واکنش آمریکا به بیانات اخیر مقام معظم رهبری

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری به سوالاتی درباره توافق ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط دوجانبه و بیانات اخیر مقام معظم رهبری ایران درباره اصول دیپلماسی ایران پاسخ داد.

کد خبر : 627062
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 خرداد 1402 - 10:31

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از ایسنا، متیو میلر، سخنگوی جدید وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری که مشروح آن در وبگاه وزارت امور خارجه این کشور منتشر شده است، در پاسخ به این سوال که آیا از توافق ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط حمایت می‌کند و آن را راهی برای تنش‌زدایی در منطقه می‌داند، گفت: ما از تعاملات ادامه‌دار دیپلماتیک در منطقه حمایت می‌کنیم.
میلر با تکرار ادعاهای دولت آمریکا درباره نقش ایران در منطقه، گفت: اگر هرگونه تعاملی از این دست موجب کاهش فعالیت‌های مخرب ایران در منطقه شود، ما مسلما از آن حمایت خواهیم کرد.
او همچنین تعیین علیرضا عنایتی به عنوان سفیر جدید ایران در عربستان سعودی ( که در رسانه‌ها منتشر شده) را مورد توجه قرار داد و آن را نشانه اجرایی شدن توافق میان دو کشور تلقی کرد.
ایران و عربستان در اواخر سال گذشته با میانجیگری چین برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک توافق کردند که در سال ۲۰۱۶ و در پی اعدام یک روحانی شیعه توسط ریاض قطع شده بود.
تا کنون، وزرای امور خارجه دو طرف در پکن دیدار و درباره آینده روابط دو کشور گفت‌وگو کرده‌اند.
همچنین بر سر بازگشایی سفارت‌خانه‌ها توافق شده و دو کشور از مقامات عالی‌رتبه یک‌دیگر برای سفرهای رسمی به پایتخت‌ها دعوت به عمل آورده‌اند.
کارشناسان معتقدند، این توافق با میانجیگری چین نشان‌دهنده نفوذ رو به افول آمریکا در منطقه بوده و به تنش‌زدایی در منطقه و حل‌وفصل سیاسی برخی مناقشات آن کمک خواهد کرد.
در ادامه این نشست خبری، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به این که چه نظری درباره بیانات اخیر مقام معظم رهبری ایران درباره اصول دیپلماسی در جمع مسئولان وزارت امور خارجه و سفرای ایرانی مبنی بر نفی «دیپلماسی التماسی» دارد، گفت: من بدون این که وارد جزئیات گزارش‌ها درباره این اظهارات شوم، می‌گویم که همچنان این موضوع که ایران هیچ گاه اجازه دست‌یابی به یک سلاح اتمی را نداشته باشد، برای دولت آمریکا در اولویت است.

این در حالی است که مقامات ایران در واکنش به تکرار ادعای غرب مبنی بر وحود اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای آن با تاکید بر حق ملت ایران از برخورداری از برنامه‌ صلح‌آمیز هسته‌ای، گفته‌اند که تولید و به‌کارگیری تسلیحات اتمی جایی در برنامه دفاعی ایران ندارد.
با وجود این که دولت آمریکا در ماه‌های اخیر و پس از وقفه ایجاد شده در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای(برجام) در وین، با دستاویز قرار دادن ادعای حمایت نظامی ایران از روسیه-ادعایی که مقامات تهران و مسکو آن را بی‌اساس دانسته‌اند-و در پیش گرفتن رویکردی مداخله‌جویانه نسبت به امور داخلی ایران به بهانه حمایت از حقوق بشر از بازگشت به میز مذاکره و نهایی کردن توافق در وین خودداری کرده و گفته است برجام فعلا در دستور کار آن قرار دارد، میلر افزود: ما همیشه باور داشته‌ایم چه دیپلماسی بهترین راه رسیدن به این راهکار است اما  شاهد هیچ پیشرفتی در عملکرد دولت ایران در منطقه نبوده‌ایم.
واکنش میلر به بیانات رهبر معظم انقلاب در پی این مطرح می‌شود که ایشان روز شنبه در بخشی از بیاناتشان در جمع مسئولان وزارت امور خارجه و سفیران در پردازش معنای سه کلیدواژه «عزت، حکمت و مصلحت» در مقوله سیاست خارجی، گفتند: «عزت»، نفی «دیپلماسی التماسی چه در کلام و چه در محتوا» و پرهیز از چشم دوختن به حرف و تصمیم مقامات کشورهای دیگر است.
ایشان تکیه نکردن بر اصول در سیاست خارجی را خلاف عزت و باعث تذبذب دانستند و افزودند: در همه مسائل جهانی در «حرف و اقدام و مواجهه با اقدام دیگران»، عزتمندانه و متکی بر اصول حرکت میکنیم.
دستگاه دیپلماسی ایران علیرغم بهانه‌جویی دولت آمریکا برای حل‌وفصل مسئله احیای توافق هسته‌ای، گفته است، در صورتی که شرکای غربی توافق، اراده سیاسی لازم را برای نهایی کردن توافق در وین نشان دهد، آماده نهایی کردن توافقی «خوب» در وین برای لغو تمامی تحریم‌هاست که در راستای منافع ملی ایران نیز باشد.


 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.