت حملات اوکراینی‌ها خطر ایجاد “فاجعه‌ای تمام‌عیار” را به همراه دارد.

کد خبر : 141801
تاریخ انتشار : چهارشنبه 23 شهریور 1401 - 10:32

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از ایسنا، در بیانیه کرملین آمده است: طرفین در مورد مسائل امنیتی نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا گفت‌وگو کردند و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه اقداماتی را که در هماهنگی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام شده تا حفاظت فیزیکی از این نیروگاه که دائما هدف حملات موشکی طرف اوکراینی قرار می‌گیرد، توضیح دهد. این حملات با خطرات واقعی ایجاد یک فاجعه تمام‌عیار همراه است.

رئیس‌جمهوری روسیه گفت که اوکراین به بمباران شهرهای دونباس ادامه می‌دهد.

در این بیانیه آمده است: توجه بیشتر به وضعیت پیرامون اوکراین، در چارچوب عملیات نظامی ویژه روسیه شد. ولادیمیر پوتین از جمله توجه اولاف شولتس، صدراعظم آلمان را به نقض آشکار قوانین بشردوستانه بین‌المللی توسط طرف اوکراینی، گلوله‌باران بی‌وقفه شهرهای دونباس که باعث کشتار غیرنظامیان و تخریب عمدی زیرساخت‌های غیرنظامی می‌شود، جلب کرد.

اسرای جنگی

رئیس‌جمهوری روسیه به شولتس گفت که روسیه برخلاف اوکراین، به کمیته بین‌المللی صلیب سرخ اجازه دسترسی به اسیران جنگی را می‌دهد.

در بیانیه مسکو آمده است: ولادیمیر پوتین در پاسخ به سؤال صدراعظم آلمان گفت که طرف روسی به کمیته بین‌المللی صلیب سرخ اجازه دسترسی به اسیران جنگی را می‌دهد، در حالی که طرف اوکراینی این اجازه را نمی‌دهد.

به گزارش سرویس مطبوعاتی کرملین، این گفت‌وگو اساساً حول محور وضعیت اطراف اوکراین در چارچوب عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین بود.

صادرات کود و موادغذایی

در بیانیه روز سه‌شنبه کرملین آمده است: ولادیمیر پوتین توجه صدراعظم آلمان را به عدم پیشرفت در رفع انسداد صادرات مواد غذایی و کودهای شیمیایی روسیه جلب کرد. ولادیمیر پوتین در هنگام تبادل‌نظر در مورد اجرای توافق غلات که در ۲۲ ژوئیه در استانبول به دست آمد، بر ماهیت این بسته تاکید کرد و نگرانی‌ها در مورد جغرافیای نامتعادل محموله‌های دریایی غلات اوکراین را توضیح داد، زیرا تنها مقدار کمی از آن به کشورهایی می‌رسد که بیش از همه به آن نیاز دارند.

کرملین افزود: طرف روسی بار دیگر بر آمادگی خود برای صادرات مقادیر زیادی غلات و عرضه کودهای گیر افتاده در بنادر اروپایی به کشورهای نیازمند به صورت رایگان تاکید کرد.

نورداستریم

براساس بیانیه کرملین، پوتین در گفت‌وگو با اولاف شولتس، به او گفت که مشکلات عرضه گاز به اروپا از طریق خط لوله نورد استریم ۱ ناشی از تحریم‌های غرب علیه مسکو است.

در بیانیه مسکو آمده است: ولادیمیر پوتین در تشریح وضعیت فعلی در بخش انرژی اروپا تاکید کرد که روسیه تامین‌کننده قابل اعتماد منابع انرژی بوده و باقی می‌ماند و به تمام تعهدات قراردادی خود عمل می‌کند و وقفه‌هایی مانند عملیات خط لوله گاز نورد استریم ۱ وجود دارد و این ناشی از تحریم‌های ضد روسیه است که در حفظ و نگهداری آن اختلال ایجاد می‌کند.

پوتین گفت هرگونه تلاش برای مقصر جلوه دادن مسکو بابت مشکلات انرژی اروپا “گستاخانه” است؛ آن هم با توجه به بسته شدن تامین منابع گاز از طریق اوکراین و لهستان از سوی مقامات کشورهای مربوطه و امتناع از اجازه دادن برای عملیات نورد استریم۲.

 


 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.