وزیران خارجه ترکیه و آمریکا درباره سوریه تلفنی گفت و گو کردند

مولود چاووش‌اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در گفت وگوی تلفنی با مایک پمپئو همتای آمریکایی خود، درباره تحولات شمال سوریه و عملیات ارتش ترکیه در این کشور به رایزنی پرداخت.

کد خبر : 106808
تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 مهر 1398 - 7:27

 

به گزارش پایگاه خبری “ججینبه نقل از خبرگزاری ایرنا، چاووش‌اوغلو در این گفت و گوی تلفنی درباره عملیات ارتش ترکیه موسوم به چشمه صلح که از روز ۱۷ مهر آغاز شده است، اطلاعاتی را به همتای آمریکایی خود ارائه کرد.

از سوی دیگر امروز مایک پنس معاون اول رئیس جمهور و مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا برای دیدار با مقامات ترکیه درباره تحولات شمال سوریه امروز / چهارشنبه/ به آنکارا سفر می‌کنند.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که مایک پمپئو وزیر امور خارجه و مایک پنس معاون رئیس جمهور این کشور برای مذاکره درباره موضوع سوریه امروز به ترکیه سفر خواهند کرد.

ترامپ با تاکید بر اینکه نیروهای آمریکایی در خاورمیانه وظیفه «پلیس» را انجام می‌دهند و دیگر زمان بازگشتن آنها فرا رسیده است، گفت: رویکرد ما در قبال ترکیه و دیگران سخت خواهد بود. باید صلح و امنیت را برقرار کنند. خواهیم دید که چه اتفاقی خواهد افتاد.هیئت آمریکایی (به رهبری پمپئو و پنس) خواستار برقراری آتش‌بس هستند. علیه ترکیه شدیدترین تحریم‌هایی که فکر می کنید را اعمال کردیم.

همچنین دفتر مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که وی در تاریخ ۱۷ اکتبر ماه جاری با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه دیدار خواهد کرد.

در این بیانیه تاکید شد که محور اصلی این دیدار برقراری آتش‌بس در شمال شرق سوریه خواهد بود.

این در حالی است که رئیس جمهوری آمریکا بامداد سه شنبه تحریم‌ها علیه ۲ وزارت خانه دفاع و انرژی ترکیه و سه مقام ارشد دولت آنکارا را به خاطر حملات نظامی به شمال شرق سوریه امضا کرد.

دونالد ترامپ در بیانیه ای اعلام کرد، تعرفه های واردات فولاد ترکیه را از ۲۵ به ۵۰ درصد خواهد رساند ، علاوه بر آن، وزارت بازرگانی نیز مذاکرات تجاری ۱۰۰ میلیارد دلاری با آنکارا را متوقف خواهد کرد.

ترامپ در رشته توئیتی با تهدید دوباره اقتصاد ترکیه اعلام کرد: من آمادگی کامل دارم تا در صورتی که مقامات ترکیه ای به راه و روش خطرناک و ویرانگرشان ادامه دهند، اقتصاد آنها را نابود کنم.

رئیس جمهوری آمریکا با بیان این که “ترکیه باید اولویت را به دفاع از غیر نظامیان بویژه اقلیت های قومیتی و مذهبی بدهد، افزود: ما نیروهایمان را از سوریه خارج می کنیم، اما برای جلوگیری از گسترش دوباره داعش، اندکی از نظامیان آمریکایی در پایگاه “التنف” در جنوب سوریه می مانند.

بیانیه ترامپ در حالی منتشر می شود که روز یکشنبه مقامات امنیت ملی آمریکا و دیگر مقامات کلیدی دولت ترامپ، برای بررسی تحریم های ترکیه جلسات متعددی را برگزار کردند.

رئیس جمهوری آمریکا ۱۵ مهرماه نیز دولت ترکیه را تهدید کرد، در صورتی که این کشور اقدامی در سوریه انجام دهد و از خطوط قرمز مد نظر وی فراتر رود، اقتصاد آنکارا را به طور کامل نابود خواهد کرد.

تحریم های آمریکا بدنبال حملات ۱۷ مهرماه  ترکیه به شمال شرق سوریه اعمال می شود، حملاتی که به نام “چشمه صلح” نامگذاری شده است و مقام های آنکارا هدف از آن را مقابله با گروه هایی چون حزب کارگران کردستان ترکیه (پ. ک. ک) و یگان‌های مدافع خلق (ی. پ. گ) می دانند که ترکیه آنان را گروه های تروریستی می داند.

روابط واشنگتن و آنکارا مردادماه ۹۷ و در نتیجه بازداشت کشیش «اندرو جانسون» که بیش از ۲۰ سال در ترکیه زندگی و در شهر ازمیر در حبس خانگی بود، نیز رو به تیرگی گذاشته بود.

در آن زمان نیز ترامپ، ترکیه را تهدید کرد که این کشور را به صورت جدی تحریم خواهد کرد و تعرفه های زیادی بر واردات کالاهای ترکیه ای وضع می کند، امری که  در آن زمان نیز موجب کاهش شدید ارزش لیر در برابر دلار شد.


 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.