هوش مصنوعی دروغ را تشخیص می‌دهد

دانشمندان سیستم هوش مصنوعی طراحی کرده‌اند که قادر به شناسایی دروغ و فریب در دادگاه است.

کد خبر : 51512
تاریخ انتشار : دوشنبه 7 اسفند 1396 - 0:30

دروغ

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین“، وقتی دروغ می‌گوییم بدون آنکه بدانیم حرکات نامحسوسی انجام می‌دهیم که دست ما را رو می‌کند؛ مانند ابرو بالا انداختن یا کج کردن سر. حالا دانشمندان سیستم هوش مصنوعی را توسعه داده‌اند که این حرکات نامحسوس را شناسایی می‌کند و می‌تواند تشخیص دهد که در حال دروغ گفتن هستید یا خیر.

دانشمندان امیدوارند که این سیستم به زودی در دادگاه‌های قضایی مورد استفاده قرار بگیرد تا هر کسی که دروغ می‌گوید را شناسایی کند.

این سیستم هوشمند «موتور آنالیز و استدلال فریب» نام دارد که دانشمندان دانشگاه مریلند آن را توسعه داده‌اند.

محققان برای آموزش این سیستم هوشمند، از ویدوئوهایی مردم در دادگاه استفاده کردند. تیم تحقیقاتی پنج حالت چهره نامحسوس را به این سیستم هوشمند آموزش داده‌اند که نشان می‌دهد فرد در حال دروغ گفتن است؛ این حالات چهره شامل اخم کردن، ابرو بالا انداختن، بالا رفتن گوشه‌های لب، غنچه کردن لب‌ها و گردش سر به اطراف می‌شود.

پس از تماشای ۱۵ ویدئو از دادگاه، دانشمندان این سیستم هوشمند را تست کردند تا ببینند قادر به تشخیص دروغ است یا خیر. نتایج نشان داد که سیستم هوشمند ۹۲ درصد حالت چهره نامحسوس را تشخیص می‌دهد که از نظر دانشمندان عملکرد بسیار خوبی است.

سپس محققان از انسان‌ها نیز تست مشابهی گرفتند. نتایج نشان داد که انسان‌ها تنها ۸۱ درصد از حالت چهره نامحسوس افراد را تشخیص دادند. بدین ترتیب مشخص شد که هوش مصنوعی در تشخیص دروغ بهتر از انسان عمل می‌کند.

دکتر ژی وو، سرپرست این مطالعه در این باره گفت: «سیستم بینایی هوش مصنوعی ما هم از ویژگی‌های بصری سطح بالا و هم از ویژگی‌های بصری سطح پایین بهره می‌برد که این امر به‌طور قابل‌توجهی در تشخیص دروغ و فریب بهتر از انسان عمل می‌کند».

دانشمندان بر این باورند که اگر اطلاعات بیشتری در اختیار این سیستم هوشمند قرار گیرد، عملکرد آنها بهتر نیز می‌‌شود.

 


 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.