وزیر خارجه هند فردا به تهران می‌آید

سخنگوی وزارت امور خارجه از سفر وزیر خارجه هند به کشورمان خبر داد.

کد خبر : 120957
تاریخ انتشار : دوشنبه 17 شهریور 1399 - 13:11

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری خود  با اصحاب رسانه گفت: فردا وزیر خارجه هند که در سفری به روسیه برای اجلاس وزرای خارجه عضو سازمان شانگ‌های عازم مسکو است، چند ساعتی در تهران توقف خواهد داشت و با وزیر امور خارجه کشورمان ملاقات خواهد کرد.

او افزود: وزیر خارجه هند در این سفر با محمد جواد ظریف دیدار خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: سفر‌هایی هم برای آقای ظریف در نظر گرفته شده است که پس از نهایی شدن اطلاع‌رسانی می‌شود.

ایران در حوزه امنیت ملی خود با هیچ کسی شوخی ندارد

خطیب زاده تاکید کرد: ایران در حوزه امنیت ملی خود با هیچ کسی شوخی ندارد و این موضوع با شفافیت و از تمامی مجاری ممکن به اطلاع همسایه ما در خلیج همیشه فارس « امارات » رسیده است.

وی با اشاره به سفر وزیر خارجه سوئیس به تهران گفت: این سفر مربوط به روابط ایران و آمریکا نیست، سیاست ما در مورد آمریکا مشخص است و تغییری نکرده است. برخی از گمانه زنی هایی که در این زمینه منتشر می‌شود، صحیح نیست.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: سفر وزیر خارجه سوئیس در چارچوب سفر‌های عادی است که اتفاقا به دلیل کرونا تاخیر افتاده بود؛ سوئیس حافظ منافع آمریکاست، اما در عین حال حافظ منافع ایران در آمریکا هم هست.

خطیب‌زاده گفت: آمریکا وقیحانه تلاش می‌کند هیچ پولی وارد کانال مالی سوئیس نشود، به نیات و اقدامات و اعمال واشنگتن بسیار بدبین هستیم، ولی دولت سوئیس با حسن نیت صداقت و شفافیت در راه‌اندازی این کانال و حافظ منافع همواره عمل کرده است.

خطیب زاده اظهار کرد: بیانیه منتشر شده در شورای امنیت سازمان ملل، که یک بیانیه ریاستی بود، برای ایران و اعضای باقی مانده در برجام یک دستاورد بزرگ بود، در این بیانیه به عدم اهلیت ایالات متحده به عنوان یک عضو برجام اشاره قطعی شده است.

وی ادامه داد: همچنین دستیار ویژه وزیر امور خارجه و نماینده ویژه ایران در امور افغانستان سفری را به این کشور داشت که سفر پرباری بود و با تمامی مقامات افغانستانی ملاقات کرد، همچنین دستیار ویژه وزیر و نماینده ویژه ایران در امور سوریه و یمن سفری را به ژنو داشت که با اعضای ضامن روند آستانه در حاشیه نشست قانون اساسی سوریه ملاقات و گفت‌وگو کرد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره تصمیم صربستان و کوزوو برای انتقال سفارت خود به قدس، گفت: ایران همواره تلاش کرده و از حل منازعات بین صربستان و کوزوو استقبال کرده است. هرگونه انتقال سفارتخانه‌ها به بیت المقدس خلاف است و این همراهی جامعه جهانی را ندارد.

خطیب زاده همچنین درباره اظهارات لاوروف وزیر خارجه روسیه مبنی بر آمادگی این کشور برای کمک به مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا خاطرنشان کرد: به نیت دوستان در روسیه شک نداریم، ولی آنچه محل شک است نیات و اعمال و رفتار آمریکاست و ما براساس اعمال کشور‌ها قضاوت می‌کنیم؛ بدیهی است مسیر سیاست‌های ما نسبت به آمریکا تغییر نکرده و آمریکا هنوز گردنکشی می‌کند و تروریسم اقتصادی علیه ملت ایران اعمال کرده و هیچ حیا و شرمی ندارد که علنی بگوید به گرسنگی این ملت نشسته است و تا این تغییر نکند سیاست ایران هم تغییری نخواهد کرد.

وی ادامه داد: ایران به طور روشن سیاست‌های خود را اعلام کرده است، پنج گام کاهش تعهدات هسته‌ای را در چارچوب برجام انجام داده است و آژانس راستی آزمایی کرده است؛ البته همه اقدامات ایران برگشت پذیر است منوط به اینکه طرف‌های دیگر به تعهداتشان عمل کنند.

پرونده قاضی منصوری گزارش نهایی دادگاه ارسال و ترجمه شده است

سخنگوی وزارت خارجه گفت با اشاره به آخرین وضعیت بررسی پرونده قاضی منصوری گفت: وزارت امور خارجه دخالتی در پروسه‌های قضایی و پروسه‌های پلیسی ندارد و هر چیزی در مسیر خودش انجام می‌شود؛ سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی براساس قانون و دستورالعمل نهاد‌های تخصصی داخلی عمل می‌کند. اقدام سفارتخانه‌ها بیشتر به ابلاغ یا دسترسی به اسناد مربوط می‌شود.

او اضافه کرد: درباره قاضی منصوری گزارش نهایی دادگاه ارسال و ترجمه شده و در اختیار قوه قضاییه و خانواده آن‌ها قرار می‌گیرد، از نظر دادگاه ۲۰ روز خانواده و صاحبان حق اختیار دارند به حکم و رای دادگاه شکایت کنند و وزارت خارجه اگر کاری از دستش بربیاید انجام می‌دهد و بقیه موارد مطرح شده گمانه‌زنی است که ارزش پاسخگویی ندارد.

 


 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.