ورشکستگی صندوق بازنشستگی نروژ با زیان ۱۷۴ میلیارد دلاری

کارشناسان بلومبرگ می‌گویند صندوق بازنشستگی دولتی ۱.۳ تریلیون دلاری نروژ با افزایش نرخ بهره اروپا، تورم فزاینده و حمله روسیه به اوکراین که نوسانات زیادی را برانگیخت، بزرگترین زیان تاریخ خود را ثبت کرد.

کد خبر : 141214
تاریخ انتشار : چهارشنبه 2 شهریور 1401 - 10:35

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از ایلنا، صندوق بازنشستگی دولتی نروژ در نیمه نخست سال جاری میلادی زیانی بی‌سابقه در کل تاریخ حیات این صندوق را تحمل کرد.

طبق این گزارش که توسط «استفن ترولر» برای بلومبرگ تهیه شده است، ارزش صندوق بازنشستگی دولتی نروژ ۱.۳ تریلیون دلار تخمین زده می‌شد که به این ترتیب این بزرگترین صندوق بازنشستگی درجهان بدل ساخته است.

کارشناسان بلومبرگ می‌گویند صندوق بازنشستگی دولتی ۱.۳ تریلیون دلاری نروژ (Norges Bank Investment Management) با نام مخفف NBIM با افزایش نرخ بهره کل اروپا، تورم فزاینده و حمله روسیه به اوکراین که نوسانات زیادی را برانگیخت، بزرگترین زیان خود را ثبت کرده است.

صندوق بازنشستگی دولتی نروژ معادل حدود ۱.۵ درصد از شرکت‌های بین المللی بسیاری را در دست دارد ولی با این حال در سال جاری این صندوق برای نخستین بار زیان ۱۷۴ میلیارد دلاری را ثبت کرده است.

بخشی از سهام‌های مهم این صندوق، مربوط شرکت‌های اینترنتی آمریکا است که در سال جاری با بحران مالی مواجه بودند. گفته می‌شود زیان ۱۴.۴ درصدی ناشی از رکود سهام بخش فناوری بوده است. این صندوق عنوان کرده است که بازده نسبی قوی گذشته عملیات مالی این صندوق در آینده احتمالا تداوم نخواهد داشت.

 


 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.