واکنش آمریکا به پرتاب ماهواره ایرانی خیام

یک سخنگوی‌ وزارت امور خارجه آمریکا با مطرح کردن ادعاهایی علیه نوع کاربری ماهواره ایرانی خیام که با همکاری ایران و روسیه به فضا پرتاب شد، درباره این اقدام و تعمیق اتحاد تهران-مسکو ابراز نگرانی کرد.

کد خبر : 140830
تاریخ انتشار : چهارشنبه 19 مرداد 1401 - 10:20

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از ایسنا، وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به پرتاب ماهواره خیام به مدار زمین که با همکاری ایران و روسیه انجام شد، در این باره ابراز نگرانی کرده و گفت که همکاری رو به افزایش روسیه با ایران باید خطربزرگی برای جامعه بین‌المللی در نظر گرفته شود.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با مطرح کردن ادعاهایی علیه نوع کاربری این ماهواره به خبرگزاری آناتولی گفت که آمریکا از پرتاب «یک ماهواره با قابلیت‌های چشم‌گیر جاسوسی به نیابت از ایران» مطلع است.

او  تعمیق اتحاد میان روسیه و ایران را تهدیدی دانست که تمام جهان باید به آن توجه کنند در حالی که یوری بوریسوف، رییس آژانس فضایی روسیه از این پرتاب ماهواره‌ای به عنوان «رخ‌دادی برجسته در همکاری دوجانبه روسیه-ایران که راه را برای پروژه‌های جدید باز می‌کند»، استقبال کرد.

به گزارش ایسنا، واکنش آمریکا به پرتاب ماهواره خیام در پی این مطرح می‌شود که روز گذشته ماهواره‌ سنجش از دور خیام با موشک روس “سایوز” از پایگاه فضایی قزاقستان به مدار زمین فرستاده شد.

سفارت روسیه در ایران در ارزیابی‌اش از پرتاب ماهواره خیام، در صفحه توییترش اعلام کرد: ماهواره خیام در ۸:۵۲ صبح (به وقت مسکو) با ماهواره‌بر Soyuz-۲.۱b از ایستگاه فضایی بایکونور به فضا پرتاب شد. ماموریت ماهواره خیام، رصد و تصویر برداری از سطح زمین برای اهداف غیرنظامی است.

صفحه توییتر سفارت روسیه همچنین مطرح کرد: در دیدارهیات‌های روسیه و ایران، دو طرف متذکر شدند که پرتاب موفقیت‌آمیز این ماهواره و قرار گرفتن آن در مدار زمین، مرحله مهمی در پیشینه روابط دوجانبه است که به گشایشی در همکاری در صنعت فضای می‌انجامد.

ماهواره “خیام” با وزن ۶۰۰ کیلوگرم با ماهواره‌بر “سایوز” به مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین پرتاب شد تا طبق اعلام سازمان فضایی به مدت ۵ سال از داده‌ها و تصاویر ارسالی آن در حوزه‌های کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست، منابع آبی، معادن و پایش مرزها و مدیریت حوادث غیرمترقبه و نیروهای دفاعی استفاده شود.

بنا بر اعلام سازمان فضایی ایران، مرکز کنترل عملیات ماهواره، ارسال فرامین و ایستگاه‌های اخذ داده‌های ماهواره‌ای ماهواره “خیام” تنها در خاک جمهوری اسلامی ایران و تحت مدیریت سازمان فضایی ایران است و مهندسین و محققین ایرانی در آن مستقر هستند. ارسال فرامین و دریافت اطلاعات از این ماهواره تماما طبق الگوریتم رمزنگاری شده‌ای که قبلا توسط محققین سازمان فضایی در آن تعبیه شده است، انجام شده و در این فرآیند هیچ کشور دیگری امکان دسترسی به اطلاعات آن را نداشته و برخی شایعات منتشره در خصوص استفاده از تصاویر این ماهواره برای مقاصد نظامی سایر کشورها صحت ندارد.


 

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.