پوتین: خود اروپا مقصر در بحران انرژی است

رئیس‌ جمهوری روسیه در کنفرانس مطبوعاتی در پایان نشست سران سازمان همکاری شانگهای تاکید کرد: عملیات نظامی ویژه برای حفاظت از دونباس به منظور جلوگیری از ایجاد یک منطقه محاصره ضدروسی در خاک اوکراین آغاز شد و تا رسیدن به اهداف آن ادامه خواهد یافت.

کد خبر : 141835
تاریخ انتشار : شنبه 26 شهریور 1401 - 12:35

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری تسنیم، “ولادیمیر پوتین” رئیس جمهوری روسیه روز جمعه در پایان اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در سمرقند در یک کنفرانس مطبوعاتی شرکت کرد و مواضع خود در خصوص مهم ترین موضوعات در دستور کار بین‌المللی را توضیح داد.

پوتین اروپا را به ایجاد مشکلات در بازار مواد غذایی جهان متهم کرد

ولادیمیر پوتین تصمیم کمیسیون اروپا برای اعمال محدودیت‌ها در عرضه غلات روسیه را بسیار نامناسب خواند و اروپا را به ایجاد مشکلات مصنوعی در بازارهای مواد غذایی و حل آن به هزینه دیگران متهم کرد.

وی گفت: «در خصوص این لفاظی کشورهای غربی که همه تلاش‌های مشترک ما باید در جهت جلوگیری از گرسنگی در این فقیرترین کشورها باشد، باید بگویم همه اینها بلوف است. فقط برای اینکه کارهای خودخواهانه و مشکلاتی که خودشان با دست خودشان ایجاد می‌کنند، چه در زمینه تامین مواد غذایی و چه در زمینه انرژی را با هزینه دیگران حل کنند. این مزخرف است. البته من امیدوارم که همکاران ما در کمیسیون اروپا در نهایت عقل سلیم کافی برای اصلاح این اشتباه داشته باشند، ما آن را یک اشتباه، یک سوء تفاهم تلقی کرده و مایل هستیم که تصمیم درستی در این زمینه اتخاذ شود.»

پوتین در عین حال تاکید کرد که آمریکایی‌ها غلات خود را از اوکراین صادر می کنند. وی توضیح داد: «آمریکایی‌ها عموماً مردمی واقع‌گرا هستند. وقتی در خصوص صادرات غلات از اوکراین صحبت می کنیم، آیا می دانید چه کسی آن را صادر می کند؟ شرکت های آمریکایی که عمدتاً در بخش عمده‌ای مالک این غلات هستند. مدتها قبل مشخص شده که زمین های زراعی اوکراین به شرکت‌های آمریکایی فروخته شده است، این غله مال آنهاست  آنها غلات خودشان را صادر می‌کنند.»

پوتین از تمایل طولانی مدت غرب برای نابودی روسیه صحبت کرد

رئیس جمهوری روسیه یادآور شد که برای چندین دهه است که نظریه فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و روسیه امروزی، بعنوان یک قدرت هسته ای اصلی در کشورهای غربی به طور مداوم پرورش داده شده است.

ولادیمیر پوتین اعلام کرد که عملیات نظامی ویژه برای حفاظت از دونباس به منظور جلوگیری از ایجاد یک منطقه تحت محاصره ضدروسی کامل در خاک اوکراین آغاز شد.  وی گفت: «غرب برای دهها سال نظریه فروپاشی روسیه را پرورش داده است. این دقیقاً همان چیزی است که برخی از کشورهای غربی به رهبری ایالات متحده برای آن تلاش کرده و برای رسیدن به آن تلاش می کنند، یعنی ایجاد منطقه محاصره ضد روسیه و تکان دادن، تحریک و تهدید روسیه از این جهت گیری. برای جلوگیری از چنین تحولی، ما عملیات نظامی ویژه را آغاز کردیم.»

