واشنگتن پاسخی ویرانگر به هرگونه حمله اتمی روسیه در اوکراین خواهد داشت

دیوید پترائوس، ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا که پس از شکست استراتژی مقابله با شبه‌نظامیان در افغانستان برای مدت کوتاهی به عنوان مدیر سیا خدمت کرد، پیش‌بینی کرده که واشنگتن پاسخی ویرانگر به هرگونه حمله اتمی روسیه در اوکراین خواهد داشت و تمامی نیروها و پایگاه‌های نظامی مسکو در این منطقه را از بین خواهد برد.

کد خبر : 142339
تاریخ انتشار : دوشنبه 11 مهر 1401 - 11:31

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از ایسنا، ژنرال پترائوس یکشنبه در مصاحبه با ای‌بی‌سی نیوز گفت: ما با رهبری یک ناتو و یک تلاش جمعی، پاسخ خواهیم داد و از طریق آن، هر نیروی متعارف روسیه را که می‌توانیم در میدان نبرد در اوکراین و همچنین در کریمه ببینیم و هر کشتی آن را که بتوانیم در دریای سیاه دیده و شناسایی کنیم، هدف قرار خواهیم داد.

پترائوس هیچ جزئیاتی در مورد اینکه چگونه نیروهای ناتو کار ارتش روسیه را تمام می‌کنند، ارائه نکرد و اعتراف کرد که به صورت فرضی صحبت می‌کند و از برنامه‌های دقیق دولت بایدن بی‌اطلاع است. او گفت واشنگتن باید از مبادله «هسته‌ای در برابر هسته‌ای» اجتناب کند، «اما باید نشان دهد که این امر به هیچ‌ وجه قابل پذیرش نیست».

در چنین سناریویی، آمریکا مستقیما با بزرگترین قدرت هسته‌ای جهان وارد جنگ مستقیم می‌شود و این در شرایطی است که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه ماه گذشته هشدار داد که مسکو از تمام ابزارهای در دسترس برای حفاظت از روسیه و مردمش، در صورتی که تمامیت ارضی این کشور در خطر باشد، استفاده خواهد کرد. کاخ سفید این صحبت‌ها را به عنوان تهدید به استفاده از توان هسته‌ای علیه اوکراین تعبیر کرد و پاسخ داد که هرگونه تهدیدی «تبعات فاجعه‌باری» خواهد داشت.

این ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا همچنین گفت که رفراندوم‌های اخیر در جمهوری‌های خودخوانده دونباس و مناطق خرسون و زاپوریژیا که استقلال خود را اعلام کرده و به پیوستن به روسیه رای دادند، اقدامی «ناامیدکننده» از سوی پوتین در بحبوحه تحمل شکست‌ها در میدان جنگ بود.

پترائوس گفت: او در حال شکست است و واقعیت در میدان نبرد که او با آن روبروست، به اعتقاد من غیر قابل بازگشت است. هیچ مقدار بسیج نیرو که از نظر من نامناسب و به هم ریخته بود، هیچ مقدار الحاق و حتی هیچ مقدار تهدیدات هسته‌ای ضمنی نمی‌تواند او را از این وضعیت خاص خارج کند.

پیش‌بینی‌های پترائوس به دنبال اظهارات مشابه ژنرال بن هاجز مطرح می‌شود که بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ بر نیروهای آمریکایی در اروپا نظارت داشت. هاجز همچنین گفت که واشنگتن با از بین بردن پایگاه‌های روسیه در کریمه یا نابود کردن ناوگان مسکو در دریای سیاه به حمله هسته‌ای احتمالی روسیه علیه اوکراین پاسخ خواهد داد.

در همین حال ژنرال پترائوس به ای‌بی‌سی نیوز گفت که پوتین در تلاش برای مرعوب کردن کشورهای اروپایی است تا دیگر از اوکراین حمایت نکنند. او افزود: واضح است که پوتین می‌خواهد کشورهای اروپایی تا زمانی که تلاش دارند مسکو را منزوی کنند، رنج بکشند. او فکر می‌کند اگر بخواهد، می‌تواند درد و رنج زیادی به اروپا وارد کند. من اینطور فکر نمی‌کنم. اروپا زمستان سختی در پیش دارد اما می‌تواند از آن عبور کند و فکر نکنم آنها در حمایت از اوکراین دو دسته شوند.

این مدیر پیشین سیا همچنین گفت که جنگ در اوکراین برای پوتین “قطعا وخیم” به نظر می‌رسد و اوکراین توانسته در این درگیری از روسیه “پیشی بگیرد.” به گفته او پوتین خودش را در موقعیت “ناامیدی غیر قابل بازگشت” یافته و در بحث بسیج قابلیت‌ها، اوکراین “موفق‌تر” از روسیه عمل کرده است.

این ژنرال پیشین ارتش آمریکا گفت که به اعتقاد او فراخوان ۳۰۰ هزار نیروی ذخیره برای جایگزین شدن نیروهای روسی، برای تغییر روند این جنگ کافی نخواهد بود.

او گفت: این کار، نیروها و واحدهای آموزش‌دیده، به خوبی مسلح و منسجم ایجاد نمی‌کند. این‌ها قرار است گوشت دم توپ باشند. همچنین تهدیدهای پوتین باید جدی گرفته شود، اما من پیش‌بینی می‌کنم که این تهدیدات توخالی باشند. در همین حال تلاش‌های پوتین برای “با عظمت کردن دوباره روسیه” نتیجه معکوس داد و موجب شد تا ناتو با دو کشور سوئد و فنلاند که به شکل سنتی بی‌طرفی در پیش می‌گرفتند و قرار است به زودی عضو ناتو شوند، “دوباره باعظمت” شود.

دیوید پترائوس همچنین گفت: خسارتی که پوتین به روسیه وارد آورد، حاد است و این در حالیست که او میخائیل گورباچف، آخرین رهبر شوروی را که بر فروپاشی شوروی نظارت داشت، تحقیر می‌کرد. خب در اینجا اگر او خسارت بزرگتری به فدراسیون روسیه نزده باشد، خسارتی در همان حد وارد آورده است.

 


 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.