ورود سامانه بارشی جدید به کشور

سازمان هواشناسی با اشاره به ورود سامانه بارشی جدید به کشور نسبت به بارش شدید برف در ۱۲ استان از روز دوشنبه و احتمال کولاک، کاهش دما و آب‌گرفتگی معابر هشدار داد.

کد خبر : 323425
تاریخ انتشار : یکشنبه 18 دی 1401 - 7:41

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از ایلنا، بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز بارش‌‌ها در جنوب شرق کاهش می‌یابد و بارش در سواحل شمالی تقویت شده و گستره آن مناطق شمال غرب و غرب از جمله کرمانشاه، کردستان، همدان، لرستان و همچنین خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی را در بر می‌گیرد.

فردا بارش‌ها در نوار شمالی کشور و برخی مناطق غرب ادامه دارد و با ورود سامانه بارشی به جنوب غرب در استان‌های خوزستان، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، شمال و غرب فارس، جنوب و غرب اصفهان بارش برف و باران روی می‌دهد.

روز سه‌شنبه بارش‌ها در شمال غرب کاهش یافته و در اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان و ارتفاعات البرز ادامه دارد. در جنوب غرب، غرب، مرکز، شرق، شمال شرق و شمال استان‌ سیستان و بلوچستان، ارتفاعات هرمزگان و استان کرمان بارش برف، باران و وزش باد شدید پیش بینی شده است. در فارس، بوشهر و کرمان بارش‌ها از شدت بیشتری برخوردار است. روز چهارشنبه در برخی مناطق یزد، اصفهان، کرمان، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان بارش پراکنده روی می‌دهد، ضمن این‌که در شمال آذربایجان شرقی، اردبیل،‌ گیلان، غرب مازندران و شمال خراسان رضوی بارش پیش بینی شده است.

پنجشنبه نیز بارش‌ها به گیلان و شرق اردبیل محدود می‌شود.

توصیف سامانه: فعالیت سامانه‌ بارشی

زمان شروع: یکشنبه ۱۴۰۱/۱۰/۱۸

زمان پایان: چهارشنبه ۱۴۰۱/۱۰/۲۱

نوع مخاطره: بارش باران، مناطق جنوبی رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، کاهش نسبی دما، در مناطق سردسیر بارش برف، کولاک برف یا رخداد مه

منطقه اثر:

یکشنبه ۱۴۰۱/۱۰/۱۸: کرمانشاه، کردستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، شرق هرمزگان.

دوشنبه ۱۴۰۱/۱۰/۱۹: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، زنجان، قزوین، مرکزی، همدان، لرستان، ایلام، اصفهان، فارس، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی.

سه‌شنبه ۱۴۰۱/۱۰/۲۰: اردبیل، گیلان، مازندران، قزوین، البرز، تهران، گلستان، ایلام، لرستان، همدان، مرکزی، قم، اصفهان، خوزستان، فارس، کرمان، خراسان شمالی.

چهارشنبه ۱۴۰۱/۱۰/۲۱: شمال آذربایجان شرقی، اردبیل، اصفهان، یزد، کرمان، نیمه شمالی سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، ارتفاعات استانهای زنجان، قزوین، البرز، تهران.

اثر مخاطره: کاهش دید، لغزندگی جاده ها، احتمال اختلال در تردد، یخ زدگی، احتمال آبگرفتگی محلی و محدود در معابر، احتمال تاخیر در پروازها، احتمال تنش دمایی در باغات و مزارع، افت فشار گاز

توصیه: پرهیز از سفرهای غیر ضروری، به همراه داشتن تجهیزات زمستانی و سوخت کافی در هنگام مسافرت با خودرو ، تمهیدات لازم در صنعت کشاورزی برای جلوگیری از خسارات احتمالی ناشی از سرما و یخبندان، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، آمادگی دستگاه های اجرایی و امدادی برای مقابله با برف، یخبندان و مه به ویژه در جاده‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و مدیریت در مصرف انرژی به‌ویژه گاز.

