پوتین: اوکراین تمایلی به توافق صلح ندارد/ بازنده بحران گاز اروپایی‌ها هستند

رئیس‌جمهور روسیه گفت که مسکو تمایلی در کی‌یف برای دستیابی به توافق برای پایان جنگ نمی‌بیند.

کد خبر : 140347
تاریخ انتشار : چهارشنبه 29 تیر 1401 - 10:34

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از ایسنا، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه دراظهاراتی در پایان سفر خود به تهران در مورد شانس برگزاری مذاکرات بین خود و ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، گفت: “نیروهای ما، برای ایجاد شرایط، از کی‌یف خارج شدند اما مقامات کی‌یف از اجرای توافقاتی که تقریباً در مراحل پایانی خود بود، خودداری کردند و و تا کنون به آنها عمل نکرده‌اند.

وی در این اظهارات به پیشنهاد میانجیگری عربستان و امارات اشاره کرد و افزود: نتیجه نهایی نه به میانجی‌ها، بلکه به تمایل طرف‌های مذاکره کننده برای اجرای توافقات بستگی دارد. امروز می بینیم که مقامات کی‌یف چنین تمایلی ندارند.

رئیس جمهور روسیه همچنین آمادگی کشورش برای تسهیل صادرات غلات اوکراین را به شرط رفع تمامی محدودیت‌های اعمال شده بر صادرات غلات روسیه، اعلام کرد.

پوتین گفت: روسیه آماده است در صادرات غلات اوکراین مشارکت کند، اما محدودیت‌های مربوط به صادرات غلات روسیه باید برداشته شود و ما در مورد همه اقدامات با سازمان های بین‌المللی به توافق رسیدیم و هیچ کس، از جمله ایالات متحده، مخالفتی نکرد.

وی ابراز امیدواری کرد که محدودیت‌ها برای بهبود وضعیت در بازارهای جهانی مواد غذایی برداشته شود و گفت: همانطور که می‌دانید محدودیت‌های اعمال شده توسط آمریکایی‌ها برای ارسال کود روسیه به بازار جهانی برداشته شده است. امیدوارم در مورد صادرات غلات روسیه نیز همین اتفاق بیفتد البته اگر آنها صادقانه بخواهند وضعیت بازارهای جهانی مواد غذایی را بهبود بخشند.

رئیس‌جمهور روسیه همچنین پیشنهاد راه‌اندازی خط لوله گاز “نورد استریم ۲” را داد که اتحادیه اروپا آن را به عنوان بخشی از تحریم‌های روسیه مسدود کرده است.

پوتین درباره راه‌های حل بحران انرژی در اروپا گفت: اگر اروپا دنبال افزایش عرضه گاز روسیه است، ما یک خط گاز آماده به نام نورد استریم۲ داریم که آماده راه‌اندازی است.

وی با اشاره به اینکه مشکلاتی در این مسیر وجود دارد، افزود: یک ماه و نیم یا دو ماه پیش این موضوع را با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان در میان گذاشتم و گفتم گازپروم توانایی‌ پمپاژ گاز دارد. اما شولتس پاسخ داد که “مسائل مهم تری وجود دارد.”

رئیس‌جمهور روسیه با تأکید بر اینکه اروپایی‌ها در نتیجه تحریم‌هایی که بر خط لوله گاز روسیه «یامال-اروپا» اعمال کردند، شکست خوردند، خاطرنشان کرد: این تحریم‌ها قیمت گاز را در سطح جهانی افزایش داد. اروپایی‌ها بحران گاز را درست کردند و چه کسی در نهایت پیروز شد؟ همه کشورهای اروپایی شکست خوردند.

وی همچنین در بخش دیگری از اظهاراتش به پرونده سوریه و مواضع ایران، ترکیه و روسیه درباره این پرونده اشاره کرد و گفت: علیرغم توافق سه جانبه بر اهمیت روند قانون اساسی و مبارزه با تروریسم در سوریه، تفاوت‌های جزئی در نگرش‌ها بین سه کشور در قبال سوریه وجود دارد.

پوتین افزود: واضح است که اختلافات جزئی وجود دارد، اما همه ما از روند قانون اساسی حمایت می کنیم و به لطف با تلاش‌های ما، امکان گردآوری مخالفان، مقامات سوری، کارشناسان و نمایندگان تشکل‌ها دور میز مذاکره وجود دارد.

وی همچنین بر “ضرورت مبارزه با تروریسم در سوریه” تاکید کرد.

رئیس جمهور روسیه در جریان نشست با مقامات ایران و ترکیه هم گفت که نشست بعدی آستانه در روسیه برگزار می‌شود.

هفتمین اجلاس سران کشورهای ضامن روند آستانه شامگاه سه‌شنبه با حضور روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه در تهران آغاز به کار کرد و در پایان روسای سه کشور در نشست خبری شرکت کردند.

 


 

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.