یک عذرخواهی ساده

همسرمان را به هر دلیلی رنجانده‌ایم، لازم است به او پیشنهاد بدهیم که ما را ببخشد. بسیاری از ما در چنین مواقعی ترجیح می‌دهیم هیچ حرفی نزنیم و…..

کد خبر : 42873
تاریخ انتشار : چهارشنبه 17 آبان 1396 - 21:03

 

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین”   ، عذرخواهی کردن و بخشودن در نگاه اول شاید ساده به نظر برسد، اما یکی از پیچیده‌ترین مسائل مربوط به روابط انسانی است؛ قطعا شما هم نمونه‌های فراوانی از قهر و آشتی‌های تکراری و بی‌دوام را در ذهن دارید یا بارها مجبور شده‌اید دیگری ببخشید؛ در حالی که هنوز رنجش ناشی از ماجرای پیش آمده را در دل داشتید و همین عاملی شده برای اینکه این آشتی‌ها دوام نیاورد، شاید هم از دیگری خواستید شما را ببخشد ولی همچنان از رفتارهای غیردوستانه طرف مقابلتان متعجب و دلخور هستید و دلیل این رفتارها را درک نمی‌کنید.

من را ببخش!

همسرمان را به هر دلیلی رنجانده‌ایم، لازم است به او پیشنهاد بدهیم که ما را ببخشد. بسیاری از ما در چنین مواقعی ترجیح می‌دهیم هیچ حرفی نزنیم و بدون هیچ اقدامی منتظر می‌مانیم تا با گذشت زمان موضوع رنجش خود به خود حل شود. درحالی که این گام اول است، باید از او بخواهیم که ما را ببخشد، اما چون این یک پیشنهاد است، لازم است آمادگی شنیدن پاسخ منفی را هم داشته باشیم.

پذیرفتن اشتباه

در مرحله بعدی، مهم است که بپذیریم اشتباه کرده‌ایم. پذیرش اشتباه در واقع زمینه درک مسئولیت‌پذیری را فراهم می‌کند. البته مهم است که بدانید دقیقا چه اشتباهی مرتکب شده‌اید و چه عاملی موجب رنجش طرف مقابل شده است.

پشیمانی

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در رابطه‌ای شما یا طرف مقابلتان برای کوتاه کردن ماجرا یا پرهیز از تنش بلافاصله متوسل به عذرخواهی شوید، اما هر دو طرف می‌دانید که این صرفا یک راه فرار است. بنابراین برای اینکه عذرخواهی شکل واقعی و حقیقی پیدا کند، مهم‌ترین شرط آن پشیمانی است.

توضیح و دلیل

بسیاری از اوقات با وجودی که سه مرحله اول انجام شده است، اما رنجش همچنان باقی است. اگر برای کار اشتباهی که مرتکب شده‌ایم، دلایلی داشته باشیم و آنها را بیان کنیم و به دیگران هم فرصت توضیح و بیان دلایلشان را بدهیم، در واقع برای بخشیدن و بخشیده شدن انگیزه بیشتری فراهم کرده‌ایم.

تکرار نکردن

باید از او بخواهیم که ما را ببخشد، اما چون این یک پیشنهاد است، لازم است آمادگی شنیدن پاسخ منفی را هم داشته باشیم. در واقع شاید بهتر باشد، انتظار نداشته باشیم بلافاصله درخواست ما پذیرفته و رنجش خاطر تمام شود، یکی دیگر از مهم‌ترین شرط‌های یک عذرخواهی واقعی تصمیم جدی برای تکرار نکردن آن اشتباه است.

جبران کردن

جبران کردن مرحله تکمیلی یک عذرخواهی واقعی و کامل است. پیشقدم شوید و بگویید که: به خاطر اشتباهم متاسفم و می‌خواهم جبران کنم. با جبران کردن نشان می‌دهیم مسئولیت کار اشتباهمان را پذیرفته‌ایم و احساس طرف مقابل را به خوبی درک کرده‌ایم. این کار باعث می‌شود هم طرف مقابل را خوشحال کنیم و هم خودمان احساس بهتری داشته باشیم.

 

 

 

 


 

telegram.me/jajinnews

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.