هفت راز سازمان “سیا” که فاش شد

بخش عربی شبکه خبری ‘دویچه وله’ آلمان در مطلبی نوشت: رسانه های آمریکایی به تازگی هفت مورد از ‘اقدامات راز آلود و پنهان سیا’ را فاش کرده اند.

کد خبر : 62229
تاریخ انتشار : دوشنبه 23 بهمن 1396 - 6:01

 

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین”  به نقل از دویچه وله، از دیدارهای مخفی در کافی شاپ ها گرفته تا یادبودهای رازآلود و به کارگیری حیوانات برای جاسوسی از جمله روش های مرموزی است که ‘سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا’ (سی آی ای) از آنها استفاده کرده است.
در این گزارش با برخی از این اقدامات رازآلود که به تازگی از سوی رسانه های آمریکایی، منتشر شده است، آشنا می شویم.

 

 

آیا می دانید کادر سیا روزانه نزدیک به ۵ میلیون توئیت نوشته شده در سراسر جهان را می خوانند. البته بعید نیست که عوامل این سازمان، صفحه شخصی فیس بوک شما را نیز کنترل کنند. سیا این اقدام را با هدف آگاه شدن درباره واکنش مردم دنیا درخصوص رویدادهای جهان، انجام می دهد. البته این سازمان، روش های کنترلی دیگری نیز دارد، از جمله کنترل شبکه های تلویزیونی و گوشی های موبایل و رایانه ها.

 

 

 

**موزه مخفی
دویچه وله نوشت: یک ‘موزه مخفی’ در مقر سیا در منطقه ‘لانگلی’ در ایالت ‘ویرجینیا’ وجود دارد که طرح های جالبی مثل هواپیماهای بدون سرنشین، ماهی های رباتیک و دوربین های نصب شده بر پشت کبوتر در آن نگهداری می شود. تنها کارمندان این سازمان و مهمانان اجازه ورود به این موزه را دارند. از این رو، بر آن نام ‘بهترین موزه ای که باید آن را ببینید’ گذاشته اند. ماهنامه آمریکایی ‘ریدرز دایجست’ در گزارشی درباره اسرار مربوط به سی نوشت که حتی بودجه این موزه در میان لیست های محرمانه قرار دارد.

 

 

 

 

** گربه های جاسوسی
بنابر گزارش منتشر شده در سال ۱۹۶۷ میلادی، سیا میلیون ها دلار را صرف آموزش و تمرین گربه های خانگی برای جاسوسی از اتحاد جماهیر شوروی کرده بود. عوامل سیا قصد داشتند این کار را با جاسازی تجهیزات پیشرفته الکترونیکی در گربه ها انجام دهند. آنها معتقد بودند که گربه ها وسیله مناسبی برای شنود کمونیست ها خواهند بود، بدون اینکه کسی به آنها مشکوک شود. نام این برنامه که قرار بود اجرا شود، ‘ گربه صوتی’ بود. اما اجرای آن با شکست روبه رو شد.

 

 

**گزارش های آنلاین
این شبکه خبری افزود: هرکس که در حال حاضر به اینترنت دسترسی دارد، می تواند به اتاق ‘کریست’ دسترسی پیدا کند، اتاقِ مطالعۀ وابسته به سیا که دارای ۹۳۰ هزار سند است. به تازگی این اسناد از فهرست اسناد سرّی این سازمان خارج شده و در بیش از ۱۲ میلیون صفحه در دسترس عموم قرار گرفته است. بیشتر این اسناد مربوط به تحقیقات سیا درباره موجودات فضایی بیگانه و روانپزشکی است. همچنین اگر بخواهید چیزی که مربوط به خودتان است پیدا کنید، می توانید پرونده مربوط به خود را در آن جستجو کنید.

 

 

 

**تدابیر شدید امنیتی
دویچه وله اضافه کرد: نیروهای امنیتی در سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، برای حفظ امنیت این سازمان و کادر آن، تدابیر شدید امنیتی اتخاذ می کنند، تا جایی که بیان اسامی عوامل این سازمان به هنگام سفارش تلفنی قهوه از کافی شاب ‘ستارباکس’ نیز کاملا ممنوع است. استارباکس داخل مقر سیا در ایالت ویریجینا قرار دارد. همه کارمندان این سازمان، به طور دقیق تفتیش می شوند و بدون مجوز امنیتی ویژه، اجازه ورود به ساختمان را ندارد.

 

 

**راه های جدید شکنجه
دویچه وله نوشت: سیا، راه های جدیدی برای شکنجه تروریست ها استفاده کرده است. عوامل این سازمان، از موسیقی های تند و با صدای بلند مانند موسیقی گروه ‘رد هات چیلی پپرز’ برای شکنجه نیز استفاده کرده اند.

 

 

 

 

**یادبودهای رمزآلود
این شبکه آلمانی نوشت: سال ۱۹۹۰ میلادی، یابود رمزآلودی تحت عنوان ‘کریپتوس’ در مقر سیا ساخته شد. نزدیک به ۳۰ سال است که کسی تاکنون نتوانسته رمز آن را کشف کند.

بنای یادبود کریپتوس که در سال ۱۹۹۰ میلادی ساخته شده، لوحی مسی و شامل ۱۷۳۵ حرف رمزگذاری شده است. سازنده آن هنرمند آمریکایی ‘جیمز سنبورن’ است که رمزنگاری را از یک متخصص رمزنگاری سیا آموخته است. نوشته رمزی این بنای یادبود به چهار بخش تقسیم شده است. سه نوشته رمزی این بنا تا کنون کشف رمز شده و پیام‌های مبهمی را آشکار کرده‌ اند که راهنمای حل معمایی بزرگ‌ تر هستند، اما رمز چهارم و نهایی این بنای یادبود هنوز شکسته نشده است.

 

 

 



 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.