توصیف سامانه: سامانه جوی همراه با بارش‌های شدید باران

زمان شروع: دوشنبه ۱۴۰۱/۱۰/۱۹

زمان پایان: سه‌شنبه ۱۴۰۱/۱۰/۲۰

نوع مخاطره: بارش باران، گاهی توام با رعدوبرق و وزش باد شدید موقت، کاهش نسبی دما

منطقه اثر:

دوشنبه ۱۴۰۱/۱۰/۱۹: بوشهر، خوزستان، جنوب کهگیلویه و بویراحمد، سواحل استانهای گیلان و مازندران،

سه‌شنبه ۱۴۰۱/۱۰/۲۰: بوشهر، جنوب و فارس

اثر مخاطره: آب‌گرفتگی معابر عمومی، اختلال در سفرهای بین‌شهری و داخل شهر، اختلال در فعالیت‌های عمرانی، جاری شدن روان‌آب، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، احتمال صاعقه، تاخیر و احتمال لغو پروازها، خسارت به صنعت کشاورزی.

توصیه: عدم توقف و تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پاکسازی آبروها و کانال‌های عبور آب درون شهری، پاکسازی دهانه پل‌ها، پرهیز از سفرهای غیر ضروری، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایرکوچ‌رو، انجام اقدامات پیشگیرانه از خسارات احتمالی توسط شهرداری‌‌‌ها، راهداری‌ها، آب و فاضلاب شهری، دستگاه‌های امدادی و سایر دستگاه‌های اجرائی مسئول، پاکسازی، تنظیم و کنترل دریچه‌های ورودی و خروجی آب استخرهای کشاورزی و جلوگیری از ورود آب گل آلود به آن‌ها.

توصیف سامانه: سامانه جوی همراه با بارش‌های شدید برف

زمان شروع: دوشنبه ۱۴۰۱/۱۰/۱۹

زمان پایان: سه‌شنبه ۱۴۰۱/۱۰/۲۰

نوع مخاطره: بارش برف گاهی همراه با کولاک برف یا رخداد مه و کاهش نسبی دما

منطقه اثر:

دوشنبه ۱۴۰۱/۱۰/۱۹: اردبیل، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، شمال فارس، ارتفاعات شمالی و شرقی خوزستان، دامنه و ارتفاعات استان‌های گیلان و مازندران.

سه‌شنبه ۱۴۰۱/۱۰/۲۰: شمال فارس، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، نیمه شمالی کرمان، یزد، جنوب و غرب اصفهان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی.

اثر مخاطره: اختلال در سفرهای بین شهری و داخل شهر، اختلال در فعالیت‌های عمرانی، اختلال در ناوگان حمل‌ونقل هوایی و زمینی، یخبندان و مه در جاده‌ها، خسارت به صنعت کشاورزی.

توصیه: پرهیز از سفرهای غیر ضروری، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایرکوچ‌رو، انجام اقدامات پیشگیرانه از خسارات احتمالی توسط شهرداری‌‌ها، راهداری ها، آب و فاضلاب شهری، دستگاه‌های امدادی و سایر دستگاه‌های اجرائی مسئول، خودداری دامداران و عشایر در عبور از ارتفاعات، عایق بندی و محافظت از کندوها و تغذیه کمکی کلونی‌ها.

توصیف سامانه: افزایش سرعت باد و ارتفاع امواج

زمان شروع: یکشنبه ۱۴۰۱/۱۰/۱۸

زمان پایان: پنج‌شنبه ۱۴۰۱/۱۰/۲۲

نوع مخاطره: وزش باد و افزایش ارتفاع امواج درمناطق ساحلی بین ۱.۵ تا ۲ متر و در مناطق دور از ساحل بیش از ۲ متر

منطقه اثر: دریای خزر، مناطق ساحلی و دور از ساحل استانهای گیلان، مازندران و گلستان.

اثر مخاطره: احتمال غرق شدن شناورهای سبک، تفریحی و نیمه سنگین، احتمال اختلال در ورود و خروج شناورها به بندرگاه‌ها، احتمال پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌ها و احتمال آسیب به تاسیسات دریایی.

توصیه: محدودیت در ترددهای دریایی به‌ویژه تردد شناورهای سبک و نیمه سنگین و قایق های صیادی و تفریحی ، تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هرگونه خسارت احتمالی، جمع آوری تورهای صیادی و محدودیت در فعالیت‌های دریایی.

 


 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.