همزیستی مسالمت آمیز و یکدلی از رهگذر فرهنگ مهیا می شود

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با بیان اینکه ضرورت ایجاد معرفت و یکدلی برای درک عمیق‌تر و همزیستی مسالمت آمیز در منطقه به شدت احساس می‌شود، گفت: یقین داریم که این مهم قبل از هر نوع ارتباطی اعم از سیاسی، اقتصادی و نظامی، تنها از رهگذر فرهنگ و هنر فراهم می‌شود.

کد خبر : 19560
تاریخ انتشار : چهارشنبه 14 تیر 1396 - 7:17

به گزارش پایگاه خبری ججین به نقل از ایرنا، ابوذر ابراهیمی ترکمان شامگاه سه شنبه در آیین افتتاحیه هفته فرهنگی جمهوری آذربایجان در ایران ضمن خوش آمد گویی به مهمانان خارجی و داخلی اظهار داشت: پیوستگی تاریخی و فرهنگی دو ملت ایران و آذربایجان همچون میراثی گرانبها و بی مانند از گذشته های دور برجای مانده است و اغراق نیست اگر بگوییم، هیچ دو کشوری در جهان، همانند جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان وجود ندارد که از جهات مختلف فرهنگی، تاریخی و مذهبی به هم شباهت داشته باشند.
وی ادامه داد: ما در جغرافیای مشترکی زندگی می‌کنیم، منافع مشترکی داریم، از سرچشمه های معنوی و فرهنگی مشترک سیراب می شویم و در تقسیم بندی اقلیم های فرهنگی جهان، اقلیم و تاریخ مشترکی داریم.
عضو شورای انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: نام شهرهای باکو، شیروان، گنجه، تبریز، اردبیل، ری، هرات، بخارا و خجند، از سپیده دم تاریخ به عنوان کانونهای تولید فرهنگ و فضیلت و مدارا و همزیستی با یکدیگر آمده است و امروز نیز ضمن احترام به همه مرزهای سیاسی و حاکمیت های ملی در این قلمرو، ما در جهان فرهنگ صدای واحدی هستیم.
وی ادامه داد: زبان اصیل ادب و معماری، موسیقی، فیلم، تئاتر و سینما در همه این قلمرو وسیع از بن مایه ها و مولفه هایی ریشه می گیرد که برای همه ما آشناست و برای همه فرهیختگان این قلمرو، قابل فهم و شایسته احترام است.
ابراهیمی ترکمان با اشاره به اهمیت برگزاری هفته فرهنگی جمهوری آذربایجان گفت: برگزاری این رویداد در ایران، تنها معرفی فرهنگ، مدنیت و هنر یک کشور نیست بلکه بیانگر قسمتی از شناسنامه فرهنگی مشترکی است که زبان ارتباطی مشترک همه ما در این قلمرو وسیع به شمار می آید و کوششی ارجمند برای شناساندن ظرفیت های کنونی و پیوستگی فرهنگی دو کشور و این قلمرو گسترده است.
به گفته وی از سویی دیگر ما در منطقه ای زندگی می کنیم که در معرض حوادث و وقایعی است که توجه به فرهنگ در
آن اولویتی انکار ناپذیر است.
ابراهیمی ترکمان تاکید کرد: میراث معنوی مشترک هزاران ساله، سرنوشت امروز ما را نیز به یکدیگر گره زده است و به همین دلیل ما را از پرداختن به مقوله فرهنگ، گریزی نیست.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خطاب به حاضران در این آیین گفت: چنانچه می‌دانید، پیرامون دو کشور در منطقه، تفکرات متحجرانه و افراطی شکل گرفته است که فرهنگ، صلح و دوستی را تهدید می‌کند و هدف آن نابودی میراث گرانبهای اسلامی، فرهنگی و تمدنی ملت هاست؛ پس بر ماست تا با توجه بیشتر به فرهنگ و سنت های اصیل مردم منطقه که برگرفته از کرامت های انسانی و اخلاقی است برای مقابله با این تهدیدات تلاش کنیم تا دگر بار به جای تصاویر خشونت بار، اشعار نظامی گنجوی معرف فرهنگ اسلامی در جهان باشد.
ابراهیمی ترکمان افزود: برگزاری هفته های فرهنگی فرصتی فراهم می‌کند که هنرمندان و ارباب معرفت و مدیران فرهنگی دو کشور در ارتباطی رویارو و گرم به تبادل تجربه و افکار بپردازند و به پر بار شدن فضای فرهنگ کمک کنند و بی تردید، ارزش این دستاورد بسیار زیاد و در بستر زمان موجد آثار نیک است زیرا هر نوع رفت و آمد اهل هنر و ارباب فضیلت، فضایی تازه برای همدلی و همراهی و تالش بیشتر و خالقیت افزونتر باز می‌کند.
به گفته وی اگر قرار است ما در نقشه فرهنگی جهان امروز سهمی داشته باشیم به شدت به این آمد و رفت ها و تبادل تجربیات نیازمندیم و برگزاری هفته های فرهنگی فرصت مغتنمی است که برای این مهم فراهم شده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: به این کوشش‌های پرنشاط باید به دیده احترام نگریست و تلاش‌های سودمندی را که برای ایجاد همدلی و ایجاد مودت بین دو کشور صورت می‌گیرد باید به دیده تجلیل و احترام نگاه کرد.
هفته فرهنگی جمهوری آذربایجان سه شنبه شب با حضور سید رضا صالحی امیری و ابوالفضل قارایف وزیران فرهنگ ایران و جمهوری آذربایجان گشایش یافت.
پخش نماهنگ، اجرای ارکستر ملی و اجرای موسیقی به دو زبان آذری و فارسی، تک خوانی و جمع خوانی هنرمندان آذربایجانی و پخش کلیپی از معرفی کشور اذربایجان، سخنرانی وزیران فرهنگ دو کشور و شعر خوانی از جمله برنامه های این آیین بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.