وی همچنین تاکید کرد که غرب قادر نخواهد بود روسیه را به “کشوری ضد چین” تبدیل کند تا بتواند از آن در مبارزه با چین استفاده کند. آنها باید خودشان مشکلاتشان با پکن را حل و فصل کرده و نمی توانند از روسیه برای این منظور استفاده کنند.

پوتین ابراز امیدواری کرد که غرب سیاست تحریم را متوقف کند

ولادیمیر پوتین تاکید کرد، به رغم ادامه اظهارات پرطمطراق، روسیه همچنان امیدوار است که غرب استفاده از سیاست حمایت گرایی و تحریم را متوقف کند.

رهبر روسیه از کشورهای غربی خواست تا از خودخواهی اقتصادی و تحریم های غیرقانونی در سیاست خارجی خود استفاده نکنند و در این رابطه به اشتباهات سیستمی اقتصادهای پیشرو در جهان اشاره کرد.

رئیس جمهور گفت: سیاست ما خالی از هر گونه خودخواهی است، امیدواریم سایر مشارکت کنندگان در همکاری های اقتصادی نیز بر همین اصول سیاست گذاری کنند و از استفاده از ابزار حمایت گرایی، تحریم های غیرقانونی و خودخواهی اقتصادی برای دست یافتن به اهداف سیاسی خاص خوددداری کنند.

پوتین به تلاش برای مقصر دانستن روسیه در بحران انرژی در اروپا واکنش نشان داد

ولادیمیر پوتین یادآور شد که اتهامات مطرح شده علیه روسیه در ارتباط با بوجود آوردن و مقصر در بحران انرژی در اروپا در حال تبدیل شدن به نمونه بارز این ضرب المثل معروف در میان مردم روسیه است که “بستن سر سالمی است که درد نمی‌کند”، این تلاش را چیز دیگری نمی توان نامید و تنها به منظور تغیر شکل مشکل کنونی است.

پوتین این واقعیت مورد توجه قرار داد که بحران انرژی در اروپا ناشی از حوادث اوکراین نیست، بلکه به دلیل شیفتگی اروپا به انرژی سبز ناکارآمد است. وی گفت: «بحران انرژی در اروپا نه با شروع عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین و در دونباس، بلکه بسیار قبلتر از آن آغاز شد. هر چند عجیب به نظر برسد، ولی با دستور کار اروپا برای استفاده از انرژی سبز آغاز شد.

وی یادآور شد که رویکرد نادرست اتحادیه اروپا در خصوص دستور کار سبز و تصمیم اروپا برای سرمایه‌گذاری در فرمول قراردادهای گاز از روسیه در سطح قیمت‌های نقطه‌ای بود که علت بحران انرژی شد. البته اکنون تلاش میشود تا روسیه برای برای همه چیز مقصر جلوه دهند تا خشم مردم خود از مشکلات کنونی را به سمت مسکو سوق دهند.

رئیس ‌جمهوری روسیه در واکنش به اتهامات مطرح شده از سوی سیاستمداران اروپایی علیه  روسیه در خصوص بحران انرژی در اروپا، لغو تحریم‌ها علیه خط لوله گاز “جریان شمالی-۲” ( نورد استریم ۲) را پیشنهاد کرد.

قصد روسیه پایان درگیری اوکراین است، ولی کی‌یف حاضر به مذاکره نیست

ولادیمیر پوتین تاکید کرد  «ما هر کاری که لازم باشد را انجام خواهیم داد تا اطمینان حاصل کنیم که این همه چیز در سریع ترین زمان ممکن متوقف شود. ولی رهبران اوکراین اعلام کرده‌اند که می‌خواهند مشکل را با ابزار نظامی حل کرده و به اهداف خود برسد».

رئیس جمهوری روسیه یادآور شد که ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین بطور علنی گفته که حاضر به مذاکره با روسیه نیست. وی گفت:«آنها نمی خواهند مذاکره کنند. خوب، اگر آماده نیستید، این کار را نکنید.»

پوتین: کل ارتش  روسیه در عملیات ویژه درگیر نیست، بلکه فقط بخش قراردادی آن درگیر است

رئیس جمهوری روسیه گفت: توجه شما را به این واقعیت جلب می کنم که ما در حال جنگ با یک ارتش ناقص هستیم. ولی  کل نیروهای مسلح فدراسیون روسیه در عملیات نظامی ویژه حفاظت از دونباس درگیر نیستند، بلکه تنها بخش قراردادی ارتش روسیه در این عملیات شرکت دارند.»

وی همچنین درباره برخی گزارش‌ها مبنی بر تلاش‌های کی‌یف برای آغاز یک عملیات ضدحمله متقابل اظهار نظر کرده و افزود: «مقامات کی‌یف اعلام کرده‌اند که یک عملیات ضد تهاجمی فعال را آغاز کرده و در حال انجام آن هستند. خوب، باید دید این اقدام چطور خواهد بود و چگونه به پایان خواهد رسید.»

پوتین تاکید کرد که اهداف عملیات ویژه بدون تغییر باقی مانده است و اصلی ترین آنها آزادسازی کامل منطقه دونباس است.

دیدگاه پوتین درباره طرح کی‌یف برای دریافت تضمینهای امنیتی

رئیس جمهوری روسیه در عین حال در پاسخ به یکی از خبرنگاران گفت که با طرح کی‌یف در خصوص تضمین‌های امنیتی آشنا نیست. وی گفت: «من صادقانه بگویم با آنچه آنها این بار ارائه داده‌اند ناآشنا هستم. ما در واقع با همین موضوع (طرح تضمین‌های امنیتی) شروع کردیم. ما زمانی که در حال مذاکره با مقامات فعلی کی‌یف بودیم در این باره صحبت کردیم و در واقع این روند مذاکرات را در استانبول با تهیه پیش نویس معروف “توافقنامه استانبول” تکمیل کردیم و پس از آن نیروهای روسی از نزدیکی شهر کی‌یف خارج کردیم تا شرایط برای انعقاد این توافقنامه فراهم شود. ولی طرف اوکراینی بلافاصله همه توافقات را رها کردند “آنها را در جعبه انداختند” و اعلام کردند که به دنبال دست یابی به توافق با روسیه نیستند.»

پوتین از تلاش اوکراین برای سازماندهی حملات تروریستی در روسیه خبر داد

ولادیمیر پوتین به این واقعیت نیز اشاره کرد که تلاش‌هایی برای انجام فعالیت‌های تروریستی در خاک روسیه از جمله در تاسیسات هسته‌ای این کشور انجام شده، ولی  از تمامی آنها جلوگیری شد و اوضاع تحت کنترل قرار دارد.

وی در پاسخ به سئوالی در این باره گفت: در خصوص حملات تروریستی، باید بگویم که بله، این یک تهدید بسیار جدی است. در واقع طرف اوکراینی به استفاده از روش‌های تروریستی روی آورده است. این رویکرد را در کشتار مقامات محلی در مناطق آزاد شده شاهد هستیم. ما این را حتی در تلاش‌ها برای انجام حملات تروریستی در خاک فدراسیون روسیه می‌بینیم، از جمله – نمی‌دانم اطلاعات عمومی در این مورد وجود داشت یا نه – حتی تلاش‌های برای انجام حملات تروریستی، اگر نه در خود تأسیسات، بله در اطراف تاسیسات هسته‌ای ما و نیروگاه های هسته ای در داخل خاک  کشور ما صورت گرفته است که خوشبختانه تمامی آنها خنثی شده است.»

پوتین یادآور شد که روسیه «در حال حاضر» با خویشتن‌داری به حملات اوکراین به زیرساختار‌ها و حملات تروریستی علیه تأسیسات خود پاسخ داده است.

 


 

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.